VelociRaptor Ljudnivå?

Permalänk

VelociRaptor Ljudnivå?

skatteåterbäring är på ingång och en stor uppgradering är kommande. har redan cpu/modo klart.

har även tankar på att byta ut mina 6 åriga sata3 500gb diskar till något snabbare/större.

Ni som äger/haft en velociraptor (nya)
Hur är ljudnivån ?

i tankar att köpa 2 st 1tb diskar
Och har redan 2 ssd diskar
Tacksam för svar

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Inget att rekommendera. Antingen räcker hastigheten i en WD Black 2TB, eller så köper du en SSD.

Permalänk
Medlem

Dagens raptor diskar är ju inget att hurra för längre. Satsa på en 7200rpms disk i vettig storlek eller SSD.
Kan själv inte rekommendera WD's black diskar. Har en sån själv och jävlar vilken skit det är. Högljud, varm, seg, dyr. Kan ju bara hoppas att deras nya diskar är bättre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

skatteåterbäring är på ingång och en stor uppgradering är kommande. har redan cpu/modo klart.

har även tankar på att byta ut mina 6 åriga sata3 500gb diskar till något snabbare/större.

Ni som äger/haft en velociraptor (nya)
Hur är ljudnivån ?

Tacksam för svar

köp SSD eller normal 7200rpmare, min 2 år gamla raptordisk smattrar fint när den varvar igång och rekommenderas verkligen inte! lägg hellre pengarna på en 250gb ssd

ungefär såhär låter den:

nej men allvarligt, SSD eller vanlig 7200rpm!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du köper Velociraptor, skruva bort och släng "kylaren", då dess enda verkliga funktion är att förstärka oljudet. Utan klossen är ljudnivån betydligt behagligare.

Även jag rekommenderar dock ssd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ungefär såhär låter den

Hahahahahaha. Inte helt långt ifrån sanningen faktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen hit att köra Velon, inte idag när det finns SSD som ju de andra också skriver om, visst var den häftig när den kom men omsprungen med mil när det gäller prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag använde mig utav dem, vet att jag åtminstone har haft två olika verisioner. Skulle gissa på förra ochh förförra generationen. Bägge lät betydligt mindre än mina 1.5tb wd black jag har nu, med "klossen" kylaren på.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

med kylaren borta låter den lika lite som vanliga diskar (har en äldre från 2007 som gått ca 38,000 timmar det låter när det laddas filer ifrån någon av dem (lite knatter men inget som stör mig direkt.)
prestandan är inte direkt värt det heller den laddar t ex banor på tf2 knappt 3 sekunder snabbare medans ssd gör det 13 sekunder snabbare ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

skatteåterbäring är på ingång och en stor uppgradering är kommande. har redan cpu/modo klart.

har även tankar på att byta ut mina 6 åriga sata3 500gb diskar till något snabbare/större.

Ni som äger/haft en velociraptor (nya)
Hur är ljudnivån ?

i tankar att köpa 2 st 1tb diskar
Tacksam för svar

Lägg dina pengar på ssd där du lägger windows på, plus 2 1tb WD blackdiskar som du sen raidar istället
Blackdiskarna är inte heller så tysta men betydligt bättre än raptor, har haft 2 st förut och det var en fröjd att slänga ut dem ur datorn ljudnivåmässigt, har man otur så skapar de vibrationer och sätter chassit i "självsvängning" om man har ett plåtigt chassi t e x

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Ni som säger "köp en ssd" så behöver jag ca 1.5 tb, Blir sjuk dyrt xD

Äger även två Force GT som flyttar med till nya burken isåfall =)Tänkte bara att en 10k disk presterar bättre än en 7200 rpm disk i dom spelen/programen jag kommer installera på dom diskarna.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Ni som säger "köp en ssd" så behöver jag ca 1.5 tb, Blir sjuk dyrt xD

Äger även två Force GT som flyttar med till nya burken isåfall =)Tänkte bara att en 10k disk presterar bättre än en 7200 rpm disk i dom spelen/programen jag kommer installera på dom diskarna.

kör RAID 0 på 2x vanliga diskar isåfall om du vill ha lite mer prestanda

http://www.inet.se/produkt/4304281/1tb-wd-red dessa skulle jag skaffat och kört RAID 0 med

de är anpassade för RAID och har förlängd garanti och ska vara pålitligare verkar det som

lite info från sweclockers:http://www.sweclockers.com/nyhet/15638-wd-lanserar-red-serien...

verkar vara riktigt bra diskar för priset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt seriösa tester http://www.silentpcreview.com/article1268-page1.html

Even with the drive removed from its IcePack and its warranty voided, it's still among the loudest hard drives when seeking. The 300GB and 600GB weren't nearly as bad; they were reasonably quiet once the mounting frame was shed — the same cannot be said of the latest iteration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Ni som säger "köp en ssd" så behöver jag ca 1.5 tb, Blir sjuk dyrt xD

Äger även två Force GT som flyttar med till nya burken isåfall =)Tänkte bara att en 10k disk presterar bättre än en 7200 rpm disk i dom spelen/programen jag kommer installera på dom diskarna.

Bättre, men bara marginellt. Jag skulle hellre köpa vanlig hederlig 7200 rpm i ditt fall, och vänta tills ssd-priserna sjunker ytterligare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Velociraptor är vinkelslip för stollar! Undvik!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

som tidigare talare säger så är raptor diskar lite utdött, de passar bra i servers med hög iops där ssd skrivs sönder

om du vill ha runt 2tb snabb lagring så borde du kika på hybrid diskar, eller om du har ett modernt intel moderkort, deras cache lösning som jag nu glömt namnet på (kombinerar en mekanisk med en ssd)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Hade totalt glömt bort raidlösningar kan jag pinsamt säga
Får bli ett par vanliga diskar som jag raidar istället..
verkar vara den vettiga lösningen efter denna tråd

tack iallfall för den snabba responsen, Uppskattas

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |