Intels höga priser håller Thunderbolt-tillbehören borta

Permalänk
Melding Plague

Intels höga priser håller Thunderbolt-tillbehören borta

Trots att allt fler datorer utrustas med anslutning för Intel Thunderbolt lyser tillbehören med sin frånvaro. Orsaken sägs vara Intels höga priser på de tillhörande kretsarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Idiotiskt.. Det är ju bara de själva som förlorar på det i längden.

Permalänk
Medlem

Det är synd väntar fortf på externa grafikkort via thunderbolt. (så man kan gamea på sin laptop).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast

Det är det jag har sagt hela tiden. Så länge det är dyrt att implementera och dyrt för slutkunden kommer det aldrig slå. Man kan tycka att Intel och Apple borde lärt sig något av Firewire men tydligen inte. Det vore så mycket smidigare om PCI-SIG satte sig ner och tog fram en standard för extern PCIe istället som du kunde säljas under helt andra förutsättningar.

Vidare är jag rätt nyfiken på hur Intel tänker lösa det rent tekniskt när de väl lyckas köra ett optiskt gränssnitt som det var tänkt från början. Hur ska de behålla kompatibiliteten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur dom tänker.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Intel är bara idiotiska. Tråkigt egentligen, Thunderbolt är ju sjukt bra faktiskt.
Undrar just vad meningen med Thunderbolt var om dom ändå ska ha så höga priser att ingen vill ha det?

Permalänk
Medlem

USB4 kommer q4 2013 och passerar thunderbolts hastighet. Detta känns som firewire all over again.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Man börjar ju fundera?
Dom måste ju ha ett antal smarta människor på Intel, annars skulle dom inte vara ledande inom halvledare industrin.
Men med detta koncept så skjuter dom ju bara sig själv i foten.
Use your brain Intel, eller låt era processorer göra dom smarta affärs besluten(kanske vore bättre)

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Avstängd

Börjar se likheter mellan Intel och Apple faktiskt.

Ta exempelvis Apples Imessage.. Vem fan använder det när man kan använda whatsapp o snacka med alla oavsett plattform?

Högmod går före fall - Amerikaner tänker uppenbarligen med rövhålet många gånger..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Trist utveckling av något som är så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tivook:

Börjar se likheter mellan Intel och Apple faktiskt.

Ta exempelvis Apples Imessage.. Vem fan använder det när man kan använda whatsapp o snacka med alla oavsett plattform?

Högmod går före fall - Amerikaner tänker uppenbarligen med rövhålet många gånger..

Thunderbolt var från början ett Apple-projekt som överlämnades till Intel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Thunderbolt var från början ett Apple-projekt som överlämnades till Intel.

Shit vad förvånad jag blir över det...

Porten i sig verkar ju svintrevlig.. men att tro att man ska kunna ha monopol på något när det finns ett gränssnitt ( usb 3.0 ) som klarar de flesta uppgifterna galant är ju bara dumdristigt.

Iofs är jag väl glad att USB tuffar vidare.. finns inget bättre än produkter som förbättras men som trots det är bakåtkompatibla mot alla gamla enheter ( rätta mig om jag har fel.. )

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Thunderbolt var från början ett Apple-projekt som överlämnades till Intel.

Varumärket Thunderbolt var från början Apples, men tekniken kommer från Intel, även om det sägs att Apple var involverade även där.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kom knappast som en överraskning utan snarare som en självklarhet så som Intel agerar. Låser man tekniken och gör den svindyr kommer naturligtvis efterfrågan vara därefter och alternativ som är långsammare men "good enough" kommer att dominera.

Som man bäddar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Börjar se likheter mellan Intel och Apple faktiskt.

Ta exempelvis Apples Imessage.. Vem fan använder det när man kan använda whatsapp o snacka med alla oavsett plattform?

Högmod går före fall - Amerikaner tänker uppenbarligen med rövhålet många gånger..

Jag använder iMessage hela tiden, konstant, extremt mycket. Whatsapp är bara jobbigt :/

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

USB4 kommer q4 2013 och passerar thunderbolts hastighet. Detta känns som firewire all over again.

Var har du hört det för jag kan inte hitta något som säger att USB4 är på gång? Däremot ska det tydligen snart komma en uppdatering av USB3 som tillåter hastigheter upp till 10Gbps. http://www.usb.org/press/USB-IF_Press_Releases/SuperSpeed_10Gbps_USBIF_Final.pdf

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Snacka om att skjuta sig själv i foten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, firewire all over again. För många tillbehör så är USB 2.0-3.0 allt som behövs. Även om USB 4.0 skuille vara något långsammare så ser jag den ändå som en klar vinnare.

USB för: 90% av tillbehövren, möss, controllers, keyboards, thumbdrives, extern hårdisk, skrivare. Scanners fyller inte upp USB 3.0 bandbredden.. Plus det faktum att du kan klämma in alla USB enheter i en USB port. USB, usb 2, usb 3 och säkert usb4.

Jag hinkar video över USB 3.0, det går snabbt och det är inte som med usb 2.0 där CPU går till 100% och man ej kan göra någonting medans den för över. Så nischen thunderbolt skall fylla är liten, och om usb4 kommer ut snart så är den död. Undrar om det är något med titlarna som gör att de blir dödfödda? "USB" vs Firewire! Eller Thunderbolt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag använder iMessage hela tiden, konstant, extremt mycket. Whatsapp är bara jobbigt :/

Okej, antar att du väljer ut dina vänner efter vilken telefon dom använder då, för Imessage funkar endast på Iphones.

Dessutom måste du va väldigt ensam då Iphone har en förhållandevis liten del av marknaden jämfört med den övriga skaran.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasse Laserman:

Var har du hört det för jag kan inte hitta något som säger att USB4 är på gång? Däremot ska det tydligen snart komma en uppdatering av USB3 som tillåter hastigheter upp till 10Gbps. http://www.usb.org/press/USB-IF_Press_Releases/SuperSpeed_10Gbps_USBIF_Final.pdf

Detta känner jag till. 10Gb/s lär ju duga bra till det mesta.

Skrivet av danedi:

USB4 kommer q4 2013 och passerar thunderbolts hastighet. Detta känns som firewire all over again.

Källa? Aldrig hört något om.

Skrivet av Slagt:

Snacka om att skjuta sig själv i foten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte precis samma sak xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Snacka om att skjuta sig själv i foten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske de gör oavsett vad de gör. Intel har ju trots allt gjort en enorm investering och vill få lönsamhet i det hela. Tekniken de har tagit fram är inte kommersiellt gångbar, det optiska gränssnittet fick de backa på det skulle bli alldeles för dyrt och istället lansera den parallellt utvecklade koppartekniken istället. Som nu visar sig också vara för dyr.

Det Intel skulle ha gjort med facit i hand skulle nog vara att skrota hela projektet eller utvecklat tekniken tillsammans med ett gäng andra aktörer för att sprida kostnaderna och sälja komponenterna och kablage till ett lägre pris och istället ta hem vinsten på tillbehören som sitter i andra änden av sladden för att få ekonomi i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Börjar se likheter mellan Intel och Apple faktiskt.

Ta exempelvis Apples Imessage.. Vem fan använder det när man kan använda whatsapp o snacka med alla oavsett plattform?

Högmod går före fall - Amerikaner tänker uppenbarligen med rövhålet många gånger..

Mja, sms:ar man som vanligt så blir det ju automatiskt imessage av de meddelanden som går till andra som har iphone. By default. Så nog används det om man inte orkar, inte bryr sig, inte kan, ändå inte betalar teleräkningen eller har kompisar som alla har iphone.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Låter som Firewire...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Det är bra de, fortsätt så, för vem är dum nog att lägga pengar på ett moderkort med thunderbolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Börjar se likheter mellan Intel och Apple faktiskt.

Ta exempelvis Apples Imessage.. Vem fan använder det när man kan använda whatsapp o snacka med alla oavsett plattform?

Högmod går före fall - Amerikaner tänker uppenbarligen med rövhålet många gånger..

iMessage används nog av dem flesta med en iPhone, med iMessage har apples lyckats väldigt bra tycker jag, just för att man egentligen inte behöver göra något för att det ska fungera!

Angående Thunderbolt så är det synd att inte fler tillbehör har utvecklats, när Thunderbolt var nytt utlovades bl.a. externa grafikkort, vad hände med dem?

Permalänk
Medlem

stackars satar som köpt thunderbolt om de fått pröjsa extra... vilket de lär ha gjort. Bra tanke bakom men som sweclockers tester visar är det buggigt och dyrt!

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Mja, sms:ar man som vanligt så blir det ju automatiskt imessage av de meddelanden som går till andra som har iphone. By default. Så nog används det om man inte orkar, inte bryr sig, inte kan, ändå inte betalar teleräkningen eller har kompisar som alla har iphone.

Eller har fastpris, då vill man ju skicka så mycket sms som möjligt så man får valuta för pengarna :D.
Eller ja, hamnar ju egentligen under ditt "inte bryr sig".

Permalänk
Medlem

Gillade det jag hörde om TB men redan från början så kändes det som en för dyr/exklusiv teknologi och att USB3 räcker för de de flest användningsområden och nu när man 1-2 år senare sett att i princip ingenting har hänt så känns det som att tåget har gått.
Lite tråkigt.....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

De kanske medvetet prissätter Copper Peak högt för att satsa på Light Peak framåt, för att minimera antalet modeller som har den förlegade kopparkopplingen och således negativiteten när det dumpas. Spekulera kan man ju alltid göra... (a)

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

I've heard this before.. Låter som gamla goa IBM MCA bussen. Mycket snabbare än ISA, men IBM ville inte släppa det som en ny öppen standard som alla kunde bygga på, så det blev E-ISA som kom och tog över istället och IBM skrotade MCA till slut.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus