Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Då har jag precis fått min Microserver men stöter givetvis på patrull direkt.

Jag har aktiverat min Advanced Evaluation licens men när jag går in på:

https://h20566.www2.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?idx=&actio...
Och klickar på obtain software för att ladda ner SPP får jag följande meddelande:

"An active warranty or support agreement covering Proliant servers must be linked to your HPE Support Center profile to access this application."

Och jag fattar ärligt inte hur jag skall gå tillväga för att länka den, finns det någon enkel guide på detta eller en länk jag kan ladda ner det direkt ifrån? Hittade en länk tidigare i tråden men den fungerar inte längre.

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Då har jag precis fått min Microserver men stöter givetvis på patrull direkt.

Jag har aktiverat min Advanced Evaluation licens men när jag går in på:

https://h20566.www2.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?idx=&actio...
Och klickar på obtain software för att ladda ner SPP får jag följande meddelande:

"An active warranty or support agreement covering Proliant servers must be linked to your HPE Support Center profile to access this application."

Och jag fattar ärligt inte hur jag skall gå tillväga för att länka den, finns det någon enkel guide på detta eller en länk jag kan ladda ner det direkt ifrån? Hittade en länk tidigare i tråden men den fungerar inte längre.

Ska finnas en länk några posten bakåt om den inte är bortplockad, fler som haft problem att ladda ner den från hp

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Ska finnas en länk några posten bakåt om den inte är bortplockad, fler som haft problem att ladda ner den från hp

Den jag hittade fungerade tyvärr inte som sagt, vet du en som fungerar?

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Den jag hittade fungerade tyvärr inte som sagt, vet du en som fungerar?

Var denna jag tänkte på:
#17013695

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Ett annat tips på CPU som är villigare än E3-1265L v2 är E3-1265L (v1): http://www.ebay.com/itm/Free-Shipping-Intel-Xeon-E3-1265L-LGA...

Personligen kunde jag inte motivera det dubbla priset för E3-1265L v2 kontra v1. Att byta till HPe:s andra kylare som klarar högre effekt kostar mer än vad servern kostar, vilket också känns som en sanslös investering.

Ah....undrade just vad det var jag hittade när jag hittade 1265L utan v2. Kostade ungefär samma som 1260L (8-900kr på ali och ebay)....så jag trodde det var felskrivning och att det egentligen var en 1260L.
Då är det trots allt en bättre modell än 1260L, men bra mycket billigare än v2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag körde en 80W TDP CPU (E3-1270) med originalkylaren utan problem med temperaturen (testade 48 timmar prime, small FFTs), så 69W bör inte vara några större problem.

Ett annat tips på CPU som är villigare än E3-1265L v2 är E3-1265L (v1): http://www.ebay.com/itm/Free-Shipping-Intel-Xeon-E3-1265L-LGA...

Personligen kunde jag inte motivera det dubbla priset för E3-1265L v2 kontra v1. Att byta till HPe:s andra kylare som klarar högre effekt kostar mer än vad servern kostar, vilket också känns som en sanslös investering.

Jag köpte både e3-1265l v2 + den uppgraderade kylaren 😋
Är sjukt nöjd iaf.

Just nu ska ja bara byta moderkortet som jag fick nytt på Hpe garanti.
Kommer med UPS hemkörning imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Var denna jag tänkte på:
#17013695

Tack så mycket, den hade jag missat!

Är det någon som listat ut hur man kan höja upplösningen i ubutnu när man kör ilo btw?
Verkar vara fast på 640x480 Built-in Display.

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Tack så mycket, den hade jag missat!

Är det någon som listat ut hur man kan höja upplösningen i ubutnu när man kör ilo btw?
Verkar vara fast på 640x480 Built-in Display.

osäker om det går, annars kan man ju köra via putty/kitty eller likande, kör alltid så själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag köpte både e3-1265l v2 + den uppgraderade kylaren 😋
Är sjukt nöjd iaf.

Just nu ska ja bara byta moderkortet som jag fick nytt på Hpe garanti.
Kommer med UPS hemkörning imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte lust att ta bild på den nya kylaren? Den var ju löjligt dyr senast jag kollade, samt kassa bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du har inte lust att ta bild på den nya kylaren? Den var ju löjligt dyr senast jag kollade, samt kassa bilder.

Kan göra det senare under dagen.
Jag betalade ca 1000kr för den i UK.

Btwn, du bytte ut din gen8 mot en NUC va? Har för mig det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Kan göra det senare under dagen.
Jag betalade ca 1000kr för den i UK.

Btwn, du bytte ut din gen8 mot en NUC va? Har för mig det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt saftigt pris för en heatsink. Inte ens en d15 kostar så mycket haha. Senast jag kollade så gick den på £160 exklusive frakt.
Näääver! Skulle aldrig göra av mig med min gen8. Så enkel och stabil. Tom funderat på att köpa en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Rätt saftigt pris för en heatsink. Inte ens en d15 kostar så mycket haha. Senast jag kollade så gick den på £160 exklusive frakt.
Näääver! Skulle aldrig göra av mig med min gen8. Så enkel och stabil. Tom funderat på att köpa en till

Hehe okej, ja att köpa en till gen8 för att ha som extern disk kabinett skulle ju iofs vara något ;P
Då behöver man inte uppgradera CPU ev köpa till 4GB ram till så att man har 8GB ram sen kan man köra den med Ubuntu och ha den som enbart lagring och koppla ihop den med andra servern bara.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag har nästan samma lika och det är inga problem, du kommer inte få den ljudlös.
Vad har du för tempraturer enligt iLO?

Mina temperaturer i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

osäker om det går, annars kan man ju köra via putty/kitty eller likande, kör alltid så själv

Är helt grön på linux överhuvudtaget, la mest in det för att det skulle vara kul att lära sig men jag vill nog ha en GUI.

Försökte använda VNC istället men får bara en grå skärm vilket verkar vara ett vanligt problem med Ubuntu utan klar lösning.

Gäller upplösningsproblemet via ILO bara Ubuntu eller gäller det alla OS?
Kan gärna byta till ett annat om det är en enkel lösning då jag inte har gjort något alls på den ännu.

Permalänk
Medlem

Installerade moderkortet gick smärtfritt, men som att den var i fel SATA mode så lär man installera om Windows också.

Dock så fungerade inte iLO PW som kom med lappen till det nya moderkortet, men det fixade jag genom att installera ner iLO GUI till Windows och sedan kunde man ändra rakt av bara, lite konstigt att man kunde göra det utan PW osv.
Men det fungerade, så installerar om Windows Server nu och sedan ska jag köra lite Temp test för att se att CPU:n är i rätt temp som att jag hade installerat om CPU kylaren m.m.

Även så tog jag ny kylpasta dvs ett annat märke får se hur den står sig.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Funderar på att köpa en Microserver och använda som filserver. Hittade denna på blocket, anser ni att det är en OK deal? Verkar ha det mesta så man kan växa i. Liten skada ibak, men det lär ju inte påverka funktionen.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Nån som har något tips på ett billigt 8gb ram inne som passar till denna? Har inga problem att vänta om det finns billigare utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolabi:

Funderar på att köpa en Microserver och använda som filserver. Hittade denna på blocket, anser ni att det är en OK deal? Verkar ha det mesta så man kan växa i. Liten skada ibak, men det lär ju inte påverka funktionen.

Personligen skulle jag väl vara lite anti mot att anförtro min data till begagnade diskar jag inte har en aning om hur de handhafts, och som kan ha varit i drift skitlänge. Både 3TB-diskar och MS Gen 8 har funnits ganska många år nu, så risken finns att de har en jäkla massa gångtimmar i ryggen.

Skadan där bak lär väl mestadels påverka om du vill stoppa dit ett LP-expansionskort, det lär bli rätt körigt att fästa bracketen i chassit. Har han å andra sidan lyckats med modden, bör det gå att köra ett kort med fullängdsbracket istället. Det nämns dock inte om försöket lyckades eller ej. Gillar i övrigt "å det är inget som varken syns eller stör något"... nänä, den där silvertejpsblaffan måste man ju vara nån slags superskarpögd falk för att se och störa sig på. Eller inte

Tycker dessutom det fattas lite uppgifter för att kunna bedöma priset:

- Diskarnas fabrikat och modell.
- Diskarnas SMART-data. Särskilt gångtimmar och eventuella dåliga sektorer är intressanta.
- Minnenas fabrikat och modell.
- Foto på hålet utan tejpblaffan. Hur välbearbetat är det? Har han slarvat loss hej vilt, eller är det prydligt gjort?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

- Diskarnas fabrikat och modell.
- Diskarnas SMART-data. Särskilt gångtimmar och eventuella dåliga sektorer är intressanta.
- Minnenas fabrikat och modell.
- Foto på hålet utan tejpblaffan. Hur välbearbetat är det? Har han slarvat loss hej vilt, eller är det prydligt gjort?

Jag skrev och frågade och fick svar att det är WD Red diskar med ca 16k timmar på HDD och 7k timmar på Adata SSD. Minnena är 1600Mhz från Kingston och ska ha köps på Dustin vid köp av servern. Hålet var tydligen inte så snyggt men det ska gå att använda ifall man vill installera ett PCIe kort.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolabi:

Funderar på att köpa en Microserver och använda som filserver. Hittade denna på blocket, anser ni att det är en OK deal? Verkar ha det mesta så man kan växa i. Liten skada ibak, men det lär ju inte påverka funktionen.

Skrivet av kaput:

Personligen skulle jag väl vara lite anti mot att anförtro min data till begagnade diskar jag inte har en aning om hur de handhafts, och som kan ha varit i drift skitlänge. Både 3TB-diskar och MS Gen 8 har funnits ganska många år nu, så risken finns att de har en jäkla massa gångtimmar i ryggen.

Skadan där bak lär väl mestadels påverka om du vill stoppa dit ett LP-expansionskort, det lär bli rätt körigt att fästa bracketen i chassit. Har han å andra sidan lyckats med modden, bör det gå att köra ett kort med fullängdsbracket istället. Det nämns dock inte om försöket lyckades eller ej. Gillar i övrigt "å det är inget som varken syns eller stör något"... nänä, den där silvertejpsblaffan måste man ju vara nån slags superskarpögd falk för att se och störa sig på. Eller inte

Tycker dessutom det fattas lite uppgifter för att kunna bedöma priset:

- Diskarnas fabrikat och modell.
- Diskarnas SMART-data. Särskilt gångtimmar och eventuella dåliga sektorer är intressanta.
- Minnenas fabrikat och modell.
- Foto på hålet utan tejpblaffan. Hur välbearbetat är det? Har han slarvat loss hej vilt, eller är det prydligt gjort?

Framgår inte heller vilken CPU det är, gissningsvis är det en G1610T men då skulle jag inte vilja kalla den "maxad"...

Permalänk
Medlem

Hej alla fina!

Jag har skaffat mig denna underbara manick och haft den i snart 4 månader.
Jag har två st 1TB hårddiskar och kör esxi 6 på den. har inte haft några problem och kollar loggarna kontinuerligt, den bara rullar på.

Har två gäster installerade och här om dagen skulle jag flytta servern.
stängde ner och flyttade servern enligt konstens alla regler. Startade upp den och i min förvåning började jag dra i mitt hår!

Servern kunde inte hitta gästerna och gick jag in och kollade var diskarna toma!

Jag har två frågor till er och hoppas ni kan svara:
Är detta en inställning som jag missat att diskarna formateras när den bootar? (dum fråga men måste fråga).
Andra frågan är om jag kan trycka in fyra st SSD i huvud kanalerna?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Jag har två frågor till er och hoppas ni kan svara:
Är detta en inställning som jag missat att diskarna formateras när den bootar? (dum fråga men måste fråga).
Andra frågan är om jag kan trycka in fyra st SSD i huvud kanalerna?

1: Så vitt jag vet... Nej.
2: Visst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är nybliven medlem på forumet samt även nybliven ägare till en HP ProLiant Microserver Gen8.
Jag har skaffat all hårdvara som jag tror mig behöva 4 st 4TB 3,5" HDD samt en 2,5" 120GB SSD till CD/DVD platsen med kablar och allt kopplat så det hittas vid uppstart. Totalt 12 GB minne installerat.
Min tanke är att köra ubuntu server med next cloud mm. Tyvärr kommer jag inte långt alls för Ubuntu vägrar att boota med min usb sticka (ubuntu-16.04-server-amd64.iso) Parted magic bootar och även linux mint men med mint är problemet att grub inte kan installleras på ssd disken eller usb stickan. När jag bootar med Ubuntu eller debian kommer jag till någon typ av skärmbild som tonar ut och blir svart och sedan går servern ner i strömsparläge.
Jag har testat olika inställningar samt försökt att installera free nas men där är samma problem att efter omstart hittas ju inte grub såklart.
Jag har försökt läsa hela denna tråd och även på https://www.linuxserver.io/2015/03/24/setting-up-a-linux-home...
Jag förstår att ssd samt usb stickan för grub är ett problem men där har jag läst att det finns lösningar men det som stör mig är att jag inte kan installera Ubuntu över huvud taget.

(Jag är ingen linux expert men har kört linux mint i 3 år samt har lyckats bygga en pf sense router med fungerande vpn tunnel så jag har iaf lite grundkunskaper)

Mycket tacksam för tips

Fel beskrivning av HDD storlek
Permalänk
Medlem

Jag ”råkade” beställa en till nu när Dustinhome har rea. 🤣

Ska stå som ”storage” server och dela ut över nätverket med NICteaming.
Kommer bli grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Hej,
Är nybliven medlem på forumet samt även nybliven ägare till en HP ProLiant Microserver Gen8.
Jag har skaffat all hårdvara som jag tror mig behöva 4 st 4GB 3,5" HDD samt en 2,5" 120GB SSD till CD/DVD platsen med kablar och allt kopplat så det hittas vid uppstart. Totalt 12 GB minne installerat.
Min tanke är att köra ubuntu server med next cloud mm. Tyvärr kommer jag inte långt alls för Ubuntu vägrar att boota med min usb sticka (ubuntu-16.04-server-amd64.iso) Parted magic bootar och även linux mint men med mint är problemet att grub inte kan installleras på ssd disken eller usb stickan. När jag bootar med Ubuntu eller debian kommer jag till någon typ av skärmbild som tonar ut och blir svart och sedan går servern ner i strömsparläge.
Jag har testat olika inställningar samt försökt att installera free nas men där är samma problem att efter omstart hittas ju inte grub såklart.
Jag har försökt läsa hela denna tråd och även på https://www.linuxserver.io/2015/03/24/setting-up-a-linux-home...
Jag förstår att ssd samt usb stickan för grub är ett problem men där har jag läst att det finns lösningar men det som stör mig är att jag inte kan installera Ubuntu över huvud taget.

(Jag är ingen linux expert men har kört linux mint i 3 år samt har lyckats bygga en pf sense router med fungerande vpn tunnel så jag har iaf lite grundkunskaper)

Mycket tacksam för tips

Du lär ha SSD:n i bay 1 det kommer lösa dina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Du lär ha SSD:n i bay 1 det kommer lösa dina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket Calby!
Möjligen var jag oklar med mina önskemål om hjälp och jag vill inte verka otacksam men SSD i bay 1 är det lösningen av det initiala boot problemet av ubuntu (installationen med live cd på sticka)?
Jag är inte intresserad av att sätta SSD i bay 1 utan i 5 enligt vad många andra redan använder i denna tråd och på andra forum. Jag vill ha tips på hur jag över huvud taget kan initialt starta upp servern med ubuntu med bootbar usb sticka först och främst.
Kan jag ha fått ett defekt exemplar?
Kan man uppdatera bios utan att ha installerat redhat elller windows först ?
Jag upplever min server som mycket seg och instabil vid kommandot F10... det tar en evighet att komma in i maintenance menyn och den hänger sig hela tiden.

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Tack så mycket Calby!
Möjligen var jag oklar med mina önskemål om hjälp och jag vill inte verka otacksam men SSD i bay 1 är det lösningen av det initiala boot problemet av ubuntu (installationen med live cd på sticka)?
Jag är inte intresserad av att sätta SSD i bay 1 utan i 5 enligt vad många andra redan använder i denna tråd och på andra forum. Jag vill ha tips på hur jag över huvud taget kan initialt starta upp servern med ubuntu med bootbar usb sticka först och främst.
Kan jag ha fått ett defekt exemplar?
Kan man uppdatera bios utan att ha installerat redhat elller windows först ?
Jag upplever min server som mycket seg och instabil vid kommandot F10... det tar en evighet att komma in i maintenance menyn och den hänger sig hela tiden.

/Anders

Hej,
Bay 5 (odd) fungerar om man moddar lite, men det ger mer strul än vad det ger lycka så att säga.
Så min rekommendation för en stabil miljö är att köra på bay 1, och även pga. bay 1 är 6GB/s SATA medans bay 5 endast är 3GB/s Sata dvs hälften så snabb.

Ja det kan du, välj att boota från DVD genom iLO så kan du uppdatera BIOS m.m. genom det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tips till alla, nu har PLEX kommit med hardware transcoding så om man kör en e3-1265l v2 så kommer det belasta CPU:n mindre.

Detta gäller dom som har Plexpass än så länge, men så vitt jag kan se det så får man mer kraft över iaf

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Tack så mycket Calby!
Möjligen var jag oklar med mina önskemål om hjälp och jag vill inte verka otacksam men SSD i bay 1 är det lösningen av det initiala boot problemet av ubuntu (installationen med live cd på sticka)?
Jag är inte intresserad av att sätta SSD i bay 1 utan i 5 enligt vad många andra redan använder i denna tråd och på andra forum. Jag vill ha tips på hur jag över huvud taget kan initialt starta upp servern med ubuntu med bootbar usb sticka först och främst.
Kan jag ha fått ett defekt exemplar?
Kan man uppdatera bios utan att ha installerat redhat elller windows först ?
Jag upplever min server som mycket seg och instabil vid kommandot F10... det tar en evighet att komma in i maintenance menyn och den hänger sig hela tiden.

/Anders

Hade liknande problem som dig, hade väldigt svårt att lägga på firmware via USB. Jag körde först helt utan disk och sedan en SSD i bay 5. Jag plockade sedan in ett par andra diskar (bay 1 & 2) och satte även dit ett SD-kort och fick till slut in firmware genom att boota på virtuell CD/DVD via ILO. Vet inte vad som var lösningen om det var den virtuella CD:n i stället för USB eller om det var diskarna/SD-kortet eftersom jag gjorde dubbla förändringar. Det var sedan enkelt och smidigt att installera Ubuntu via virtuell CD, bara att lägga ISO:n på en webserver.

/P