lågformatera hårddisk.

Permalänk

lågformatera hårddisk.

Jag har en wd-disk som har bad Sector Count. Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen. Men vilket program ska man använda för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Deathdevil:

Jag har en wd-disk som har bad Sector Count. Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen. Men vilket program ska man använda för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Operativsystemet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Jag har en wd-disk som har bad Sector Count. Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen. Men vilket program ska man använda för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Annars skall väl chkdsk fungera för att reparera dåliga sektorer. Om du vill formatera så skulle jag rekommendera ett program som du kan sätta in hur många gånger den skall skriva nollor per sektor. Vad de heter kommer jag tyvärr inte ihåg, men de finns.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen.

Formatera om låter lite onödigt, räcker det inte med en formatering?

Lade till citat
Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Casper;13543082"]

Skrivet av Deathdevil:

Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen.

Formatera om låter lite onödigt, räcker det inte med en formatering? :)[/QUOTE=Deathdevil;13543052]

Visste inte om att detta var ett Svenska forum! Om man förstår vad han säger så kan man väl ändå hålla sig till ämnet sålänge det inte är brutal Svenska misshandel.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Dassh;13543087"]

Skrivet av MrMunchy:

Visste inte om att detta var ett Svenska forum! Om man förstår vad han säger så kan man väl ändå hålla sig till ämnet sålänge det inte är brutal Svenska misshandel.

Efter nästan två års medlemskap här på SweC tycker jag att man ska känna till skillnaden. Min åsikt

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMunchy:

Visste inte om att detta var ett Svenska forum! Om man förstår vad han säger så kan man väl ändå hålla sig till ämnet sålänge det inte är brutal Svenska misshandel.

I princip håller jag med dig, men särskrivningar med potentiellt innehållsbortfall (som det här var på gränsen till) kan vara värda att förtydliga. Särskrivningar och versalisering är saker som kan tyckas småaktigt att anmärka på, men det är också relativt enkla regler som ofta förmedlar viktig information.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Casper;13543096"]

Skrivet av Dassh:

Efter nästan två års medlemskap här på SweC tycker jag att man ska känna till skillnaden. Min åsikt

Sista kommentaren jag lägger i tråden för jag tillför ändå inget. Men jag har sett 6-7 år gamla medlemmar skriva om hur man sätter ihop en dator och vad den och den komponenten gör. Så bara för man är medlem betyder det inte att man aktivt är inne och läser.

Permalänk
Medlem

hämta gparted

ladda ner en zip fil med din arkitektur, skaffa ett usbminne på 256+ mb, packa upp zip till minnet och följ instruktioner för att göra minnet bootbart. (Det är väldigt enkelt med intruktionerna, bara lägg mappen med gparted på minnet, hitta rätt mapp och kör en bat fil)
Sitter du i windows så se bara till att du har fat/fat32 filsystem på usbminnet. bat filen gör att isolinux kan starta på disken som bat filen ligger på, så lägg den för guds skull inte på din windowspartition eller någon annan windowsdisk du är rädd om.

Nu kan du boota till minnet som är en liten debianinstallation som har både gparted, dd och photorec samt testdisk. I ditt fall behöver du dd.

Vad du gör i gparted när du fått igång det är att du öppnar en terminal skriver cfdisk, bestämmer vad disken du vill formatera heter, t ex /dev/sda om det är en sata disk i datorn. Om du är osäker så ta ut alla diskar du vill skydda för säkerhets skull. cfdisk listar diskarna, storleken osv.

när du vet vad din disk heter, t ex sda så kör du, om din disk heter /dev/sda "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M"
sedan väntar du tills terminalen är idle igen, då har dd skrivit nollor till hela din disk.

sedan är det bara att använda disken till vad du vill. stäng av gparted/debian/linux om du vill.

Det är ett sätt, inte enklaste men helt ok.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Jag har en wd-disk som har bad Sector Count. Aå tänkte att man skulle formatera om disken så att jag kan använda den igen. Men vilket program ska man använda för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

vad är lågformatera?

Permalänk
Rekordmedlem

Bad sector count indikerar fysiska fel så vad är vitsen att gå förbi dem och få en disk som riskerar tappa data ?
Är det inte bättre att skrota en trasig disk?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vad är lågformatera?

Lågformatering, eller snarare lågnivåformatering, är den formatering som fabriken gör för att vi ska kunna skriva data till hårddisken över huvud taget.

Den formatering som man pratar om i vanliga fall kallas för högnivåformatering, där man skpar strukturen för filsystemet som t.ex. NTFS.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formatering

Skrivet av mrqaffe:

Bad sector count indikerar fysiska fel så vad är vitsen att gå förbi dem och få en disk som riskerar tappa data ?
Är det inte bättre att skrota en trasig disk?

Håller med MrQaffe på denna punk då detta indikerar en fysisk skada på disken. Bättre att lägga pengar på en ny disk, istället
för att oroa sig för en disk som när som helst kan rasa helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk

Här kommer en länk hur Westen Digital tycker att man ska low level formatera, det kan ibland hjälpa att köra en sådan men tycker nog också att det är bäst att köpa en ny disk. OBS att det tar låååång tid att köra en low level formatering.

https://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/121...

//Morlock

Permalänk

Okej då kan vi helt enkelt konstatera att jag köper en ny disk istället. Hade för mig att det var ett "mjukvaru" fel när det handlade om sector count då man lägger om sektorerna och räknar om de.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deathdevil:

Okej då kan vi helt enkelt konstatera att jag köper en ny disk istället. Hade för mig att det var ett "mjukvaru" fel när det handlade om sector count då man lägger om sektorerna och räknar om de.

Disken har extra utrymme som den "aktiverar" om den registrerar fel och det är då du får bad sector count, men själva problemet beror på fysiska fel och bad sector count är en indikation på att det är slitage på disken och då får man bestämma om man ska ha känslig data på den eller inte, du kan "start om" disken, men nästa gång den försöker använda samma fysiska utrymme på magnetskivorna så kommer problemet tillbaka och området flaggas som dåligt och reservytan tas i bruk och du får nya bad sector counts.

Om du har lite diciplin kan du troligen kör disken tills den rasar helt, om du låter bli att lägga personliga saker på den så gör det nog inte så mycket om du kör tills den dör vilket kan ta 1 timme eller 5 år, men om du har disken bara för program och inte egna data så gör det oftast inte så mycket om den dör. Du ska inte heller ha disken i en raid 0, det är oerhört dubbeldumt.

Du gör som du vill med byte av den, men undvik att lagra personlig data på den, det är en väldig skillnad på att behöva installera om ett spel på en ny disk jämfört med att ha blivit av med några 1000 foton och egna dokument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Disken har extra utrymme som den "aktiverar" om den registrerar fel och det är då du får bad sector count, men själva problemet beror på fysiska fel och bad sector count är en indikation på att det är slitage på disken och då får man bestämma om man ska ha känslig data på den eller inte, du kan "start om" disken, men nästa gång den försöker använda samma fysiska utrymme på magnetskivorna så kommer problemet tillbaka och området flaggas som dåligt och reservytan tas i bruk och du får nya bad sector counts.

Om du har lite diciplin kan du troligen kör disken tills den rasar helt, om du låter bli att lägga personliga saker på den så gör det nog inte så mycket om du kör tills den dör vilket kan ta 1 timme eller 5 år, men om du har disken bara för program och inte egna data så gör det oftast inte så mycket om den dör. Du ska inte heller ha disken i en raid 0, det är oerhört dubbeldumt.

Du gör som du vill med byte av den, men undvik att lagra personlig data på den, det är en väldig skillnad på att behöva installera om ett spel på en ny disk jämfört med att ha blivit av med några 1000 foton och egna dokument.

Det är så att disken redan crashat och går inte skriva något på men går att starta upp och fixa med chdisk m.m. så då skrotar jag disken

Permalänk
Medlem

Brukar bara skriva random data med verify ibockat i HDtune.
Men med sektorfel så tömmer jag disken på allt viktigt, borrar sönder den med en borrmaskin och slänger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Disken har extra utrymme som den "aktiverar" om den registrerar fel och det är då du får bad sector count, men själva problemet beror på fysiska fel och bad sector count är en indikation på att det är slitage på disken och då får man bestämma om man ska ha känslig data på den eller inte, du kan "start om" disken, men nästa gång den försöker använda samma fysiska utrymme på magnetskivorna så kommer problemet tillbaka och området flaggas som dåligt och reservytan tas i bruk och du får nya bad sector counts.

Om du har lite diciplin kan du troligen kör disken tills den rasar helt, om du låter bli att lägga personliga saker på den så gör det nog inte så mycket om du kör tills den dör vilket kan ta 1 timme eller 5 år, men om du har disken bara för program och inte egna data så gör det oftast inte så mycket om den dör. Du ska inte heller ha disken i en raid 0, det är oerhört dubbeldumt.

Du gör som du vill med byte av den, men undvik att lagra personlig data på den, det är en väldig skillnad på att behöva installera om ett spel på en ny disk jämfört med att ha blivit av med några 1000 foton och egna dokument.

Det här borde in i nån FAQ någonstans.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730