Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Förresten, när man kör med 1220L cpu som bara har tdp på 17 watt vilket är hälften av pentium cpu som sitter i nu bör man väl inte behöva stänga av turbo mm på den? Den kanske tillochmed går kallare rent teoretiskt?

Det borde inte vara några problem alls att låta Turbo vara aktiverat! 1220L borde gå väldigt svalt oavsett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

EDIT: Nu är Xeon proppen monterad

Trevligt! Kan du dela med dig av lite prestandasiffor, hur mycket bättre det blev samt värmeutveckling etc?

Väntar också på att någon ska våga testa 32G

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Trevligt! Kan du dela med dig av lite prestandasiffor, hur mycket bättre det blev samt värmeutveckling etc?

Väntar också på att någon ska våga testa 32G

Jag har knappt kört systemet med processorn som följde med
Men 1240v2 proppen så är det grymt ös i grejerna, egentligen mycket mer prestanda än vad behöver just nu då främst har ett par virtuella linuxkärror som flöt på rätt fint på N36L Microservern.

Men jag har precis satt upp en virtuell 2012 Server och mappat in M1015 kortet och håller på och flyttar över data från N36an vilket rullar på som tåget

Dock har jag stött på ett oroande problem, när jag ansluter 2.5" diskar till den interna B120i raidkontrollern löper fläkten amok. Den snurrar upp till 50-70% vilket medför ett väldigt oljud. Detta problem har jag återskapat med 3st olika 2.5" diskar, däremot när jag anslöt en gammal Samsung 750GB disk som jag hade liggandes så har inte fläkten gått över 19%.

Det hade varit intressant att se om andra med Gen8 Microservern får liknande problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har knappt kört systemet med processorn som följde med
Men 1240v2 proppen så är det grymt ös i grejerna, egentligen mycket mer prestanda än vad behöver just nu då främst har ett par virtuella linuxkärror som flöt på rätt fint på N36L Microservern.

Men jag har precis satt upp en virtuell 2012 Server och mappat in M1015 kortet och håller på och flyttar över data från N36an vilket rullar på som tåget

Dock har jag stött på ett oroande problem, när jag ansluter 2.5" diskar till den interna B120i raidkontrollern löper fläkten amok. Den snurrar upp till 50-70% vilket medför ett väldigt oljud. Detta problem har jag återskapat med 3st olika 2.5" diskar, däremot när jag anslöt en gammal Samsung 750GB disk som jag hade liggandes så har inte fläkten gått över 19%.

Det hade varit intressant att se om andra med Gen8 Microservern får liknande problem?

Fritt från minnet... men jag har för mig att någon löste det genom att välja ett annat läge på kontrollern AHCI eller motsvarande.

Ska se om håg kan hitta den tråden igen.

Mvh z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Fritt från minnet... men jag har för mig att någon löste det genom att välja ett annat läge på kontrollern AHCI eller motsvarande.

Ska se om håg kan hitta den tråden igen.

Mvh z

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, folk har rapporterat att fläkten snurrar snabbare i Legacy och AHCI läge. Men just RAID läget ska tydligen göra att den snurrar långsammare.
Jag tror (och hoppas) att det är en bugg som HP kommer att åtgärda snarast...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Precis, folk har rapporterat att fläkten snurrar snabbare i Legacy och AHCI läge. Men just RAID läget ska tydligen göra att den snurrar långsammare.
Jag tror (och hoppas) att det är en bugg som HP kommer att åtgärda snarast...

Här är ett par kommentarer:
http://b3n.org/installed-xeon-e3-1230v2-in-gen8-hp-microserver/#comment-106
Mvh /z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Som bekant går det ju inte att stuva in lika många diskar i Gen8 jämfört med den tidigare modellen. Men jag fick tag på dom här två SATA kabinetten idag som nog kommer att lösa det fint.

Det är en modell från Sans Digital som heter TR4X. Plats för 4st SATA diskar och en SFF-8088 SAS anslutning på baksidan, perfekt att koppla till ett RAID-kort. Nu har jag inget kort med en SFF-8088 på baksidan så jag väntar på en SFF-8088 till SFF-8087 kabel som jag beställde från ebay.

Har således inte testat de än, men byggkvalitén luktar billigt men jag tror de kommer att fylla funktionen bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Satan, vart fick du tag på dem och vad kostade dem?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Satan, vart fick du tag på dem och vad kostade dem?

Sjukt flyt egentligen, hittade en firma i Sthlm som tidigare hade använt de här modellerna till sina kunder (TV-studios m.m) men de hade slutat att sälja dem och hade de här två burkarna kvar. Perfekt komplement till Microservern.

Har inte hittat nån annan som säljer dem i Sverige, finns dock nån i USA som säljer dem på ebay.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Sjukt flyt egentligen, hittade en firma i Sthlm som tidigare hade använt de här modellerna till sina kunder (TV-studios m.m) men de hade slutat att sälja dem och hade de här två burkarna kvar. Perfekt komplement till Microservern.

Du ville inte sälja en av dem då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Calle:

Sjukt flyt egentligen, hittade en firma i Sthlm som tidigare hade använt de här modellerna till sina kunder (TV-studios m.m) men de hade slutat att sälja dem och hade de här två burkarna kvar. Perfekt komplement till Microservern.

Har inte hittat nån annan som säljer dem i Sverige, finns dock nån i USA som säljer dem på ebay.

Bekräftar att dom finns på ebay för 1500 kr iaf Sans Digital TR4X+B men jävligt trevlig maskin måste jag säga!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Söta chassin de där

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Smidiga grejer, tror jag behåller den ena på hyllan om nätdelen skulle få för sig att ge upp...

Mitt bygge har nästan börjat spåra ur, studentbudgeten är passerad sedan länge

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Förresten kom och tänka på hur är värme utvecklingen med xeon proppen och kör du med standard kylaren?
För när man googlar runt lite så ser det väldigt tajt ut.

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Kliar verkligen i köpfingret!
Hur är ljudvolymen på denna server ? Går den att ha i sovrummet eller bör den stå undangömd?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant burk, men hårdvaran verkar aningen tanig i hörnen. Vad gör denna låda värd pengarna om man annars bygger en lika dyr med konsumentdelar?

Permalänk
Skrivet av fagballs:

Mycket intressant burk, men hårdvaran verkar aningen tanig i hörnen. Vad gör denna låda värd pengarna om man annars bygger en lika dyr med konsumentdelar?

Hos Dustin får du den för 3999kr, men byter man proppen och lägger på lite mer minne så har man en trevlig rackare!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har en i3 2100 propp som ligger o drösar, dom klarar väll ECC minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtenisse:

Förresten kom och tänka på hur är värme utvecklingen med xeon proppen och kör du med standard kylaren?
För när man googlar runt lite så ser det väldigt tajt ut.

Har inte börjat pressa grejer så hårt än men fläkten kontrolleras av iLO-kontrollern och få gånger jag har kört hårt har jag märkt att fläktens varvtal ökat något. Men för att svara på din fråga så har jag inte märkt av några problem.

Skrivet av henkiii:

Kliar verkligen i köpfingret!
Hur är ljudvolymen på denna server ? Går den att ha i sovrummet eller bör den stå undangömd?

Ljudnivån styrs till stor del av vilken modell av hårddisk man har och såklart även antalet, mina WD RED är t ex väldigt mycket tystare än de Samsung F1 som jag har jämfört med. Diskarna sitter relativt öppet mot fronten så ljudet kan lätt leta sig ut. Men fläktljudet upplever jag som väldigt tyst (iaf med den belastning som jag har utsatt servern för).

Skrivet av fagballs:

Kom på att jag har en i3 2100 propp som ligger o drösar, dom klarar väll ECC minnen?

Verkar finnas motstridiga uppgifter om det, du kan ju alltid testa. Annars går det säkert att sälja den och köpa något som fungerar

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Har inte börjat pressa grejer så hårt än men fläkten kontrolleras av iLO-kontrollern och få gånger jag har kört hårt har jag märkt att fläktens varvtal ökat något. Men för att svara på din fråga så har jag inte märkt av några problem.

Men Orginal kylaren får plats!! Tyckte det såg så himla tajt när man googlade runt, Då har jag mitt köp klart då!

Skrivet av fagballs;:

Kom på att jag har en i3 2100 propp som ligger o drösar, dom klarar väll ECC minnen?

Kollade lite på intel hemsida det är inget som är utskrivet att den inte stödjer eller stödjer så där skulle jag hålla med Calle testa!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtenisse:

Men Orginal kylaren får plats!! Tyckte det såg så himla tajt när man googlade runt, Då har jag mitt köp klart då!

Nu missförstod jag nog dig, jag kör med den passiva flänsen som följer med! Har inte provat att montera dit kylaren som följer med Xeon proppen. Det lät dock intressant, är det någon som har gjort det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Detta kan vara av intresse:

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

Har själv en 1260L, 45W tdp, spontant så tycker jag den BORDE fungera, jämförde de som fanns listade och hittade inget som tyder på att den inte ska gå in och snurra på fint.

http://ark.intel.com/compare/65730,65727,65732,53401,52275,65...

Även det här kan vara intressant, en samlingstråd med massa länkar med info ochliknande.

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

1230L v3 är i mina ögon den mest intressanta, 4 kärnor med 8 trådar och ynka 25W TDP. Trevlig liten CPU det där.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

1230L v3 är i mina ögon den mest intressanta, 4 kärnor med 8 trådar och ynka 25W TDP. Trevlig liten CPU det där.

Säkert jättefräck om det hade vart rätt socket

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Aj tusan, glömde att de av någon konstig anledning körde med den äldre sockeltypen. =(

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej! Är sugen på att skaffa en MicroServer Gen8 men har några frågor;

1. Är det någon som har testat WD Red 4TB-diskar i denna? Fungerade det bra?
2. Skulle någon kunna ta en bild på webbinterfacet för iLon? Skulle vara trevligt att veta vilka funktioner man får utan licens (t.ex. remote console (video), olika boot-alternativ etc.)
3. Klarar den av att spela upp rena bluray-rippar? Alltså ISO's som jag rippar själv (brukar bli runt 40GB).
4. Antar att ingen har lyckats modifiera in en extra 3.5"-disk eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Hej! Är sugen på att skaffa en MicroServer Gen8 men har några frågor;

1. Är det någon som har testat WD Red 4TB-diskar i denna? Fungerade det bra?
2. Skulle någon kunna ta en bild på webbinterfacet för iLon? Skulle vara trevligt att veta vilka funktioner man får utan licens (t.ex. remote console (video), olika boot-alternativ etc.)
2. Klarar den av att spela upp rena bluray-rippar? Alltså ISO's som jag rippar själv (brukar bli runt 40GB).
3. Antar att ingen har lyckats modifiera in en extra 3.5"-disk eller två?

1. Jag har WD Red 1TB och 3TB i min, dock ingen 4TB men de funkar bra.
2.Har inte tillgång till webinterfacet utan licens då jag har licens på min, men någon annan kan säkert hjälpa.
2. Hur menar du med spela? Den har ju inget grafikkort att prata om så att spela upp det på maskinen, det skulle jag inte vilja rekomendera,
däremot så klarar den lätt av att streama det till en HTPC eller whatever.
3. Det blir väldigt svårt att få in två extra diskar då det bara är 1st ledig sata kabel, men går gör det ju om du är lite kreativ och trycker fast den någonstans.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

1. Jag har WD Red 1TB och 3TB i min, dock ingen 4TB men de funkar bra.
2.Har inte tillgång till webinterfacet utan licens då jag har licens på min, men någon annan kan säkert hjälpa.
2. Hur menar du med spela? Den har ju inget grafikkort att prata om så att spela upp det på maskinen, det skulle jag inte vilja rekomendera,
däremot så klarar den lätt av att streama det till en HTPC eller whatever.
3. Det blir väldigt svårt att få in två extra diskar då det bara är 1st ledig sata kabel, men går gör det ju om du är lite kreativ och trycker fast den någonstans.

Hej och tack för ett riktigt snabbt svar! Har fortfarande inte sett någon som kört med 4TB-disk i denna, men tycker att det borde fungera (även fall HP skriver att 3TB är max...)

Hittade detta ang. licensen: "About iLO4 limitations and licensing - Its not the best but you get 40 seconds of remote console time outside of BIOS/POST. During BIOS/POST/RAID config you get unlimited time with remote console. I still think its BS that the Remote console is not just always enabled feature but at least have this." - http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6006-hp-mic...

Tänkte att man kunde sätta in ett grafikkort i PCI-E x16-porten, men tror jag hoppar den idén. Får antingen skaffa en riktig HTPC eller köra från min stationära dator som jag gör idag.

Ang. att det bara finns 1 sataport ledig: Hittade en riktigt bra bild på N54L's moderkort (hittar såklart inte bilden nu) men hittar ingen vettig bild på Gen8:ans moderkort. Detta är väl nära, men lite för låg upplösning: http://b3n.org/wp-content/uploads/2013/07/gen8_microserver_mo... Är mer ute efter en sånhär bild: http://images.anandtech.com/doci/6144/ASUS%20P8Z77-V%20Premiu... så man faktiskt ser vad som sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Hej och tack för ett riktigt snabbt svar! Har fortfarande inte sett någon som kört med 4TB-disk i denna, men tycker att det borde fungera (även fall HP skriver att 3TB är max...)

Hittade detta ang. licensen: "About iLO4 limitations and licensing - Its not the best but you get 40 seconds of remote console time outside of BIOS/POST. During BIOS/POST/RAID config you get unlimited time with remote console. I still think its BS that the Remote console is not just always enabled feature but at least have this." - http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6006-hp-mic...

Tänkte att man kunde sätta in ett grafikkort i PCI-E x16-porten, men tror jag hoppar den idén. Får antingen skaffa en riktig HTPC eller köra från min stationära dator som jag gör idag.

Ang. att det bara finns 1 sataport ledig: Hittade en riktigt bra bild på N54L's moderkort (hittar såklart inte bilden nu) men hittar ingen vettig bild på Gen8:ans moderkort. Detta är väl nära, men lite för låg upplösning: http://b3n.org/wp-content/uploads/2013/07/gen8_microserver_mo... Är mer ute efter en sånhär bild: http://images.anandtech.com/doci/6144/ASUS%20P8Z77-V%20Premiu... så man faktiskt ser vad som sitter på moderkortet.

Den bilden du har hittat där säger det mesta, som du ser så är det bara 1st SATA port.
Jag har nyss haft ute mitt moderkort, tog ingen bild och orkar inte plocka ut det nu igen då det faktiskt var lite pilligt.
Dock mycket enklare än på de gamla servrarna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Hej och tack för ett riktigt snabbt svar! Har fortfarande inte sett någon som kört med 4TB-disk i denna, men tycker att det borde fungera (även fall HP skriver att 3TB är max...)

Hittade detta ang. licensen: "About iLO4 limitations and licensing - Its not the best but you get 40 seconds of remote console time outside of BIOS/POST. During BIOS/POST/RAID config you get unlimited time with remote console. I still think its BS that the Remote console is not just always enabled feature but at least have this." - http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6006-hp-mic...

Tänkte att man kunde sätta in ett grafikkort i PCI-E x16-porten, men tror jag hoppar den idén. Får antingen skaffa en riktig HTPC eller köra från min stationära dator som jag gör idag.

Ang. att det bara finns 1 sataport ledig: Hittade en riktigt bra bild på N54L's moderkort (hittar såklart inte bilden nu) men hittar ingen vettig bild på Gen8:ans moderkort. Detta är väl nära, men lite för låg upplösning: http://b3n.org/wp-content/uploads/2013/07/gen8_microserver_mo... Är mer ute efter en sånhär bild: http://images.anandtech.com/doci/6144/ASUS%20P8Z77-V%20Premiu... så man faktiskt ser vad som sitter på moderkortet.

Jag tog lite bilder när jag bytte propp m.m
http://imgur.com/a/rJSux

Hoppas de kan vara till hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H