Död disk i RAID

Permalänk

Död disk i RAID

Hej
Igår kväll satt jag och snackade med en kompis om hårdiskars livstid och liknande så då fick jag för mig att jag skulle kolla hur länge mina diskar hade levt och liknande,jag laddade ner crystal disk info och alla diskar mådde bra och inga varningar över huvudtaget. Sen nu idag när jag kom hem så såg jag att det var en varning i disk info. Jag kollade lite mer och såg att det var en av mina 4st 2TB green diskar som det skulle vara fel på. Jag fick för mig att en omstart skulle lösa alla problem fast så var ju inte fallet. Efter omstarten så ballade windows ut helt och hållet, Till en början så funkade det nästan jag kunde navigera runt i start menyn och i desktop läget men jag kunde inte öppna några program så tyckte jag precis som innan att en omstart löser allt men efter den andra omstarten så blev det bara ännu mer mysko för då kunde jag bara vara i metro gränsnitet fast inte trycka på några tiles eller söka på program så det jag hade var typ en stillbild av metro. Efter ännu en omstart så lyckades jag komma in i desktop fast då gick det inte att komma in i metro istället, här kunde jag öppna de program jag hade fast pinnade i taskbaren fast inga andra. Efter ytligare några omstarter så kom jag fram till slutsatsen att allt var windows fel och att en ominstallation skulle lösa alla mina problem.

I brist på usb-minnen så installerade jag windows 7 som jag redan hade på en DVD hemma. Installationen gick som den skulle fast nu är min RAID död. När jag kollar i diskmanagement så ser man att 3 av diskarna lever fast fast dom är i en partion som är död och en av diskarna står som missing. Efter det här så är min slutsats att disken dött över en natt från helt oskadad till helt och hållet stendöd? Man inser nu att man var duktigt dum som satte upp 4st diskar i RAID 0 men nu har man ju lärt sig läxan. Min fråga är om det på nått sätt skulle gå att få ut datan som jag har på min RAID, jag vet att datan är mer eller mindre borta om en disk i en raid 0 dör men tänkte om någon har några tips om hur man kan få igång disken tillräckligt för att kunna föra över datan till en ny disk. Det är ingen livsviktig data på disken men det skulle fortfarande vara jobbigt att bli av med allt.

Tacksam för alla förslag

Permalänk
Vila i frid

Räkna kallt med att all data på diskarna är trasig. Möjligen att någon enstaka liten fil som inte spannat över till den felaktiga disken är korrekt. Ödsla inte tid på det omöjliga. Bit i det sura och lägg lite tid på att fundera ut en ny lagringsstrategi istället. 4 diskar i raid0 är dock smutt - OM man har ett fungerande backupschema.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Räkna kallt med att all data på diskarna är trasig. Möjligen att någon enstaka liten fil som inte spannat över till den felaktiga disken är korrekt. Ödsla inte tid på det omöjliga. Bit i det sura och lägg lite tid på att fundera ut en ny lagringsstrategi istället. 4 diskar i raid0 är dock smutt - OM man har ett fungerande backupschema.

jo antog att det var så, hade först tänkt köra RAID 5 men såg sen att det inte gick att köra det i windows mjukRAID så då blev det en 0 istället som en temporär lösning men sen blev det aldrig att man tog tag i det och då blev det så här.

Men kan diskar dö så fort? den mådde ju bra igår

Permalänk
Medlem

Om du kan identifiera den dåliga disken och om den syns i BIOS och spinner igång prova SpinRite eller HDD Regenerator
som tillfälligt kan rädda/förstärka dåliga sektorer

Permalänk
Medlem

Men suck.. raid 0 = noll redundans !!
Hoppas iaf det inte var viktiga filer.

Kanske borde skaffa ett riktigt RAID kontroller kort Promise eller Adaptec och köra RAID5 eller något

Permalänk
Medlem

RAID - oavsett nivå skyddar mot fel som inträffar "fysiskt" på hårddisken det skyddar inte mot virus, klantighet eller raderade filer, där är alla nivåer lika. Därför måste man ha backup för att skydda sig. Enda gången en raidnivå är bättre en än annan är alla nivåer ovanför nivå 0 (noll), eftersom en havererad disk tar med sig alla diskar. Men på alla andra nivåer kommer misstag, virus och skit bakom tangenterna orsaka problem. Installeras ett virus på en RAID-1 disk så finns viruset på båda diskarna.

I teorin skulle en RAID nivå för högsta hastighet (RAID 0 eller 10) räcka om man hade en ordentlig backup dagligen
I teorin så är RAID 1,5 och 6 någon av dom säkraste om man vill ha ett system som inte går ner när en disk havererar

Bästa kombinationen skulle alltså vara RAID 10, 50 eller 60. Men du behöver ändå backup för att skydda dig mot virus och problem som kommer att inträffa. Kom ihåg att frågan är inte OM utan NÄR.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon