Kan SSDn vara trasig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Kan SSDn vara trasig?

Min SSD började boota otroligt segt helt plötsligt, boot timen kunde variera mellan 30s till 5min. Så jag bestämde mig för att installera om windows för anade att det var nått korrupt i windows installationen som gjorde att det tog sånn tid att boota. Men nu så tog installationen hur lång tid som helst att genomföra så nu börjar jag fundera på om SSDn är trasig. Det konstiga är att jag körde lite olika program innan jag installerade om och den hade 100% hälsa i alla program jag testade, och hastigheten på den är samma som när jag skaffade den. Nån som har en aning vad det kan vara? Datorn tar fortfarande flera minuter att starta med en helt ny windows installation.
SSDn är en Corsair Force 3 120

EDIT: Det konstiga är att den är blixsnabb när man väl är inne i windows, det är bara boottimen som är sjukt seg

tacksam för svar

PC - P8P67 | 3770K 4.65GHz | 16GB | GTX980 | SSD 1TB | 3x27"
SRV - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | ~25TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ahlen:

Min SSD började boota otroligt segt helt plötsligt, boot timen kunde variera mellan 30s till 5min. Så jag bestämde mig för att installera om windows för anade att det var nått korrupt i windows installationen som gjorde att det tog sånn tid att boota. Men nu så tog installationen hur lång tid som helst att genomföra så nu börjar jag fundera på om SSDn är trasig. Det konstiga är att jag körde lite olika program innan jag installerade om och den hade 100% hälsa i alla program jag testade, och hastigheten på den är samma som när jag skaffade den. Nån som har en aning vad det kan vara? Datorn tar fortfarande flera minuter att starta med en helt ny windows installation.

SSDn är en Coirsair Force 3 120

tacksam för svar

Låter ju som att nånting är fel iaf.

Några grejer du kan testa (påstår inte att de nödvändigtvis löser problemet men kan ju vara bra att se till att saker står rätt till innan man ger upp):
* Kolla om det finns ny firmware
* Kolla så SATA-kontrollern är inställd i AHCI-läge i bios/uefi setup
* Kolla så TRIM fungerar
* Om du ändå tänker installera om igen, testa att köra "Secure Erase" med något verktyg innan (det nollställer enheten)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av evil penguin:

Låter ju som att nånting är fel iaf.

Några grejer du kan testa (påstår inte att de nödvändigtvis löser problemet men kan ju vara bra att se till att saker står rätt till innan man ger upp):
* Kolla om det finns ny firmware
* Kolla så SATA-kontrollern är inställd i AHCI-läge i bios/uefi setup
* Kolla så TRIM fungerar
* Om du ändå tänker installera om igen, testa att köra "Secure Erase" med något verktyg innan (det nollställer enheten)

Har gjort allt det du föreslår förutom ny firmware, kanske är värt att testa.

Återkommer med resultat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Nope ny firmware funkade inte det heller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Eftersom det fungerar när du är inne i windows så är det inte säkert det är din SSD som är kass, något annat kanske hänger upp sig under installation och boot.

Så du inte kör fast i det spåret menar jag.

Du har inga problem med kylningen så cpun trottlar ?

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Lämna in för garanti :>

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770