Sjukt seg SSD efter firmware update efter några dagar hjälp. :(

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2013

Sjukt seg SSD efter firmware update efter några dagar hjälp. :(

tjena finns det någon här som har samsung 840 basic series SSD ? hur som helst så har jag uppdaterat till nyaste firmware på den och efter några dagar så har jag märkt att när man kommer in i windows när jag har startat datorn så tar det jätte lång tid med att windows ska läsas in med programmen m.m. Vet inte om ni har märkt av samma problem eller? efter att allt är färdig läst av windows så flyter allt på som vanligt men det tar en bra stund innan SSDen har läst klart. :/
jag har ACHI mode aktiverat i bios som jag alltid har haft och har en sata drivrutin från AMD den senaste och en med asmedia controller.
uppskattar till hjälp!.

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Låter spännande, det kanske man skulle testa

Det finns väl en firmwareversion ("1.0" / DXT07B0Q) som går att ladda ned från samsungs sajt, men är ju lite oklart hur många versioner efter den ligger. (Och är ju oklart hur supportat det är att nedgradera firmware, man bör nog backa upp sin data först.)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av GamerFX:

tjena finns det någon här som har samsung 840 basic series SSD ? hur som helst så har jag uppdaterat till nyaste firmware på den och efter några dagar så har jag märkt att när man kommer in i windows när jag har startat datorn så tar det jätte lång tid med att windows ska läsas in med programmen m.m. Vet inte om ni har märkt av samma problem eller? efter att allt är färdig läst av windows så flyter allt på som vanligt men det tar en bra stund innan SSDen har läst klart. :/
jag har ACHI mode aktiverat i bios som jag alltid har haft och har en sata drivrutin från AMD den senaste och en med asmedia controller.
uppskattar till hjälp!.

Det beror knappast på uppdateringen av fimware, antagligen är det någon drivrutin eller liknande som inte laddar som det ska.

Pröva att göra en boot trace för att se vad det är som tar tid.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.