Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja precis, den som huserar i deras lättviktskubernetskluster på k3s.enkoping.se.

Får hoppas enköping har insett att deras första nc instans är sårbar och utdaterad och planerar att migrera över till deras nc på kubernetes.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Tack @enoch85 för fin guide.
Har nu en Truenas Core rullandes med Owncloud/nextcloud VM.
Fungerar fint trots "1disks" installation och truenas smb enhet mountad för data.

Kör min mobil synkad för bilder och kontakter.
Har typ 44gb där just nu men upplever att Nextcloud appen fryser en del. Finns det begränsningar i hur många antal bilder man bör ha eller är det någon typ indexeringsinställning man bör labba med?

Har just nu 2 av 4 cores på en Xeon e3 1220 V6 tilldelad och 8192mb ram till owncloud.. bör jag avvara mera?

Ska mest bara köra löpande backup av mobilerna, lite småfiler/dokument utöver kamera-backup

Trunas är rent för att hantera datan för OC och som ren Nas.. inga andra avancerade tankar för nu med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Ska mest bara köra löpande backup av mobilerna, lite småfiler/dokument utöver kamera-backup

Spana in Syncthing istället. Nextclouds sync är skitdålig och dras med buggar som aldrig löses så är det din primära användning sync/backup så gör du dig själv en riktig otjänst att köra det.

Permalänk
Medlem

Nu har Owncloud tackat för kaffet...
Lirade ett par dagar, synk från mobilen fungerade hjälpligt men nu kommer jag inte åt den längre.
Startade om VMet och kommer åt den via consol men inte via WebGui.

Får nedan fel:
Internal Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator if this error reappears multiple times, please include the technical details below in your report.
More details can be found in the server log.

Hur läsar jag loggen till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Nu har Owncloud tackat för kaffet...
Lirade ett par dagar, synk från mobilen fungerade hjälpligt men nu kommer jag inte åt den längre.
Startade om VMet och kommer åt den via consol men inte via WebGui.

Får nedan fel:
Internal Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator if this error reappears multiple times, please include the technical details below in your report.
More details can be found in the server log.

Hur läsar jag loggen till att börja med?

Jag skulle börja läsa här:
Nextcloud - Troubleshooting

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Nu har Owncloud tackat för kaffet...
Lirade ett par dagar, synk från mobilen fungerade hjälpligt men nu kommer jag inte åt den längre.
Startade om VMet och kommer åt den via consol men inte via WebGui.

Får nedan fel:
Internal Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator if this error reappears multiple times, please include the technical details below in your report.
More details can be found in the server log.

Hur läsar jag loggen till att börja med?

ownCloud är ju på dekis och har varit ett tag. Migrera till Nextcloud och få en bättre upplevelse överlag.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Sorry, kör Nextcloud.

Lyckades komma in i Log-filen för att se vad som den varnat för, det var "insufficent space" och har sedan stängt av VMet, varit in på Truenas och hittat zvol som data ligger på och höjt upp den 20GB till, startat upp VM igen med Ubuntu/Nextcloud på... men får fortsatt "internal server error"

Logfilen är nu "okomplett" så allt som hänt efter 20feb är helt blankt även fast jag nyss såg att det fanns varningar från 25feb innan omstarten... =S

Börjar lukta att jag borde skrota VM, göra en ny installation, inte vara så snål med diskspace eller helt enkelt testa annat OS... känns ju som att jag helt enkelt trots ansträningar kan få detta att lira. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Sorry, kör Nextcloud.

Lyckades komma in i Log-filen för att se vad som den varnat för, det var "insufficent space" och har sedan stängt av VMet, varit in på Truenas och hittat zvol som data ligger på och höjt upp den 20GB till, startat upp VM igen med Ubuntu/Nextcloud på... men får fortsatt "internal server error"

Logfilen är nu "okomplett" så allt som hänt efter 20feb är helt blankt även fast jag nyss såg att det fanns varningar från 25feb innan omstarten... =S

Börjar lukta att jag borde skrota VM, göra en ny installation, inte vara så snål med diskspace eller helt enkelt testa annat OS... känns ju som att jag helt enkelt trots ansträningar kan få detta att lira. =(

Har du sett till att vmen faktiskt nyttjar det extra utrymmet då? Du kanske måste expandera partitionen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har du sett till att vmen faktiskt nyttjar det extra utrymmet då? Du kanske måste expandera partitionen.

Det vart jag osäker över. Kan jag kolla disk size på något flunkert sätt i Nextcloud CLI? "du -h -d 0" säger 28k som svar... =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Det vart jag osäker över. Kan jag kolla disk size på något flunkert sätt i Nextcloud CLI? "du -h -d 0" säger 28k som svar... =S

Lsblk och df -h hjälper dig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Lsblk och df -h hjälper dig.

Tack!
Stämmer, volymen har växt men inte partitionen.

Ska försöka hitta hur jag expanderar den.
Har ju skriptade installationen så den skuttar direkt in i nextcloud cli. Misstänker att jag behöver logga in på Ubuntu "sessionen" och expandera där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tack!
Stämmer, volymen har växt men inte partitionen.

Ska försöka hitta hur jag expanderar den.
Har ju skriptade installationen så den skuttar direkt in i nextcloud cli. Misstänker att jag behöver logga in på Ubuntu "sessionen" och expandera där...

lsblk funkar inte på den skriptade installationen... får:
"Command 'Lsblk' not found, did you mean:
command 'lsblk' from deb util-linux (2.37.2-4ubuntu3)
Try: sudo apt install <deb name>"

Df -h visar disken och jag ser att den mycket riktigt är full.

Ser ut som nedan:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
tmpfs 794M 1,6M 793M 1% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv 37G 35G 0 100% /

Eftersom jag inte kommer åt den via web Gui och jag inte kan navigera i CLI till den mapp där jag har XX filer som jag kan ta bort så jag kommer in igen så behöver jag en "dummie" guide i vad jag skriver för att utöka "/dev/mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv" till 55gb som nu ska finnas tillgänliga i VMet.

Löser jag det inte snart kommer jag migrera till något mera idiotanpassat. =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

lsblk funkar inte på den skriptade installationen... får:
"Command 'Lsblk' not found, did you mean:
command 'lsblk' from deb util-linux (2.37.2-4ubuntu3)
Try: sudo apt install <deb name>"

Df -h visar disken och jag ser att den mycket riktigt är full.

Ser ut som nedan:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
tmpfs 794M 1,6M 793M 1% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv 37G 35G 0 100% /

Eftersom jag inte kommer åt den via web Gui och jag inte kan navigera i CLI till den mapp där jag har XX filer som jag kan ta bort så jag kommer in igen så behöver jag en "dummie" guide i vad jag skriver för att utöka "/dev/mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv" till 55gb som nu ska finnas tillgänliga i VMet.

Löser jag det inte snart kommer jag migrera till något mera idiotanpassat. =S

Vad kör du för filsystem på din vm? Är det ext4 (eller ext3, ext2) så kan man använda resize2fs.
Ser dessutom ut som det är 2 GB ledigt men bara för root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vad kör du för filsystem på din vm? Är det ext4 (eller ext3, ext2) så kan man använda resize2fs.
Ser dessutom ut som det är 2 GB ledigt men bara för root.

Ska vara ext4.
Ska testa det du skriver imorgon, tack!

Permalänk
Medlem

@enoch85

Kör du dedup och eller/comp aktiverat på din zpool? Om ja, vad får du för siffror i ratio?

Edit: Jag har sett att det finns över 10% redundanta filer och funderar lite på hur jag ska implementera någon form av deduplicering för att motverka skenande diskanvändning av mina användare.

Edit2: det är visst ~30% enligt rdfind. Det rör sig om rätt uppenbara dubbel lagringar, men det kommer användarna själva aldrig att lösa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather