Vart tog allt diskutrymme vägen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Vart tog allt diskutrymme vägen?

Hej!

Har en SSD disk på 102 GB som, efter att ha markerat och tittat på nyttjat diskutrymme, borde ha minst 40 GB ledigt.
Vart tar dessa GB vägen? Finns det någon lösning, annan än att behöva formatera C:\ ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Har en SSD disk på 102 GB som, efter att ha markerat och tittat på nyttjat diskutrymme, borde ha minst 40 GB ledigt.
Vart tar dessa GB vägen? Finns det någon lösning, annan än att behöva formatera C:\ ?

http://i.imgur.com/zCM83a5l.jpg

http://i.imgur.com/xRNocUOl.jpg

Har du "visa dolda filer Och mappar" igång?

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2006

Haru kollat så du inte har temp, download mappen i Users samt desktop osv på den?

CASE: Fractal Design R5 White MOBO: ASUS Maximus Hero VII
CPU: Intel I7 4790K OC'd @ 4.8ghz CPU Cooler: Corsair H100i v2
RAM: 32GB Corsair Vengeance (4x8GB) GPU: ASUS GTX1080 DC3 STRIX
PSU: Corsair HX1000i SSD: Intel 600P 256GB, Samsung 850 250GB, 2 x Intel 540 240GB HDD: 2 x Toshiba 3TB, 2 x WD 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Du har ju inte markerat swapfilen och hibernate filerna t ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Testa programmet TreeSizeFree eller liknande. Det ger en överblick över vad det är som tar upp utrymmet.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Spacesniffer så får du ett grymt grafiskt gränssnitt över vart allt tagit vägen

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Pagefile och hibernate som redan nämt tidigare.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Tack för tipsen!
Håller på att testa Spacesniffer just nu.
Users mappen tillsammans med allt annat jag markerat (av vad som är synligt) under C:\ ger som sagt en nyttjade diskyta på ca. 61 GB. Det kan omöjligen lämna kvar 5 GB på en ca 102 GB hårddisk
102 - 61 = 41 GB, borde (cirka) vara kvar.

Edit: Jag kan nu bland annat se att Hiberfil.sys och pagefil.sys tar upp ca. 28 GB tillsammans. Hiberfilen måste väl vara för att jag aktiverat "Hibernate" i Windows 8 men vad är pagefil.sys?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Pagefile är swap filen men när du har en ssd behöver den ej vara större än 512mb -1gb.

Den går också o flytta på vill du ej ha den på din snabba ssd som rekommenderat så kan du lägga den på din lagringsdisk.

Öppna Kör ---> Skriv in "SystemPropertiesAdvanced" (utan "") ---> OK ---> under "Prestanda", klicka på "Inställningar" ---> klicka på "fliken" "Avancerat" ---> under Virtuellt minne klicka på "Ändra".
Där bör du hitta inställningar för växlingsfilerna.

Växlingsfil = pagefile

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Pagefile.sys är din växlingsfil. Ställ ner den till 2Gb eller så,
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-fi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Sep 2011

system återställning aktiverat ? eller säkerhets kopiering ?blir ju dubbelt upp då

| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB @ 2133 MHz Corsair | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | R3-chassi | Samsung+OCZ SSD | 2TB Lagring | OS Win7 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2013

Kör cmd som admin och skriv powercfg -h off, så blir du av med hibernate-filen (och möjligheten till hibernate och fastboot i win8).

Skickades från m.sweclockers.com

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Bara att du har enheten "Reserverad av systemet" med en enhetsbokstav (D:) säger mig att något inte stämmer med systemet då den enheten inte ska ha någon bokstav. Antingen har den blivit tilldelad på något konstigt sätt eller så finns det två examplar av den enheten vilket är helt onödigt.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MindRipper:

Pagefile är swap filen men när du har en ssd behöver den ej vara större än 512mb -1gb.

Den går också o flytta på vill du ej ha den på din snabba ssd som rekommenderat så kan du lägga den på din lagringsdisk.

Öppna Kör ---> Skriv in "SystemPropertiesAdvanced" (utan "") ---> OK ---> under "Prestanda", klicka på "Inställningar" ---> klicka på "fliken" "Avancerat" ---> under Virtuellt minne klicka på "Ändra".
Där bör du hitta inställningar för växlingsfilerna.

Växlingsfil = pagefile

Tack, tack för tipset! Två frågor:

1. Vad är växlingsfilen, enkelt förklarat, till för? Kan systemet bli långsamt om den får ett för lågt värde?
2. I Inställningar för Virtuellt minne så vill den att jag knappar in två värden: "Ursprunglig storlek" samt "Maximal storlek". Vad menas med den ursprungliga storleken?

Skrivet av Tawen:

system återställning aktiverat ? eller säkerhets kopiering ?blir ju dubbelt upp då

Förlåt, men jag förstår inte riktigt.

Skrivet av trolliban:

Kör cmd som admin och skriv powercfg -h off, så blir du av med hibernate-filen (och möjligheten till hibernate och fastboot i win8).

Åh.. jag som aktiverade Hibernation för att jag tyckte det tidigare varit så fiffigt. Ogillar att min dator står och blinkar när den är i Strömsparläge.
Är det inte bättre om jag bara tar bort Hibernation? Vill ju ha snabb bootning om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av OldComputer:

Bara att du har enheten "Reserverad av systemet" med en enhetsbokstav (D:) säger mig att något inte stämmer med systemet då den enheten inte ska ha någon bokstav. Antingen har den blivit tilldelad på något konstigt sätt eller så finns det två examplar av den enheten vilket är helt onödigt.

Jag.. förstår inte riktigt heller. Dock när jag räknar på det så verkar det inte som att det är en massa andra faktorer som påverkar storleken (de där saknade ca. 40 GB). Dock är den ju irriterande då jag inte kan använda den biten.

Tacka till er alla för fina svar! Speciellt tack för tipset om SpaceSniffer. Fantastiskt program!