Byta kretskort på hårddisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Byta kretskort på hårddisk?

Hej!

Jag har haft en 2 TB WD disk liggandes här hemma då den inte funkar och jag fick en ny från företaget utan att skicka in den.

En polare nämnde att man kan byta kretskort på hårddisken för att få den att fungera igen och jag tänkte att det vore kul att testa.

Jag har dock inte en identisk hårddisk liggandes (mer än den jag fick i ersättning, men allt för mycket viktig information på den för att jag vill pilla med den).

Undrar nu då om det ens är värt att försöka sätta i ett kort från en annan modell i den?

Det kortet jag behöver är http://www.hdd-parts.com/wd000tbhadr.html

Det jag har tillgång till är detta http://www.hdd-parts.com/12110185.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Tror ingen provat med de kort du har - allmännt rekommenderas byte med ett exakt likadant

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2013

Nej du lär inte lyckas så bra med det kretskortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

brukar bara funka med en exakt likadan.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Det var vad jag kom fran till efter lite googlande också. Men som sagt jag har fått en ny hdd radan och undra om det ens va värt att testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av palleralla:

Nej du lär inte lyckas så bra med det kretskortet.

Skrivet av morxy49:

brukar bara funka med en exakt likadan.

Skrivet av jookeer:

Tror ingen provat med de kort du har - allmännt rekommenderas byte med ett exakt likadant

Okej, tack så mycket för snabba och raka svar alla!

Om någon vet någon annan stans man kan få tag på kort billigare än det jag länka är det välkommet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
internet
Registrerad
Nov 2010

har bytt pcb kort ett par ggr och kan säga att det inte gått särskild bra
4 delar på pcb;n måste vara identiska för att du ska ha en chans och få igång disken
- motor
- ROM
- minne
- firmware ( kan uppgraderas i efterhand, men inte nedgraderas)

det finns däremot vissa hemsidor från kina och korea som säljer/tillverkar pcb på begäran, kostar en slant och är inte 100%.

är det riktigt viktigt information lämna in den hos norsken IBAS

Lenovo Y50-70 4K GTX-960 2TB SSD, 32GB RAM, nybygge i kolfiber chassi på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Tack för svar ari!
Inget viktigt på diskten skulle bara vart skoj att få igång den bara.