Syncmaster 206BW, trasiga kondensatorer!

Permalänk
Medlem

Syncmaster 206BW, trasiga kondensatorer!

Halloj Sweclockers!

Min Samsung Syncmaster 206BW har gett upp, det började med att den blinkade i 1-3 timmar innan den ville starta. Men nu har den blinkat i snart 2 dygn utan att starta. Skruvade isär den och fann 3 dåliga kondensatorer som jag ny tänkte byta.

2* 1000uf 25v
1* 470uf 25v

Jag är ingen elektriker men har lite kunskaper om el ändå. Dock vet jag inte vilka kondensatorer jag ska köpa, är det aluminiumelektrolyter jag ska ha?
Har kollat runt på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18727&name=Kondensatorer men är lite osäker på vilka jag ska ha. Jag skulle uppskatta om någon kunde länka mig vilka kondensatorer jag ska ha

Bifogar lite bilder:

Permalänk
Medlem

Jupp, alulytar går alldeles utmärkt, ser ut att vara sådana som sitter där.

Protip: byt ut samtliga kondingar av samma fabrikat, även om de ser schyssta ut, förmodligen samma (undermåliga) elektrolyt i dem. Ser i alla fall en liten CapXon till på kortet.

Kapacitanserna på kondingarna där är standardvärden. Ta vad som helst med samma kapacitans, och samma eller högre spänningstolerans. Kolla också upp de fysiska dimensionerna, så de får plats, kan vara ganska tight om plats ibland.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har beställt 1 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-257-83&h... och 2 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-257-84&h...

Blir att besöka Jula och inhandla en ny lödkolv imorgon

Permalänk
Medlem

När jag lagade min 226 för tre år sedan handlade jag på badcaps.com, har för mig där fanns ett forum just för Samsung. Den funkar fortfarande:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Äntligen någon som har orkat ta tag i sin skärm. Har samma problem med min 206:a och det kanske börjar bli dags att testa att ta tag i den

Happ lyckades få upp min till slut. Inte sådär uppenbart hur allt satt men väl öppnad så hade väl ungefär alla tänkbara kondensatorer läckt så den är nog nästan fubared =/

Permalänk

Tjenare!

Du har ju redan fått bra svar men jag kan ju lägga till med mina erfarenheter. Jag köpte en bytta med kondensatorer från kjell när jag skulle laga min 226bw. Fick med en hel hög med överflödiga kondingar men de jag behövde fanns med. Kostar 119kr, kanske lite överpris men vill man ha fixat skärmen på stuberten så finns det alternativet.

Permalänk
Medlem

Har nu lött dit de nya kondensatorerna och skärmen fungerar perfekt! Passade på att rengöra skärmen både invändigt och utvändigt också. Skärmen ser nu näst intill ny ut. Fan va lycklig man blir

Permalänk
Medlem

Bytte på min 226BW för några år sedan, till Nippon Chemicon 105C-kondensatorer.
Dock har problemet nu kommit tillbaka, jag kanske borde bytt även de som inte var uppenbart trasiga vid tillfället.
Blir till att öppna och se efter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

4 år och 23 dagar höll reparationen.. Har fått samma symtom som då.

Blir att öppna den ikväll och se vilka som gett vika denna gång.

Köpte den 18:e oktober 2007, så några år till borde den hålla

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadaN:

4 år och 23 dagar höll reparationen.. Har fått samma symtom som då.

Blir att öppna den ikväll och se vilka som gett vika denna gång.

Köpte den 18:e oktober 2007, så några år till borde den hålla

Det är väl de resterande kondingarna som gett upp då om jag får gissa. Det är ju bara att byta och se om den håller ytterligare 4-5 år

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är väl de resterande kondingarna som gett upp då om jag får gissa. Det är ju bara att byta och se om den håller ytterligare 4-5 år

Har haft isär skärmen men alla kondingar ser hela ut. Men fiskade upp en gammal Benq G2400W ur en elektronikcontrainer och den fungerar klockrent som second skärm!

Permalänk
Medlem

Felsökte mammas setup igår eftersom hennes skärm släcks och tänds hela tiden. Stresstestade grafikkortet efter jag blåst ur allt damm, men det verkar hålla trots att det är äldre. Sökningar pekade mot trasig skärm med dåliga kondensatorer.

Det är en cirka 5 år gammal samsung i serien Samsung P2770 typ.

Skärmen släcks konstant när jag sätter en svart bild i helskärm.

Går det här att fixa som amatör utan utrustning, och vad brukar det kosta?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Drickz: Det du beskriver låter mer som att du har en dynamisk kontrastfunktion aktiverat. Detta får ljuset att pumpa och ned och särskilt då släcka belysnignen när bilden är svart.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: hmm tyckte jag försökte slå av allt sånt i skärmens menyer. Ska förklara bättre. Kan förstås åka förbi och kolla genom menyerna igen. Hon säger att det började för 2-3 månader sen.

Skärmen släcks och tänds vid allmän användning i webbläsare och på skrivbordet, men jag lyckades producera en konstant repetition av släckning och tändning vid svart skärm.

Skärmen stängs av. Power LED och menyerna tänds upp som när man trycker på power knappen för att starta skärmen. Den ger bild i 1 sekund för att sen starta om igen.

Går det att ändra i windows eller skärmens egna meny?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Drickz: Ifall du med "tänder och släcker" menar att den verkligen går från full vit webbläsare till helt svart är det inte dynamisk kontrast utan något annat fel. Många skärmar kommer med extern strömförsörjning på separat trafo. Även dessa brukar lägga av och kan också vara orsaken.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo precis. Bilden försvinner.

Så antingen felande kondensatorer eller trafo. Kollar upp det också nästa gång.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Min 226 fungerar fortfarande efter reparationen 2010. Inte illa för en 11 år gammal skärm.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10