Permalänk
Medlem

32gb eller 16gb ram

hej jag undrar vad e stora skillnaden mellan 16gb (sm jag har nu) och 32gb?
är det värt och köpa 16gb ram minne till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hej jag undrar vad e stora skillnaden mellan 16gb (sm jag har nu) och 32gb?
är det värt och köpa 16gb ram minne till?

Beror helt på vad du använder datorn till men i spel och vid vanligt användande så kommer du inte märka någon som helst skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRandom:

Beror helt på vad du använder datorn till men i spel och vid vanligt användande så kommer du inte märka någon som helst skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

och tack för svar, men om jag skaffar 32gb riktar jag mig mer ¨åt en server eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

och tack för svar, men om jag skaffar 32gb riktar jag mig mer ¨åt en server eller

Nja, snarare mot arbete i 3D modellering.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av 007onex:

och tack för svar, men om jag skaffar 32gb riktar jag mig mer ¨åt en server eller

Skrivet av Dahle86:

Nja, snarare mot arbete i 3D modellering.

iallafall så är det onödigt med 32 gb ram om man inte ska hålla på med tunga program som kräver mycket ram

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

och tack för svar, men om jag skaffar 32gb riktar jag mig mer ¨åt en server eller

om servern behöver så mkt RAM, så ja.

så mkt ram är oftast för bild/video-redigering eller andra datatunga applikationer.

Permalänk
Medlem

aha tack för svar då fick jag de svar jag behövde

Permalänk

Du kommer inte märka någon skillnad i prestanda. Dock kommer du märka skillnaden den dagen då du förbrukar 16GB i ram. Det kommer du dock aldrig göra om du inte animerar. Jag har varit uppe i 12GB när jag renderade en stor byggnad i Revit. Har 16GB så det var inga problem. Annars ligger en normal användare mellan 2 och 6 skulle jag tippa på.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag hade 8gb förut och lyckades köra slut på det ibland så nu har jag 16 och det är inte en chans i världen att jag lyckas använda så mycket.
Så personligen så skulle jag säga att 32gb är enormt overkill såvida du inte köra riktigt tunga program och 3 eller fler skärmar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Du kan alltid göra en ramdisk och köra spel från den. Tycker du en SSD är snabb så ska du se vad en ramdisk kan göra med laddningstider.
Tråkiga är att spelen börjar bli så stora att även med 32gb ram kan det vara svårt att göra en ramdisk stor nog att rymma hela spelet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du kan alltid göra en ramdisk och köra spel från den. Tycker du en SSD är snabb så ska du se vad en ramdisk kan göra med laddningstider.
Tråkiga är att spelen börjar bli så stora att även med 32gb ram kan det vara svårt att göra en ramdisk stor nog att rymma hela spelet.

Då får man gå för 64BG

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits