Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Okey, tack för era inputs... Väldigt uppskattat.
Provade detta först:
You can get it to boot off the optical SATA port-it just requires disabling AHCI and using the "Legacy" mode in the BIOS configuration.

Go into the BIOS configuration utility (F9 at the graphical start up screen)
Go to "System Options" -> "SATA Controller Options" -> "Embedded SATA Configuration" and toggle it to "Enable SATA Legacy Support"
Go back to the main menu and then choose "Boot Controller Order", set Ctlr:1 to "PCI Embedded Intel(R) SATA Controller #2"
You can now go back to the main menu again and go to "Standard Boot Order (IPL)" and set IPL:1 to "Hard Drive C: (See Boot Controller Order)

When installing, as long as you're using a disk that is a different brand or model (it shows the manufacturer and the serial I believe?) from the data disks it should be simple to tell which disk(s) you want to boot off of.

Under uppstart nu står det att hårdddiskarnas Write cache är disabled. Är det dåligt?
Men nu bootar den upp till en DOS command prompt istället för att starta Server2022*suck*

Noterar att du gett upp, men två möjliga lösningar:

1) Kör Debian på min MS. Gjort ytterligare en installation på en USB-sticka som servern bootar från, och från GRUB på den chainloadas GRUB och installationen på en SSD som är inkopplad på ODD-porten. Installationen på USB-stickan dubblerar som rescueinstallation om det skulle behövas. Då den i princip aldrig laddas behöver man inte heller vara så nitisk med säkerhetsuppdateringar heller, brukar bara uppdatera nångång ibland. Givetvis går det att chainloada vilken bootloader/OS man vill.

2) Testade någon gång i RAID mode, och la in SSDn på ODD-porten ensam i en "array". Installerade Debian på den. Funkade bra att boota från. Upptäckte sen av en slump att det även gick att boota en helt annan dator från den disken, vilket ju inte borde gått om det var nåt speciellt RAID-tjossan på den. Misstänker att den kördes i AHCI mode, att det där med RAID bara var kosmestiskt när den var ensam.

Det kanske går att ta vidare, och köra alla diskar ensamma i varsin "array"? Har inte orkat labba vidare med det själv då jag redan har en fungerande lösning, men kanske kan vara något att testa.

Skrivet av maroon2k:

Jag har kört "alt 1" dvs skruva loss sata1 kontakten från första caddyplatsen och koppla till ssd:n, sen dra sata5 kabeln till första caddyplatsen istället. Pissenkelt och tar 5 min, allt du behöver göra. Ja teoretisk maxhastighet sjunker då på första caddyplatsen men du kommer ju inte i närheten av det med en mekanisk disk ändå så det spelar väl ingen roll? Dessutom vill man väl ha 6Gb/s till SSDn? Ser inte problemet. Det enda som stör lite är att numreringen av caddyplatserna kommer i oordning, det blir "5-2-3-4" istf "1-2-3-4", ingen jättesak direkt..

Jag tänker precis tvärtom. Vem behöver throughput på bootdriven, när man bara bootar om någon gång ibland? Större delen av boottiden är ju dessutom initiering av hårdvaran, inte laddning av OS, och det kommer man ju aldrig åt ändå. Vad det gäller transfers till och från den över nätverket är gigabitnätverk flaskhals

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Såg att en större beg.återflrsäljare sålde ut hl ml310e till typ 1700kr/st med ett par diskar och ok CPU men de är sålda nu så kanske att du kan begära typ 2000kr eller iaf 1500kr.

Permalänk
Medlem

Ny Firmware för iLO, version 2.82, släppt

Anger på webben "Fix for Security issue" vilket kan vara allt från ett problem internt till väldigt allvarligt externt.

Ladda ner på HPEs site

Permalänk
Medlem

Jag har byggt lite olika varianter av hemmaserver/nas och min microserver g8 har samlat damm under tiden.

Storleken på microservern är ju verkligen det som gör den så svårslagen, och nu har jag kommit fram till att jag ändå vill köra nas frikopplad från mina appar (Plex osv).

Kan man få in 5st 3.5” i microservern tror ni?
Vilken processor är mest strömsnål? 1610t?
Kan man stänga av ILO och andra saker som ev drar extra ström?

Någon som gjort något fyndigt för att få ner ljudnivå och strömförbrukningen?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag har byggt lite olika varianter av hemmaserver/nas och min microserver g8 har samlat damm under tiden.

Storleken på microservern är ju verkligen det som gör den så svårslagen, och nu har jag kommit fram till att jag ändå vill köra nas frikopplad från mina appar (Plex osv).

Kan man få in 5st 3.5” i microservern tror ni?
Vilken processor är mest strömsnål? 1610t?
Kan man stänga av ILO och andra saker som ev drar extra ström?

Någon som gjort något fyndigt för att få ner ljudnivå och strömförbrukningen?

Tror E3 1220L v2 är den snålaste på 17W.
Tveksam om till att du kan pressa in ytterligare en 3,5” disk - det är tight ovanpå diskburen för dvd kan monteras

Permalänk
Medlem

Att få in en extra 3.5" går nog inte, men där finns 3D-printade adaptrar för att fästa 2st extra 2.5"-diskar på nätaggregatsidan, om det skulle vara till någon nytta.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Finns även utrymme för en 2,5" på ODD-platsen, eller så kan man installera PCIe-kort med m2-plats.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Snart 10 års jubileum sedan jag startade den här tråden. Galet!
Vi har en månad på oss att fundera hur det ska firas

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Och så många, inklusive min, rullar fortfarande år efter år!

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Mina 3 rullar fortfarande 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Haha, ja, ganska otroligt att tio år gammal hårdvara räcker till än idag. Fortfarande ett av mina absolut bästa teknikköp, och som parentes förmodligen den enda dator jag haft som ökat i värde sen den var ny

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ha gått flera månader utan någon action i tråden så here we go!

Har haft en MicroServer Gen8 stående i flera år och noterade nyligen att nätaggregatet hade gått sönder men nu har jag lagat det och det verkar stabilt så slapp jag kostnaden för ett nytt aggregat så jag tänkte därför ta ett omtag om denna fina gamla maskin och ge den mera att göra

Har dammsugit den från damm (man blir alltid lika fascinerad när man går igenom sådant här).
Uppdaterat iLO till 2.82
Uppdaterat ESXi till 6.5.0

Kan inte hitta senare version av system ROM än J06 05/21/2018 men den versionen kanske är tillräckligt stabil ändå?

Har en G1610T processor i den och 12GB internminne. Tänkte uppgradera både processorn och minnet. Om jag förstått det rätt så är den bästa processorn (sett till prestanda i alla fall) en Xeon E3-1265L V2, stämmer det? Använder jag samma kylfläns som sitter monterad på G1610T nu, typ montera ur gammal processor, rengör från gammal pasta, i med ny processor och en klick pasta och färdigt?

Gällande minnet har jag 1 x 8GB (UDIMM, 1600Mhz & 1.5V) + 1 x 4GB (UDIMM, 1333MHz & 1.5V) och tänkte byta ut det sistnämnda för att nå 16GB som jag förstår är maximalt med internminne man kan ha? Xeon-processorn ställer den andra krav på minne?

ESXi licensen, stödjer den Xeon-processorns kärnor m.m (dvs. kan man nyttja den nya processorn till fullo)? Jag antar att det är samma typ av licens som alla andra Gen8-ägare har, eller?

Något annat som är bra att tänka på?

Tack på förhand för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Nu verkar det ha gått flera månader utan någon action i tråden så here we go!

Har haft en MicroServer Gen8 stående i flera år och noterade nyligen att nätaggregatet hade gått sönder men nu har jag lagat det och det verkar stabilt så slapp jag kostnaden för ett nytt aggregat så jag tänkte därför ta ett omtag om denna fina gamla maskin och ge den mera att göra

Har dammsugit den från damm (man blir alltid lika fascinerad när man går igenom sådant här).
Uppdaterat iLO till 2.82
Uppdaterat ESXi till 6.5.0

Kan inte hitta senare version av system ROM än J06 05/21/2018 men den versionen kanske är tillräckligt stabil ändå?

Har en G1610T processor i den och 12GB internminne. Tänkte uppgradera både processorn och minnet. Om jag förstått det rätt så är den bästa processorn (sett till prestanda i alla fall) en Xeon E3-1265L V2, stämmer det? Använder jag samma kylfläns som sitter monterad på G1610T nu, typ montera ur gammal processor, rengör från gammal pasta, i med ny processor och en klick pasta och färdigt?

Gällande minnet har jag 1 x 8GB (UDIMM, 1600Mhz & 1.5V) + 1 x 4GB (UDIMM, 1333MHz & 1.5V) och tänkte byta ut det sistnämnda för att nå 16GB som jag förstår är maximalt med internminne man kan ha? Xeon-processorn ställer den andra krav på minne?

ESXi licensen, stödjer den Xeon-processorns kärnor m.m (dvs. kan man nyttja den nya processorn till fullo)? Jag antar att det är samma typ av licens som alla andra Gen8-ägare har, eller?

Något annat som är bra att tänka på?

Tack på förhand för input!

Jo, det är senaste systemromen vad jag minns. Kör den på min server sedan 2018 utan minsta problem, så jo, jag betraktar den i alla fall som stabil

Xeon E3-1265L V2 är den bästa processorn om du vill ha högsta möjliga multicoreprestanda och hålla TDP inom originalkylarens specar. Det finns kompatibla processorer som gör bättre ifrån sig single core, och det går att köra strömhungrigare och snabbare varianter med andra kyllösningar. I detta fall bör man ta det något klena nätagget (150W, eller i senare revisioner 200W) i beaktning också.

16GB är tyvärr vad jag kan minnas absolut max begränsat av chipsetet ja, det rör sig inte om klassikern att tillverkaren bara supportar 16GB för att det är max man testat med, men att det i praktiken funkar med mer. Googlar du runt lite kan du nog hitta listor över kompatibla/lämpliga minnesmoduler, communityn luskade fram väldigt mkt info om vad som funkar och ej när det begav sig.

En sak att tänka på om du vill använda ODD-SATA-porten för en system-SSD är att det inte går att boota från den med controllern i AHCI mode. Jag kör GRUB på en USB-sticka i den interna porten, och chainloadar OS-installationen på SSD.

Jag har bara testat lite lätt för längesedan, inte kört skarpt, men det verkar i praktiken också gå att köra controllern i RAID mode, och då kunna boota direkt från SSD kopplad i ODD-porten, men lägga alla diskar ensamma i varsin "array". Allt tyder på att de körs i helt vanligt AHCI mode även då. Någon RAID-setup kan ju ensamma diskar aldrig utgöra.

De ESXi-relaterade frågorna överlämnar jag till någon annan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för värdefull input @kaput !

Processor beställd/köpt (Xeon E3-1265L V2). Hoppas att befintlig kylfläns (35W) klarar att kyla den tillräckligt bra.

Skall kolla på inställningarna gällande SATA och om det går att ställa in RAID och annars kanske man behöver handla en controller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Tack för värdefull input @kaput !

Processor beställd/köpt (Xeon E3-1265L V2). Hoppas att befintlig kylfläns (35W) klarar att kyla den tillräckligt bra.

Skall kolla på inställningarna gällande SATA och om det går att ställa in RAID och annars kanske man behöver handla en controller också.

Ah, TDP för den var visst 45W. Kör hursom en i5-3470T (35W) i min med mediumfläktprofilen (låter BIOS styra). För CPUns del går det bra med lägsta settingen också, men är fanatisk med att hålla hårddiskarna välkylda. Har servern i walk in-garderoben. Den hörs tydligt när man är där inne, men den tunna trädörren blockerar ljudet helt. Är den stängd hör jag inte servern utifrån.

Tror kort sagt originalkylaren kommer räcka utmärkt till din Xeon också.

Kollar du längre bak i tråden finns annars ett par exempel med bilder på enkelt utförda kylningsmoddar om andan skulle falla på.

De eventuella problemen med onboardcontrollern uppkommer om du vill köra den i AHCI mode och lägga systemet på en disk du kopplar in på porten som är avsedd för ODD. Vill du köra den i RAID mode finns det inga sådana begränsningar. Märk dock väl att det likförbannat är SW RAID, det är ingen riktig HW-RAID-controller, vill du ha det måste du köpa instickskort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Angående RAID så skulle jag kanske behöva ha tag i ett instickskort som stödjer ESXi 6.5.0 ("U2" (som verkar vara sista versionen för Gen8)) men har inte kunnat hitta ett enkelt litet kort. 3ware 9650SE serien av kort är ju små och relativt prisvärda men vad jag kan se så stödjer de inte 6.x.x, så om någon har tips på kort som passar så vore det kanon, alternativt , angående den inbyggda kontrollern (B120i ?), kan den köra 2 diskar på 6Gb/s i RAID 1 så skulle det fungera förutsatt att det fungerar med ESXi 6.5.0 då.

Permalänk
Medlem

Någon här som har en ISO av HPE Smart Storage Administrator (HPE SSA) liggandes? Eller vet vart det går att få tag i, HP har tagit bort alla versioner pga "is NO LONGER AVAILABLE for download due to indicating grub insmod vulnerabilities"

Min NAND är sönderskriven så kommer inte åt intelligent provisioning och därmed inte heller SSA.
Ska funka att köra det från en USB-sticka.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Någon här som har en ISO av HPE Smart Storage Administrator (HPE SSA) liggandes? Eller vet vart det går att få tag i, HP har tagit bort alla versioner pga "is NO LONGER AVAILABLE for download due to indicating grub insmod vulnerabilities"

Min NAND är sönderskriven så kommer inte åt intelligent provisioning och därmed inte heller SSA.
Ska funka att köra det från en USB-sticka.

Har du kollat archive.org? Brukar ofta gå att hitta sånt där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Segge:

Någon här som har en ISO av HPE Smart Storage Administrator (HPE SSA) liggandes? Eller vet vart det går att få tag i, HP har tagit bort alla versioner pga "is NO LONGER AVAILABLE for download due to indicating grub insmod vulnerabilities"

Min NAND är sönderskriven så kommer inte åt intelligent provisioning och därmed inte heller SSA.
Ska funka att köra det från en USB-sticka.

Du kan öppna SSA om du startar SPP i interactive mode.

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat processorn, minnet och stoppat i en RAID-kontroller. Nu blev det lite bättre fart på sakerna helt klart

Är det normalt att det tar många minuter att gå från "Processor Initialization Complete" till övriga delar i POST innan boot? Känns som det kom efter uppgraderingen av processorn (dvs. betydligt snabbare innan). Något man kan göra för att påskynda det? Har testat fabriksinställningar i ROM setup utan effekt.

Skall tilläggas att system fungerar utmärkt för övrigt (eller ja, har inte en fungerande Intelligent Provisioning (bootar GUI med fryser efter en kort stund vid boot av det).

Permalänk
Medlem

Har även uppdaterat "Intelligent Provisioning" och enligt den är alla komponenter uppdaterade.

Fortfarande långsam start. Men det kanske är "normalt" när man har en Xeon (E3-1265L V2) installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Har även uppdaterat "Intelligent Provisioning" och enligt den är alla komponenter uppdaterade.

Fortfarande långsam start. Men det kanske är "normalt" när man har en Xeon (E3-1265L V2) installerad?

Inte för att tiden för att boota en server spelar så stor roll, lite jobbigt när man labbar men sen dröjer det ju månader mellan omstarterna. Kan ju dock bara betydelsefullt vid felsökning att känna till vad som är "normalt"
Här är mina tider vid en coldboot med servern i signatur. Längst tid tar det att gå genom båda RAID kontrollerna.
0:45 HP loggan syns
1:00 Syns vad det sitter för CPU i den
2:30 Äntligen börjar den boota OS.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Tack för input @Segge

Jo, det är ju sant att man inte bootar om så ofta alls, dock vid konfigurering och tester så blir det frustrerande, givetvis är man tvungen att leva med det så är man.

Jag har det inte lika roligt som sagt:

Textläge, "Early Processor Initialization" = strax under 50 sekunder.
Grafiskt läge, "Processor Initialization Complete" = 6 minuter och 15 sekunder(!)
Intern SATA, iLO, NetXtreme, LSI MegaRAID = cirka 1 minut och 40 sekunder.
Totalt alltså nära 9 minuter om jag räknat rätt innan den börjar boota OS. Det känns ganska orimligt? Det är "Processor Initialization Complete" som är det extrema i sammanhanget.

Allt fungerar utan anmärkning så alltså inga fel som rapporteras, ingen dålig prestanda, inga hängningar m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Textläge, "Early Processor Initialization" = strax under 50 sekunder.
Grafiskt läge, "Processor Initialization Complete" = 6 minuter och 15 sekunder(!)
Intern SATA, iLO, NetXtreme, LSI MegaRAID = cirka 1 minut och 40 sekunder.
Totalt alltså nära 9 minuter om jag räknat rätt innan den börjar boota OS. Det känns ganska orimligt? Det är "Processor Initialization Complete" som är det extrema i sammanhanget.

Allt fungerar utan anmärkning så alltså inga fel som rapporteras, ingen dålig prestanda, inga hängningar m.m

Ja det var extremt. Tycker själv det känns länge att vänta 2,5min, 9min hade gjort mig galen när det är något som krånglar och man får boota om massor med gånger innan det funkar. Du har i stort sett samma tider som mig förutom då "Processor Initialization Complete", tar typ 15s för mig.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på Ramminnen till Microservern? Har idag en ramsticka 8Gb men hade gärna haft två
Har en "E3 1220L v2" och en "PCI-Express adapter för 2 sata portar" som jag även kan byta med!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |