Corsair Hydro H110 vs Phanteks/Thermalright/Noctua

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H110 vs Phanteks/Thermalright/Noctua

Thermalright Silver Arrow SB-E
Phanteks PH-TC14PE
Noctua NH-D14

Vad jag har förstått är dessa tre så gott som likvärdiga, man kan ta vilken som helst av dessa och vara helnöjd med köpet.
Corsair Hydro H110 ligger på 1 100 kronor på inet vilket är rätt avsevärt mycket högre än andra kylarna, det är även en vattenkylare till skillnad från dessa luftkylare.

Fördelarna när jag läser recensioner på nätet är att H110 verkar kyla bättre och är tystare än luftfläktarna.
Nackdelen som jag har sett hittills är att hitta en vettig chassit till ett sådant bygge (Jag vill att chassiten ska vara ljuddämpad).

Vilken skulle ni ha valt?

Mitt datorbygge hittills:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3377982/2013-05-26
Jag kommer trycka in en blueray läsare, eventuellt en fläktcontroller (om inte chassiten har en) och ett grafikkort givetvis.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen hade jag tagit någon av luftkylarna, huvudsakligen eftersom dessa kylare har färre saker som kan gå sönder än på en vattenkylare. Jag tycker dessutom inte att prisskillnaden eller den eventuellt lägre temperaturen mellan luft och vatten är värt det, såvida du nu inte ska överklocka ganska rejält.

Sen är jag lite skeptiskt till att H110 skulle vara tystare än luftkylarna. Förut så har fläktarna som följt med vattenkylare varit av den billigare sorten som inte haft ljudnivå som prio 1 precis. Exakt hur det är med H110 vet jag inte eftersom jag inte har läst några recensioner. I slutändan så bör den tystaste kylaren förmodligen vara den som har tystast fläktar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag kör ju en liknande konfiguration (se sign nedan) och jag skulle vilja slå ett slag för Antecs P280, oavsett om du väljer luft eller vatten, just för bra ljuddämpning och kvalitativt chassi. Numera får man det för 799:- (på dustin) eller 999:- (på inet om du föredrar det) vilket för mig är ett kap oavsett.

http://www.sweclockers.com/recension/14730-antec-performance-...

Vad gäller Hydro så kör jag i dagsläget H100 vilket är föregångaren och jag är sjukt nöjd, håller min 3770K i 4.5Ghz sval samtidigt som den är väldigt tyst då jag kör alla fläktar på low i datorn inkl. på min H100. Vet att vissa har haft lite otur med oljud från dessa men det är egentligen inte värre än att skicka tillbaka så får du ny. Dessutom, såg att du valde ihopbyggning från inet, då lär dom köra igång och testköra din rigg innan de skickar ut den och redan då finns en chans att slippa en H110 med byggfel (under förutsättning att det inte visar sig senare, vilket man så klart aldrig kan friskriva sig ifrån).

Mina två cent, lycka till!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Personligen hade jag tagit någon av luftkylarna, huvudsakligen eftersom dessa kylare har färre saker som kan gå sönder än på en vattenkylare. Jag tycker dessutom inte att prisskillnaden eller den eventuellt lägre temperaturen mellan luft och vatten är värt det, såvida du nu inte ska överklocka ganska rejält.

Sen är jag lite skeptiskt till att H110 skulle vara tystare än luftkylarna. Förut så har fläktarna som följt med vattenkylare varit av den billigare sorten som inte haft ljudnivå som prio 1 precis. Exakt hur det är med H110 vet jag inte eftersom jag inte har läst några recensioner. I slutändan så bör den tystaste kylaren förmodligen vara den som har tystast fläktar.

Håller verklgien med dig med tillägget att pumpen i h110 är även en källa till oljud.
En anledningen till att ha ett färdigt vattensystem är platsbrist.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kan ju själv rekommendera Phanteks kylaren. Kör den med 3fläktar på och håller min 2500K på 60-65C i 4,8GHZ

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart ta en någon av lyftkylarna, båda är grymt bra.
Sen skulle jag överväga att montera själv och beställa delarna från någon annan butik, känns som inet kryddat priserna lite väl mycket.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på luft kylare. De Kyler tillräckligt bra och är tystare. Min bequiet dark rock pro 2 är väldigt tyst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murvel:

Jag kör ju en liknande konfiguration (se sign nedan) och jag skulle vilja slå ett slag för Antecs P280, oavsett om du väljer luft eller vatten, just för bra ljuddämpning och kvalitativt chassi.

Bör dock tilläggas att ett H110 inte kommer att passa eftersom den är anpassad för 140 mm fläktar. Antec P280 har endast plaster för 120 mm fläktar. Valfri luftkylare bör däremot inte vara något problem alls.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Skulle gå för luft då det är billigare och oftast tystare såvidare om man inte har tur med pumpen

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Bör dock tilläggas att ett H110 inte kommer att passa eftersom den är anpassad för 140 mm fläktar. Antec P280 har endast plaster för 120 mm fläktar. Valfri luftkylare bör däremot inte vara något problem alls.

Helt korrekt, i all min trötthet så blandade jag ihop H110 och H100i.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tusem tack för alla svar.
Lutar åt en av luftkylarna då.
Blir till att läsa lite fler recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.