Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

För stunden kör jag min SSD i hårddiskburen i slot1, slot 2-3 tänkte jag populera med två WD Red snart.

Bör jag ställa in SSDn på något speciellt vis i BIOS eller Windows? Jag installerade den innan jag drog igång servern för första gången så det finns inget jag har ändrat förutom att installerat Windows Server 2016 Essentials på den.

Jag har inte tänkt att använda RAID överhuvudtaget, bara köra diskarna som separata (alltså ingen backup)

RAID är inte backup.

Men ställ in så att det kör på ACHDI i bios.
Även ändra power plan i bios till OS decide. (Kan ev heta något annat men något med OS heter de)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har enablat AHCI Controller i BIOS och installerat Ubuntu Server på SSD'n som är kopplad till porten på moderkortet (avsett för DVD?). Installerade Grub på samma disk i min enfald trodde det skulle funka att boota från denna men lyckas inte.
Läste i denna postning att det inte går utan bäst workaround är att köra ett USB minne i USB porten på moderkortet och installera Grub där.

Är det så ni gör också eller går det att fixa så den bootar direkt från SSD'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Jag har enablat AHCI Controller i BIOS och installerat Ubuntu Server på SSD'n som är kopplad till porten på moderkortet (avsett för DVD?). Installerade Grub på samma disk i min enfald trodde det skulle funka att boota från denna men lyckas inte.
Läste i denna postning att det inte går utan bäst workaround är att köra ett USB minne i USB porten på moderkortet och installera Grub där.

Är det så ni gör också eller går det att fixa så den bootar direkt från SSD'n?

Jag har en SSD placerad i bay 1 och bootar den därifrån.

Annars kan du ju köpa ett Sata controller kort typ 200kr så kan du koppla in disken där och boota direkt från den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Jag har enablat AHCI Controller i BIOS och installerat Ubuntu Server på SSD'n som är kopplad till porten på moderkortet (avsett för DVD?). Installerade Grub på samma disk i min enfald trodde det skulle funka att boota från denna men lyckas inte.

Är det så ni gör också eller går det att fixa så den bootar direkt från SSD'n?

Måste du köra AHCI?
Om du kan köra RAID skapar du en separat RAID 0-array för SSD:n och kan då boota från den.
Så kör i alla fall jag.

I AHCI kan du bara boota från port 1 och 2 har jag för mig.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har en SSD placerad i bay 1 och bootar den därifrån.

Ja det skall funka vad jag förstår.

Skrivet av Xay0r:

Måste du köra AHCI?
Om du kan köra RAID skapar du en separat RAID 0-array för SSD:n och kan då boota från den.
Så kör i alla fall jag.

I AHCI kan du bara boota från port 1 och 2 har jag för mig.

Men jag fick inte installationen att köra med RAID även om jag hade RAID 0 på SSD'n.
Hur gör du för att få Linux installationen att starta? (använder USB-sticka i USB 2.0 slot)

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske gick enklare än jag trodde.
Satte ju som sagt AHCI och installerade Ubuntu Server 16.04 LTS med Grub på samma SSD i sloten på moderkortet men kunde inte boota från denna.
Tänkte att jag provar om igen med RAID....gick in i BIOS och återställde till default settings.
Hoppsan...nu bootar den från SSD'n

Permalänk
Medlem

Beställde precis denna:
https://www.komplett.se/product/807977/datorutrustning/lagrin...

Tänkte köra två diskar där i externt över USB 3.0 vilket borde maxa båda diskarna samtidigt.
Återkommer efter jag har prövat med lite siffror m.m hur bra det fungerade

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Hej!

Någon som vet vilken adapter man behöver köpa för att kunna byta ut orginalfläkten i Microserver Gen8 till en 4-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Hmm, kanske gick enklare än jag trodde.
Satte ju som sagt AHCI och installerade Ubuntu Server 16.04 LTS med Grub på samma SSD i sloten på moderkortet men kunde inte boota från denna.
Tänkte att jag provar om igen med RAID....gick in i BIOS och återställde till default settings.
Hoppsan...nu bootar den från SSD'n

Jo, så kan man köra. Labbade en del med att lägga SSD:n inkopplad på ODD-porten ensam i en RAID0-array (om man nu ens kan kalla en ensam disk för en array) när jag precis skaffat min Microserver. Installerade Debian på den, och testade att flytta den till en helt annan dator, bootade utan problem. Allt tyder på att det där bara är display, att disken likförbannat körs i AHCI mode om den är ensam. Lagringsdiskarna skiter man bara i att konfigurera, vill minnas att de hamnade i AHCI mode och blev synliga för OS:et per automatik.

I slutändan valde jag dock att göra ytterligare en Debianinstallation på en USB-sticka i den interna porten, och chainloada installationen på SSD:n från den. Kändes onödigt att riskera massa oförutsett strul om det skulle visa sig att min teori var felaktig trots allt. Dessutom dubblerar installationen som rescuedisc om något skulle gå åt skogen med installationen på SSD:n, betydligt kraftfullare än att försöka boota en fockad installation i rescue mode. Inte helt fel att få det gratis. Installationen på USB-stickan är ju dessutom lite set it and forget it, i och med att man mer eller mindre aldrig bootar den innebär det ju ingen större säkerhetsrisk att inte hålla den uppdaterad. Det är en engångsgrej att installera den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det sket sig rejält för min Gen8 Till den grad att jag vill installera om Windows Server 2016, MEN, när jag försöker via Intelligent Provisioning så säger den att OS:et inte är supportat, varken 2016 Essentials eller standard. Funkade ju kanon första gången!

Den har dessutom rensat SSDn så jag kommer inte in i första installationen av windows längre. Ska prova med en evaluation iso från MS och se om det fungerar..

*EDIT

Den vill inte ens kännas vid Windows Server 2016 evaluation-isofilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Det sket sig rejält för min Gen8 Till den grad att jag vill installera om Windows Server 2016, MEN, när jag försöker via Intelligent Provisioning så säger den att OS:et inte är supportat, varken 2016 Essentials eller standard. Funkade ju kanon första gången!

Den har dessutom rensat SSDn så jag kommer inte in i första installationen av windows längre. Ska prova med en evaluation iso från MS och se om det fungerar..

*EDIT

Den vill inte ens kännas vid Windows Server 2016 evaluation-isofilen

http://i65.tinypic.com/24zip92.jpg

Boota ISO filen från Ilo direkt i .net consolen då är de inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Boota ISO filen från Ilo direkt i .net consolen då är de inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

Mounta den under Virtual Drives menar du och sen välja den via Intelligent provisioning?

Permalänk
Medlem

@56KV90: Nej, tror inte det var vad som menades.
Finns ens 2016 som val i IP ?
Det som menades var att boota med 2016 skivan/iso och skita i IP och installera manuellt.

EDIT:
Eller ja, läste ett par gånger till och ser att du försöker mounta iso via nätverk.
Då kan det vara en bra idé att i stället mounta den via iLO och försöka installera igen.

Finns iLO standalone btw, så man slipper .net osv: iLO Standalone Client

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Boota ISO filen från Ilo direkt i .net consolen då är de inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerade klockrent! Den håller på att installera nu iallafall

Skrivet av Deejay_Alive:

@56KV90: Nej, tror inte det var vad som menades.
Finns ens 2016 som val i IP ?
Det som menades var att boota med 2016 skivan/iso och skita i IP och installera manuellt.

EDIT:
Eller ja, läste ett par gånger till och ser att du försöker mounta iso via nätverk.
Då kan det vara en bra idé att i stället mounta den via iLO och försöka installera igen.

Finns iLO standalone btw, så man slipper .net osv: iLO Standalone Client

Tack för tipset, skall installeras!

Permalänk
Medlem

Det går bra nu... 3 ominstallationer, alla olika Winserver varianter...den bootar till Windows men hinner aldrig göra färdig installationen:

Dialogfönstret: hpssbem

Windows setup: Windows cannot read the < Product Key > setting from the unattended answer file

Har googlat och många skriver att dom får detta fenomen när man har nån drive eller USB kvar i burken man installerar på, men det har jag inte

Finns lite mer info här där någon skriver att Intelligent Provisioning 1.60 strular:
https://community.hpe.com/t5/ProLiant-Servers-ML-DL-SL/Intell...

*Edit*

Och i ovan länk fanns lösningen:

Man skriver:
notepad autounattend.xml

Leta reda på raden <ProductKey>. Under den raden lägg till <Key></Key> (nyckel behövs ej här, men då tror jag setupen kommer be dig om nyckeln när burken bootat om), spara filen, stäng och i prompten skriver man hpssbem

Voila!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Det går bra nu... 3 ominstallationer, alla olika Winserver varianter...den bootar till Windows men hinner aldrig göra färdig installationen:

Dialogfönstret: hpssbem

Windows setup: Windows cannot read the < Product Key > setting from the unattended answer file

Har googlat och många skriver att dom får detta fenomen när man har nån drive eller USB kvar i burken man installerar på, men det har jag inte

Finns lite mer info här där någon skriver att Intelligent Provisioning 1.60 strular:
https://community.hpe.com/t5/ProLiant-Servers-ML-DL-SL/Intell...

*Edit*

Och i ovan länk fanns lösningen:

Man skriver:
notepad autounattend.xml

Leta reda på raden <ProductKey>. Under den raden lägg till <Key></Key> (nyckel behövs ej här, men då tror jag setupen kommer be dig om nyckeln när burken bootat om), spara filen, stäng och i prompten skriver man hpssbem

Voila!

Senaste IP är väll 1.63 ladda ner och uppdatera den via HPe's hemsida.

Bra att du hittade en lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Senaste IP är väll 1.63 ladda ner och uppdatera den via HPe's hemsida.

Bra att du hittade en lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är den jag kör med också

Permalänk
Medlem

Tänker byta ut min Xeon E3-1270 (V1, 80W TDP) mot en Xeon E3-1265L (V1, 45W). Någon som kör en sån i sin Gen8? De är rätt billiga på eBay (~700kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Tänker byta ut min Xeon E3-1270 (V1, 80W TDP) mot en Xeon E3-1265L (V1, 45W). Någon som kör en sån i sin Gen8? De är rätt billiga på eBay (~700kr).

VAD FAN SÄGER DU?!

Blir ett köp direkt när pengarna kommer in på kontot inatt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Tänker byta ut min Xeon E3-1270 (V1, 80W TDP) mot en Xeon E3-1265L (V1, 45W). Någon som kör en sån i sin Gen8? De är rätt billiga på eBay (~700kr).

Kör v2 istället jag kör en e3-1265l v2 funkar klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Den är dubbelt så dyr, så jag kan inte riktigt motivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kör v2 istället jag kör en e3-1265l v2 funkar klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Santrium:

@Calby: Den är dubbelt så dyr, så jag kan inte riktigt motivera det.

Tänkte precis säga det, med priset på v2'an kan jag också slänga in 8GB. Mera värt tycker jag

Edit: Och att gå från stock (G1610T) så blir det verkligen kräm i lådan
Edit2: Med tankarna på en ny prolle, är det någon som kan rekommendera ett par passande ramminnen från någon sida? Har verkligen sökt högt och långt men jag är tydligen helt efter för jag kan omöjligt hitta något till en rimlig peng

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tänkte precis säga det, med priset på v2'an kan jag också slänga in 8GB. Mera värt tycker jag

Edit: Och att gå från stock (G1610T) så blir det verkligen kräm i lådan
Edit2: Med tankarna på en ny prolle, är det någon som kan rekommendera ett par passande ramminnen från någon sida? Har verkligen sökt högt och långt men jag är tydligen helt efter för jag kan omöjligt hitta något till en rimlig peng

Den där cpun klarar 1600Mhz minnen, så ddr3 1600mhz ECC .

Mina 8GB stickor gick på 900kr/st

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Den där cpun klarar 1600Mhz minnen, så ddr3 1600mhz ECC .

Mina 8GB stickor gick på 900kr/st

Skickades från m.sweclockers.com

Fast måste inte minnena vara unbuffered?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Fast måste inte minnena vara unbuffered?

Jo precis, glömde skriva med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, så kan man köra. Labbade en del med att lägga SSD:n inkopplad på ODD-porten ensam i en RAID0-array (om man nu ens kan kalla en ensam disk för en array) när jag precis skaffat min Microserver. Installerade Debian på den, och testade att flytta den till en helt annan dator, bootade utan problem. Allt tyder på att det där bara är display, att disken likförbannat körs i AHCI mode om den är ensam. Lagringsdiskarna skiter man bara i att konfigurera, vill minnas att de hamnade i AHCI mode och blev synliga för OS:et per automatik.

I slutändan valde jag dock att göra ytterligare en Debianinstallation på en USB-sticka i den interna porten, och chainloada installationen på SSD:n från den. Kändes onödigt att riskera massa oförutsett strul om det skulle visa sig att min teori var felaktig trots allt. Dessutom dubblerar installationen som rescuedisc om något skulle gå åt skogen med installationen på SSD:n, betydligt kraftfullare än att försöka boota en fockad installation i rescue mode. Inte helt fel att få det gratis. Installationen på USB-stickan är ju dessutom lite set it and forget it, i och med att man mer eller mindre aldrig bootar den innebär det ju ingen större säkerhetsrisk att inte hålla den uppdaterad. Det är en engångsgrej att installera den.

Installerade Grub på USB sticka och OS på SSDn
Noterar en delay i bootningen - kan det ha ett göra med denna setup?

EDIT: Funkar ju inte att bädda in bilder via Dropbox el dyl
https://www.dropbox.com/s/nu7onzkrkzpj5n3/1.png

Permalänk
Medlem

Hehe.. jag är inte direkt impad av CPU:n i Gen8. Denna bild är tagen då jag kör med OpenVPN-klienten igång och laddar ner en 10GB fil från Firefox:

Den står konstant på 99%.
Är den verkligen så kass eller har jag missat något?
Jag har enablat High/maximum Performance, även i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hehe.. jag är inte direkt impad av CPU:n i Gen8. Denna bild är tagen då jag kör med OpenVPN-klienten igång och laddar ner en 10GB fil från Firefox:

Den står konstant på 99%.
Är den verkligen så kass eller har jag missat något?
Jag har enablat High/maximum Performance, även i Windows.

http://i65.tinypic.com/33uyhsl.jpg

Det är där du ligger på en sketen Celeron med Windows + VPN + Nedladdning på, tyvärr

Provade med en snabb speedtest via Tele2's speedtest via CLI, och låg på ungefär 60% load. Kör med en Pfsense-burk för VPN, så det tar ju bort lite granna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hehe.. jag är inte direkt impad av CPU:n i Gen8. Denna bild är tagen då jag kör med OpenVPN-klienten igång och laddar ner en 10GB fil från Firefox:

Den står konstant på 99%.
Är den verkligen så kass eller har jag missat något?
Jag har enablat High/maximum Performance, även i Windows.

http://i65.tinypic.com/33uyhsl.jpg

Du lär uppgradera cpu då original cpu inte har inbyggt hw stöd kör kryptering (den krypterar i Openvpn)

Jag kör en e3-1265l v2 inga problem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V