Krashande laptop, SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Krashande laptop, SSD?

Har en Samsung Q530 som har bråkat med mig lite. Den är köpt i början av 2011 och fungerade bra i 2 år. Några månader sedan kraschade datorn när jag spelade en match LoL, den bluescreenade och datorn gick sedan att starta men sedan kraschade den.

Försökte med olika typer av recovery och reparationer men i inget fungerade, jag gav upp och lät datorn stå i 2-3 månader. Sedan testa jag Samsung recovery igen och det fungerade. Datorn startade ordentligt vilket den inte gjorde tidigare men den har fortfarande dålig prestanda i spel som LoL. Ca 15 FPS innan jag hann dra ner kvalitén för att datorn kraschade och den fungerar inte att spela.

Nu när jag sålt min stationära och bara har kvar den här skithögen men ändå behöver en dator för att ta död på lite tid då jag ska till ett folktomt ställe i nordligaste Sverige, dock med internet, undra jag vad jag kan göra för att få den att fungera.
Behöver en datorn som i alla fall kan köra moddat Minecraft och LoL, kan vara på låga inställningar.

Jag funderade om det var HHD som spökade och kanske det skulle fungera om jag la in en SSD på 120 GB som jag sedan kan använda som boot-disk i den stationära datorn jag ska bygga efter sommaren.

Vad säger ni? Har ni några lösningar? Kanske har haft liknande problem tidigare?

All hjälp är mycket uppskattad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Först och främst och det viktigaste är vad står det på blåskärmen annars är det bara en gissnings fråga.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Pinkn00b:

Först och främst och det viktigaste är vad står det på blåskärmen annars är det bara en gissnings fråga.

Jag får inte blåskärm längre, det hände bara en gång. Nu kraschar det bara så att jag sedan behöver starta om datorn.
Men jag tror det stod något om att den inte kunde läsa Windows filerna vid blåskärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Tanka ner crystal diskinfo och diskmark. Diskmark ger prestandan och diskinfo en hälsostatus. Rapportera här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Min hårddisk är delad till C och D. C ligger på 65.8% och D på 94.6%

Ser ut som att C är körd, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Beror knappast på hårddisken att du får låga fps i LoL...kollat att det inte är grafikkretsen/processorn som överhettas?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Ziddie:

% vad då? Rapporterar crystal diskinfo det?
Dels identifierar den antalet fysiska diskar. Har du två i datorn? Sedan så brukar den inte ange procent så länge disken inte är en SSD. Men programmet kan ha ändrats i ngn nyare version.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av jocke92:

% vad då? Rapporterar crystal diskinfo det?
Dels identifierar den antalet fysiska diskar. Har du två i datorn? Sedan så brukar den inte ange procent så länge disken inte är en SSD. Men programmet kan ha ändrats i ngn nyare version.

Ursäkta för att jag var otydlig.

CrystalDiskInfo gav mig den informationen och jag har endast en 500 GB HDD i min dator. Den är uppdelad i två av någon anledning.

Och %:en är jag inte säker på men jag antog att det är vad av HDD som är fungerande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Ziddie:

CrystalDiskInfo gav mig den informationen och jag har endast en 500 GB HDD i min dator. Den är uppdelad i två av någon anledning.

Och %:en är jag inte säker på men jag antog att det är vad av HDD som är fungerande.

posta screenshot av hårddiskarna/partitionerna från crystaldisk så vi kan kolla lite mer på informationen det ger

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Logitech G502, Razer Backwidow Tournament 2014, Sennheiser RS 220, Steelseries QCK+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Crystal Disk Mark ger mig mellan 10% och 60% fylda bars på både C och D. Där man väljer disk att testa säger den för C 34%(61/171GB), på D 5% (14/267GB).
Orkar dock inte skriva in allt då det är massor och lyckades inte synka telefonen med datorn för bilder.
Nu är jag trött så god natt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Ledsen att det blev så fult men där har ni bilderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Länk till sidorna med bilderna. Du kan inte infoga en webbsida med img-taggen, det måste vara en direktllänk till bilden.
http://imgur.com/OQpOwNc,WpY7TWh
http://imgur.com/j7FjiXZ

Prestandamässigt är det helt ok för att vara en laptopdisk, så tror inte det är den som gör att din spelprestanda sjunker.
Har du blåst ur datorn på damm? Hur låter fläkten? Kan du kolla temperaturen med exempelvis hwinfo?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Ziddie:

Skrivet av Ziddie:

Procenttalen är hur mycket plats som är ledigt/använt på disken...

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.