Syncmaster 206BW, trasiga kondensatorer!

Permalänk
Medlem

Syncmaster 206BW, trasiga kondensatorer!

Halloj Sweclockers!

Min Samsung Syncmaster 206BW har gett upp, det började med att den blinkade i 1-3 timmar innan den ville starta. Men nu har den blinkat i snart 2 dygn utan att starta. Skruvade isär den och fann 3 dåliga kondensatorer som jag ny tänkte byta.

2* 1000uf 25v
1* 470uf 25v

Jag är ingen elektriker men har lite kunskaper om el ändå. Dock vet jag inte vilka kondensatorer jag ska köpa, är det aluminiumelektrolyter jag ska ha?
Har kollat runt på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18727&name=Kondensatorer men är lite osäker på vilka jag ska ha. Jag skulle uppskatta om någon kunde länka mig vilka kondensatorer jag ska ha

Bifogar lite bilder:

Permalänk
Medlem

Jupp, alulytar går alldeles utmärkt, ser ut att vara sådana som sitter där.

Protip: byt ut samtliga kondingar av samma fabrikat, även om de ser schyssta ut, förmodligen samma (undermåliga) elektrolyt i dem. Ser i alla fall en liten CapXon till på kortet.

Kapacitanserna på kondingarna där är standardvärden. Ta vad som helst med samma kapacitans, och samma eller högre spänningstolerans. Kolla också upp de fysiska dimensionerna, så de får plats, kan vara ganska tight om plats ibland.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har beställt 1 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-257-83&h... och 2 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-257-84&h...

Blir att besöka Jula och inhandla en ny lödkolv imorgon

Permalänk
Medlem

När jag lagade min 226 för tre år sedan handlade jag på badcaps.com, har för mig där fanns ett forum just för Samsung. Den funkar fortfarande:-)

Visa signatur