1866MHz eller 1600MHz, det är frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hehe jag är senil, var säkert på att jag svarat men icke måste glömt trycka på skicka

haha Jo att höja Mhz vet jag hur man gör. Men sedan allt annat då?? :S Har Vengeance 2133 Mhz CL11, om det hjälper något?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Dom verkar gå att få upp i 2400Mhz iaf med XMP timings, alltså timingsen som är standard i 2133 xmp profilen. Höj till 2200, det lär gå utan att göra nåt, du märker när det skiter sig

Då är det bara att öka på DRAM Volt, upp till 1,65V är ingen fara alls.

EDIT: Det är vengance vanliga antar jag? Inte lågprofil lågvolts modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom verkar gå att få upp i 2400Mhz iaf med XMP timings, alltså timingsen som är standard i 2133 xmp profilen. Höj till 2200, det lär gå utan att göra nåt, du märker när det skiter sig

Då är det bara att öka på DRAM Volt, upp till 1,65V är ingen fara alls.

EDIT: Det är vengance vanliga antar jag? Inte lågprofil lågvolts modellen

låter lätt Så jag behöver INTE bry mig om latenser o sån skit. för DET kan jag verkligen inte med Yes, helt vanliga Veangence UTAN low profile ^^

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Själva CL och bas latenserna är lätt, dina xmp standard är 11-11-11-27

Vill du upp högt i Mhz så kan du höja timings till tex. 11-13-13-35. Och öka DRAM Volt, även VCCIO hjälper till att stabilisera mem OC. VCCIO 1,25V brukar räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Själva CL och bas latenserna är lätt, dina xmp standard är 11-11-11-27

Vill du upp högt i Mhz så kan du höja timings till tex. 11-13-13-35. Och öka DRAM Volt, även VCCIO hjälper till att stabilisera mem OC. VCCIO 1,25V brukar räcka.

Men blir inte minnena långsammare då ifall jag höjer latenserna?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Men blir inte minnena långsammare då ifall jag höjer latenserna?

Jopp, men i gengäld kan du komma mkt högre i Mhz då. Mhz lönar sig mkt bra på ivy cpu's. Men det e bara att prova sig fram, finns ingen magisk setting som är bäst liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jopp, men i gengäld kan du komma mkt högre i Mhz då. Mhz lönar sig mkt bra på ivy cpu's. Men det e bara att prova sig fram, finns ingen magisk setting som är bäst liksom

Okej men Mhz är prio 1? Funkar inte en högre Mhz, så höjer jag även spänningen? Och i värsta fall latenser? Har jag fattat rätt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Lånar tråden, ska skaffa några nya minnen som ska få plats med en NH-D14, ska jag skaffa 8GB 2133mhz eller 16GB 1600mhz? Kommer att spela spel och streama, vilket är bäst?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Lånar tråden, ska skaffa några nya minnen som ska få plats med en NH-D14, ska jag skaffa 8GB 2133mhz eller 16GB 1600mhz? Kommer att spela spel och streama, vilket är bäst?

Precis det valet hade jag också när jag byggde min för ett halvår sedan Frågar du mig så kommer du ha mer nytta av snabba minnen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Lånar tråden, ska skaffa några nya minnen som ska få plats med en NH-D14, ska jag skaffa 8GB 2133mhz eller 16GB 1600mhz? Kommer att spela spel och streama, vilket är bäst?

16Gb är alltid bättre än 8Gb, oavsett hastighet. Med 16Gb kan du köra utan swap fil, spela och streama då behövs minnet.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis det valet hade jag också när jag byggde min för ett halvår sedan Frågar du mig så kommer du ha mer nytta av snabba minnen

Skrivet av thereal_twisted:

16Gb är alltid bättre än 8Gb, oavsett hastighet. Med 16Gb kan du köra utan swap fil, spela och streama då behövs minnet.

delade åsikter :/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Kör alltid utan swap då jag normalt kör med mer än 16Gb, men tex vid benchmarks osv byter jag till mindre minneskit som är snabbare. MEd 8gb kan jag inte lira BF3 med MSAA, sätter jag på MSAA så flippar windows ur och börjar stänga ner pga. minnesbrist.

Det är ju pga. ingen swap men det vill man ju helst undvika då dom är extremt långsamma.

Permalänk
Medlem

Har nu höjts Mhz:en på minnena Finns det nåt benchverktyg för att kolla om det går stabilt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Har nu höjts Mhz:en på minnena Finns det nåt benchverktyg för att kolla om det går stabilt?

Det gick fint utan att öka volt osv eller?

Det är vanliga stresstester isf, men den lilla ökning du gjort är garanterat stabil. Har sett dessa gå i uppåt 2600Mhz(1,7V då). Men du kan mäta prestandaskillnad med detta tex: http://downloads.hwbot.org/downloads/benchmarks/MaxxMEM2_prev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det gick fint utan att öka volt osv eller?

Det är vanliga stresstester isf, men den lilla ökning du gjort är garanterat stabil. Har sett dessa gå i uppåt 2600Mhz(1,7V då). Men du kan mäta prestandaskillnad med detta tex: http://downloads.hwbot.org/downloads/benchmarks/MaxxMEM2_prev...

laddade ned programmet från länken, och när jag startar programmet så stannar hela datorn

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

laddade ned programmet från länken, och när jag startar programmet så stannar hela datorn

Kan va cpu om den är ostabil också.

Men öka på DRAM spänningen lite så blir det stabilt. Öka till 1.55 å prova är det inte stabilt så öka lite till upp till max 1.65V(det är med marginal säker volt)

VCCIO hjälper också till med minnes OC stabilitet, upp till 1,25V där ca, säker spänning och med extra säkerhetsmarginal osv