Byte till ssd , 250 eller 500 GB?

Permalänk

Byte till ssd , 250 eller 500 GB?

Hej! Sitter för tillfället med en rätt hygglig bärbar dator för spel o dylikt men med ett litet problem.
Datorn har endast en hårddiskplats och där sitter en 5400rpm 1TB disk och van som man är med en ssd i den stationära så går allt på tok för långsamt.
Så har bestämt att det är nu dags för en uppgradering men har svårt att bestämma mig för vilken storlek på ssd:n.

Det jag är fundersam på är om dom större 500GB diskarna är värda det högre priset.
(t.ex http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_series_basic_500gb_s... )

Eller om man ska gå på en 256GB för ca 1000/1500 kr mindre och istället försöka ha ett färre antal spel och sånt installerat.
(t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152335-crucial_m4_ssd... )

Skulle vara väldigt tacksam om att få höra vad ni tycker och om ni har något bra tips på en ssd i någon av kategorierna!
skulle också vara kul att att höra om ni har någon annan lösning som fungerar, typ vet om det finns någon bra hybrid m.m.

(p.s använder just nu ca 300 GB av den nuvarande hårddisken d.s)

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att välja en mindre SSD framför en större om pengarna finns, köp så stort som du har råd med...

Permalänk
Medlem

Tjo,

Hur stort behov har du igentligen? Dvs hur mycket plats tar spelen du spelar ofta och vill ha på snabb SSD? Du kan högerklicka på deras kataloger och kolla egenskaper för att få en uppfattning hur mycket varje spel tar.
Spelen du bara spelar sällan men ändå vill ha tillgång till kan du ju installera på en extern HD. Har du mycket filmer, bilder och dyl som oxå tar plats så lägger du ju dom såklart på externa HDn och får mer plats över på SSDn till dina spel/program.
Jag tog en snabbkik på prisjakt och en extern 2GB hårddisk ligger på ca 750:- nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjo,

Hur stort behov har du igentligen? Dvs hur mycket plats tar spelen du spelar ofta och vill ha på snabb SSD? Du kan högerklicka på deras kataloger och kolla egenskaper för att få en uppfattning hur mycket varje spel tar.
Spelen du bara spelar sällan men ändå vill ha tillgång till kan du ju installera på en extern HD. Har du mycket filmer, bilder och dyl som oxå tar plats så lägger du ju dom såklart på externa HDn och får mer plats över på SSDn till dina spel/program.
Jag tog en snabbkik på prisjakt och en extern 2GB hårddisk ligger på ca 750:- nu.

750kr????? Priserna verkar öka radikalt

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Tjo,

Hur stort behov har du igentligen? Dvs hur mycket plats tar spelen du spelar ofta och vill ha på snabb SSD? Du kan högerklicka på deras kataloger och kolla egenskaper för att få en uppfattning hur mycket varje spel tar.
Spelen du bara spelar sällan men ändå vill ha tillgång till kan du ju installera på en extern HD. Har du mycket filmer, bilder och dyl som oxå tar plats så lägger du ju dom såklart på externa HDn och får mer plats över på SSDn till dina spel/program.
Jag tog en snabbkik på prisjakt och en extern 2GB hårddisk ligger på ca 750:- nu.

Har redan ett gäng externa liggandes med filmer och sånt, vill helst kunna slippa ta med dem ibland, men tack ändå för förslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melcinitan:

Har redan ett gäng externa liggandes med filmer och sånt, vill helst kunna slippa ta med dem ibland, men tack ändå för förslaget

250gb räcker till många stora spel, om du bara har video som du faktiskt kollar på liggande på laptopen ska det inte vara svårt att klara sig på 250gb. Behöver du verkligen 500gb finns det inget man kan göra men jag tycker du ska spara lite pengar och köra på 250gb.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

På en del bärbara är det ganska lätt att riva ut den optiska läsaren, för att peta in en till disk. Kan va värt att kolla in på iafl.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

På en del bärbara är det ganska lätt att riva ut den optiska läsaren, för att peta in en till disk. Kan va värt att kolla in på iafl.

Funderade på det men det är tyvärr den enda blu-ray läsaren jag har just nu. Men det ska vara enkelt att göra på min model iallafall.

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur mycket utrymme du behöver. Jag hade först en 128GB ssd (crucial m4) och nu har jag en samsung 830 256GB. Funderar på en ny 500GB för stationära och flytta 256GB disken till laptopen (som för tillfället har en 640GB disk). Dock så tycker jag att 256GB är en aning lite (på laptopn dvs) då jag har mycket filmer och sånt. Men det kan jag ha på en extern eller en usb sticka.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5