Två 4 TB diskar, funderingar...

Permalänk
Medlem

Två 4 TB diskar, funderingar...

Jag står i begrepp att köpa två st 4 Tb Seagate diskar och spegla dem i Windows 7 64-bit. Är det något speciellt jag bör tänka på? Jag kommer spegla dem för ökad säkerhet (mjukvaruspegla med Windows inbyggda lösning. Jag vet, inte den bästa lösningen men jag tänkte testa det i alla fall). Kommer Windows kunna läsa alla 4 TB, jag har sett att folk har skrivit att de haft problem att se alla terrabyte i sina diskar osv...

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Problemet är väl mest om du ska boota från 3TB (gränsen är nog 2.2TB) eller större.. då måste man ha moderkort som har det nya UEFI (ersättaren av BIOS). Annars som lagringsdisk är det nog inga problem.. har du 64-bit windows så funkar det garanterat.
Har inte haft 32-bit på så länge så osäker på om det funkar med det.

Permalänk
Rekordmedlem

För att kunna använda dem fullt ut måste du partionera med gpt och inte mbr, bios kan inte boota från mbr, uefi kan, så ska du bara ha dem till lagring är det inga problem, och för att köra "winraid" så handlar det väl om lagringsdiskar, så välj gpt så är det inte så mycket mera att tänka på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Problemet är väl mest om du ska boota från 3TB (gränsen är nog 2.2TB) eller större.. då måste man ha moderkort som har det nya UEFI (ersättaren av BIOS). Annars som lagringsdisk är det nog inga problem.. har du 64-bit windows så funkar det garanterat.
Har inte haft 32-bit på så länge så osäker på om det funkar med det.

Skrivet av mrqaffe:

För att kunna använda dem fullt ut måste du partionera med gpt och inte mbr, bios kan inte boota från mbr, uefi kan, så ska du bara ha dem till lagring är det inga problem, och för att köra "winraid" så handlar det väl om lagringsdiskar, så välj gpt så är det inte så mycket mera att tänka på.

Tack för snabba svar! Jag glömde såklart skriva att det kommer vara renodlade lagringsdiskar. Jag kör Windows 7 64-bit på en OCZ Vertex III SSD-disk. Moderkort Asus Sabertooth P67 Rev 2. Än en gång tack för snabba svar, då kör jag på helt enkelt. När och var kan jag välja gpt eller mbr? Är det ungefär som ett filsystem som t ex FAT 32 eller NTFS där jag väljer när jag formaterar disken?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Rekordmedlem

Gpt och mbr är olika partioneringssystem så det väljer du när du partionerar disken, funkar det inte att formatera så radera partitionen och skapa en ny gpt partition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Detta väljer du när du Initialiserar disken, du får upp en fråga om val.
Formatera med GPT och skapa din array.
Och det är absolut ingen dum lösning att köra Windows interna RAID-lösning, speciellt inte om du kör RAID0 eller RAID1 med Intelchipset i botten som ju till skillnad mot det mesta övriga lösningar på marknaden (allt annat t.o.m.!?) har riktigt stabila drivare och dessutom är riktigt snabbt.
Och inte bara det, det går att flytta diskarna till vilken ny maskin som helst med likadan eller senare version av Windows och det bara funkar!

Här har du allt nödvändigt som har med GPT att göra enligt Microsoft själva!
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxygenial:

Detta väljer du när du Initialiserar disken, du får upp en fråga om val.
Formatera med GPT och skapa din array.
Och det är absolut ingen dum lösning att köra Windows interna RAID-lösning, speciellt inte om du kör RAID0 eller RAID1 med Intelchipset i botten som ju till skillnad mot det mesta övriga lösningar på marknaden (allt annat t.o.m.!?) har riktigt stabila drivare och dessutom är riktigt snabbt.
Och inte bara det, det går att flytta diskarna till vilken ny maskin som helst med likadan eller senare version av Windows och det bara funkar!

Här har du allt nödvändigt som har med GPT att göra enligt Microsoft själva!
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Partionera i gpt och formatera i ntfs, gpt har inte med formatering att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.