UKIE publicerar första topplistan över PC-spel med digitala försäljningssiffror

Permalänk
Melding Plague

UKIE publicerar första topplistan över PC-spel med digitala försäljningssiffror

För första gången någonsin publiceras en officiell topplista över PC-spel där inte bara fysiska försäljningar utan även digitala nedladdningar ingår i statistiken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem är det som köper alla dessa sims spel...?

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kan vi ju bevisa med statistik att Ubisoft ljuger om hur många det är som kör med piratversion.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vem är det som köper alla dessa sims spel...?

Känner oerhört många tjejer som spelar sims, men sen om dom köpt är en annan fråga.

Schysst med GW2 på listan, det hade jag inte trott

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Synd! Tycker det är roligt när "experter" och "analytiker" river av håret i ilska när Steam inte avslöjar något för dem!

Edit: Vänta nu lite, statistiken gäller endast för Storbritannien, om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem

Vilken kassako The Sims 3 måste vara. Skulle vara kul att läsa någon kvartalsrapport från EA och se hur mycket de tjänar på spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Men vadå? Jag ser då inga siffror?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Men vadå? Jag ser då inga siffror?

bara bullshit ..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Mest bullshit. Inga siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Wow vad EA drar in pengar! holy shit! Om de ligger så högt i alla de grenarna måste de dra in multum! Med tanke på att de har ju inte direkt billiga priser på sina produkter heller, inte ens gamla spel eller expansioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vem är det som köper alla dessa sims spel...?

Måste vara utomjordingar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det lättas lite på siffrorna (även de inte listas än).
Vore kul att ha riktiga topplistor i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoliani:

Måste vara utomjordingar.

Precis. Dom använder SimCity som en simulator för hur man förstör en stad på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Precis. Dom använder SimCity som en emulator för hur man förstör en stad på bästa sätt.

Om man ska tro senaste Sim City så görs det bäst genom att bygga en och se den förstöra sig själv medelst trafikproblem.

Permalänk
Medlem

Kul att se att BF3, ett snart 2 år gammalt spel säljer bättre än Crysis 3, Tomb Raider, Assassin's Creed 3 etc Men siffrorna stämmer kanske inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är bara siffor från UK och vilka som deltar är ganska begränsat eftersom activision inte är med och dom är väldigt stora på pc. sen är det en massa små aktörer som inte heller är med som typ paradox entertainment.

sen eftersom det är UK och deras internet är från 1995 så sifforna om vad köper blir skruvad ganska hårt jämnfört med resten av europa. så det blir väldigt mycket dessa siffor visar bara uk och man kan inte dra nån slutstats till resten av europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Wow vad EA drar in pengar! holy shit! Om de ligger så högt i alla de grenarna måste de dra in multum! Med tanke på att de har ju inte direkt billiga priser på sina produkter heller, inte ens gamla spel eller expansioner.

Glöm inte att statistiken är vinklad i den utsträckningen att det enbart är en handfull få utgivare med i statistiken. Hade Steam presenterat sina siffror hade EA säkert fått hård konkurrens från mindre utgivare - om statistiken avser individuella sålda artiklar och inte renodlad vinst.

Sedan inte att glömma att även regionen som statistiken avser är väldigt begränsad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BennyZ:

Kul att se att BF3, ett snart 2 år gammalt spel säljer bättre än Crysis 3, Tomb Raider, Assassin's Creed 3 etc Men siffrorna stämmer kanske inte

Jag tycker inte att det är det minsta kul. Om vi till slut bara har kvar Battlefield och CoD, hur kul skulle det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag tycker inte att det är det minsta kul. Om vi till slut bara har kvar Battlefield och CoD, hur kul skulle det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Det behöver ju dock inte innebära att de andra spelen har sålt dåligt i sig. Spel med stor inriktning på multiplayer som BF och CoD har dessutom en tendens att bli väldigt långlivade jämfört med titlar som satsar hårt på en singleplayer-kampanj som tex nämnda Crysis, Tomb Raider och Assassins Creed, så det är inte en helt rättvis jämförelse.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Precis. Dom använder SimCity som en emulator för hur man förstör en stad på bästa sätt.

simulator*

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vad bra, då kan vi ju bevisa med statistik att Ubisoft ljuger om hur många det är som kör med piratversion.

Hur sa? Ubisoft går ju redan ut med stastestik för sina spel, hur de säljer o.s.v. Vist inte hur många X som säljer på platform Y, utan total försälning av sina spel.

Så got som alla spelbolag gör detta speciellt de börs noterade bolagen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Har på senare år blivit något av en Steam-fanboy men att de hemlighetshåller försäljningssiffror är riktigt dumt. Inte konstigt att pc försäljningen alltid är botten jämfört med konsoll om den största distributören hemlighetshåller sin försäljning.
Jaja de mörkaste dagarna är ändå förbi oss pc-lirare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Siffrorna är ju fullständigt irrelevanta? Bara Storbritanien och Steam finns inte med i beräkningarna. Inte heller presenteras det siffror, bara listor med namn.

Vilket stolpskott som helst kan göra en sån här lista och presentera den, vilket hade gjort listan precis lika legitim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granter:

simulator*

Gaaah... jag veeet... XD Ursäkta. Efter några månaders användning av "Dolphin" så har min hjärna börjat bli lite gaggig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Gaaah... jag veeet... XD Ursäkta. Efter några månaders användning av "Dolphin" så har min hjärna börjat bli lite gaggig.

Uhm, eller så är det bara du som blandar ihop det? Dolphin är en emulator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Uhm, eller så är det bara du som blandar ihop det? Dolphin är en emulator.

Ehh? Ja, det är en emulator, och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Hur sa? Ubisoft går ju redan ut med stastestik för sina spel, hur de säljer o.s.v. Vist inte hur många X som säljer på platform Y, utan total försälning av sina spel.

Så got som alla spelbolag gör detta speciellt de börs noterade bolagen.

Jaså? http://www.gamereactor.se/nyheter/65391/Ubisoft%3A+%229+av+10...
Edit: Det har skrivits om det även här på Sweclockers, men jag orkade inte leta ordentligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Känner oerhört många tjejer som spelar sims, men sen om dom köpt är en annan fråga.

Schysst med GW2 på listan, det hade jag inte trott

loggade in på Guild wars 2 för ett par dagar sedan, var väldigt många som spelade spelet fortfarande, så är nog en del som köper det, som listan nu visar

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jaså? http://www.gamereactor.se/nyheter/65391/Ubisoft%3A+%229+av+10...
Edit: Det har skrivits om det även här på Sweclockers, men jag orkade inte leta ordentligt.

Jag syftar på antal sålda spel inget annat. Att de sedan gått och gett ett påstående om hur många som har laddat ner det illegalt är ett annat. Vad jag försökte ha sagt är att det redan FINNS information om hur mycket deras spel säljer, eller tror du denna räknar illegala nerladdningar också som "sålda" spel i UK?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Denna lista borde även visa 360/PS3 spel så att alla kan se att konsoller säljer mycket fler spel än PC överlag. Skulle tippa på att t.ex Bioshock Infinite säljer 3-4x mer 360-kopior än PC

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer