Extremt långsam hårddisk

Permalänk
Medlem

Extremt långsam hårddisk

Hej, har precis byggt ihop en ny dator med bl.a. i5 3570k, gtx 660, asus p8z88-v lx 2, och 2133 ripjaws x. Kommer dock inte kunna fixa en ssd än så fick en 5400rpm 2.5" av en polare som inte var helt gammal. Visade sig att den är extrem långsam och jag undrar om det kanske har något att göra med inställningar/drivrutiner eller kanske är den skadad? eller är 5400rpmarna så här långsamma? extracta en 9gb fil tog runt 40min , installera saker och starta upp program och laddtider i spel är galet långa.

Tar även lång tid att ladda upp sidor i Chrome, står väntar på cache-minnet i vänstra hörnet.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla upp modellnamnet och googla efter dess ''stats''. Om dessa överensstämmer med dina erfarenheter finns det inget att göra åt saken. Sen är det ju också så att 5400rpmare faktiskt är långsamma.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albing:

Hej, har precis byggt ihop en ny dator med bl.a. i5 3570k, gtx 660, asus p8z88-v lx 2, och 2133 ripjaws x. Kommer dock inte kunna fixa en ssd än så fick en 5400rpm 2.5" av en polare som inte var helt gammal. Visade sig att den är extrem långsam och jag undrar om det kanske har något att göra med inställningar/drivrutiner eller kanske är den skadad? eller är 5400rpmarna så här långsamma? extracta en 9gb fil tog runt 40min , installera saker och starta upp program och laddtider i spel är galet långa.

Tar även lång tid att ladda upp sidor i Chrome, står väntar på cache-minnet i vänstra hörnet.

Tacksam för svar!

Det beror ju också på hur hårt "hop-zippad" filen var. Kommer inte på namnet, men hur stor var filen innan du extraherade den jämfört med efter xD

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Orkhan:

Det beror ju också på hur hårt "hop-zippad" filen var. Kommer inte på namnet, men hur stor var filen innan du extraherade den jämfört med efter xD

Kompressionsgrad

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kompressionsgrad

tack gode gud där har vi det!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

tack gode gud där har vi det!

Var 300mb skillnad, här är hårddisken jag har http://www.hdsentinel.com/storageinfo_details.php?lang=en&mod...

Vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter

Permalänk

Snacka om att åka ferrari utan motor. Dessa diskar kan vara riktigt sega om dom är bättre begagnade. Helt klart så rekommenderar vi SSD-lagring. Varför snåla på det som märks av mest?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Snacka om att åka ferrari utan motor. Dessa diskar kan vara riktigt sega om dom är bättre begagnade. Helt klart så rekommenderar vi SSD-lagring. Varför snåla på det som märks av mest?

Den SSD jag hade visade sig vara trasig och har ingen möjlighet att skaffa en ny just nu, om jag nu inte hittar en begagnad till bra pris.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av albing:

Var 300mbs skillnad, här är hårddisken jag har http://www.hdsentinel.com/storageinfo_details.php?lang=en&mod...

Vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter

Du menar nog 300MB.
300mbs betyder megabitsekund

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du menar nog 300MB.
300mbs betyder megabitsekund

självklart menar jag det. ändrat

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns ju 1TB 7200RPM HDD som går att hitta för ca 500kr.. exempel Seagate Barracuda

Men kanske bättre att vänta till du får tillbaka din SSD? (om det var garanti)
Eller spara till en ny SSD om det inte är kris.. isåfall köp ovanstånde HDD

Verkar finnas mycket *gammalt lagersaldo på prisjakt*
Seagate Barracuda av generation 7200.7,8,9,10,11 etc.. vilket nog inte rekomenderas.
var 10 eller 11 som hade firmware problem.. den som är länkad är nyare 7200.12,14 eller 15.. eftersom den har 64MB cache, vilket inte finns på tidigare serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du menar nog 300MB.
300mbs betyder megabitsekund

<SPRÅKNÖRDERI>
Tekniskt sett betyder det millibitsekund, vilket självklart är nonsens. Viktigt med versal/gemen när det gäller prefix och enheter.
</SPRÅKNÖRDERI>

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aniron:

<SPRÅKNÖRDERI>
Tekniskt sett betyder det millibitsekund, vilket självklart är nonsens. Viktigt med versal/gemen när det gäller prefix och enheter.
</SPRÅKNÖRDERI>

Du har så rätt. Jag brukar skita i att dra skillnaden mellan m och M. Men helt klart. Bäst jag gör om och gör rätt ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av albing:

Hej, har precis byggt ihop en ny dator med bl.a. i5 3570k, gtx 660, asus p8z88-v lx 2, och 2133 ripjaws x. Kommer dock inte kunna fixa en ssd än så fick en 5400rpm 2.5" av en polare som inte var helt gammal. Visade sig att den är extrem långsam och jag undrar om det kanske har något att göra med inställningar/drivrutiner eller kanske är den skadad? eller är 5400rpmarna så här långsamma? extracta en 9gb fil tog runt 40min , installera saker och starta upp program och laddtider i spel är galet långa.

Tar även lång tid att ladda upp sidor i Chrome, står väntar på cache-minnet i vänstra hörnet.

Tacksam för svar!

Kontrollera så den inte går i PIO-mode!

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/895532-guide-fixa-...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Bra länk. För något är helt klart väldigt väldigt fel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Min första tanke också. Hade det felet för några år sedan. Oj vad slött det blev.

Permalänk
Skrivet av albing:

Hej, har precis byggt ihop en ny dator med bl.a. i5 3570k, gtx 660, asus p8z88-v lx 2, och 2133 ripjaws x. Kommer dock inte kunna fixa en ssd än så fick en 5400rpm 2.5" av en polare som inte var helt gammal. Visade sig att den är extrem långsam och jag undrar om det kanske har något att göra med inställningar/drivrutiner eller kanske är den skadad? eller är 5400rpmarna så här långsamma? extracta en 9gb fil tog runt 40min , installera saker och starta upp program och laddtider i spel är galet långa.

Tar även lång tid att ladda upp sidor i Chrome, står väntar på cache-minnet i vänstra hörnet.

Tacksam för svar!

Hejhej

Kan du inte göra somså att ladda upp tester av hårdisken med benchmarkprogrammet HD Tune? Du kan ju ta denna "trail"-version och installera: hdtune_255.exe

Då får vi ju en mer exakt bild av hur långsam hårddisken är. Om man ser många spikar är det lite kritiskt också. Viktigt att tänka på är att inte ha för mycket hårddisk-användande program (typ som torrent-downloading och att flytta runt data mellan enheter osv).

Bra för oss är också att vi kommer få reda på vad hårddisken heter också
Mycket användbart om det skulle visa sig att det inte var "fel" på PIO. (Inte ett fel egentligen eller vad säger vi?)

Skrivet av Wizbro:

Kolla upp modellnamnet och googla efter dess ''stats''. Om dessa överensstämmer med dina erfarenheter finns det inget att göra åt saken. Sen är det ju också så att 5400rpmare faktiskt är långsamma.

Om man går på djupet så spelar det ingen större roll har jag hört. För jag har en 5400 som är mycket snabbare än min gamla på 10 000 varv. (Kan ta reda på vilka det var om ni vill )
Men om man jämför 2 hårddiskar från samma år så kanske nånn 7400 är snabbare.
Man bör inte stirra sig blind på rotationshastigheter, istället kan man jaga supertester som denna:
http://www.storagereview.com/western_digital_scorpio_blue_1tb...
Lättast är att söka på vad hårddisken heter: https://www.google.se/search?num=100&q=WD10JPVT+test&oq=WD10J...

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkar inte som att den går i PIO-mode, står UDMA Mode 5 under info tabben.
Här är en bild på benchmark resultaten, ser riktigt märkligt ut

Gjorde en Error scan, den säger att allt är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Kan du inte göra somså att ladda upp tester av hårdisken med benchmarkprogrammet HD Tune? Du kan ju ta denna "trail"-version och installera: hdtune_255.exe

Då får vi ju en mer exakt bild av hur långsam hårddisken är. Om man ser många spikar är det lite kritiskt också. Viktigt att tänka på är att inte ha för mycket hårddisk-användande program (typ som torrent-downloading och att flytta runt data mellan enheter osv).

Bra för oss är också att vi kommer få reda på vad hårddisken heter också
Mycket användbart om det skulle visa sig att det inte var "fel" på PIO. (Inte ett fel egentligen eller vad säger vi?)

Om man går på djupet så spelar det ingen större roll har jag hört. För jag har en 5400 som är mycket snabbare än min gamla på 10 000 varv. (Kan ta reda på vilka det var om ni vill )
Men om man jämför 2 hårddiskar från samma år så kanske nånn 7400 är snabbare.
Man bör inte stirra sig blind på rotationshastigheter, istället kan man jaga supertester som denna:
http://www.storagereview.com/western_digital_scorpio_blue_1tb...
Lättast är att söka på vad hårddisken heter: https://www.google.se/search?num=100&q=WD10JPVT+test&oq=WD10J...

Länkade resultaten ovan, står även vad min hårddisk heter, har länkat den lite längre upp också ( http://www.hdsentinel.com/storageinfo_details.php?lang=en&mod... )

Permalänk

AAa, mycket trevligt med lite riktiga siffror här!
Men resultatet (i HD tune alltså) ser ju inte så mysigt ut som sagt. Hårddisken ser gammal ut, 60-70 MB/s var ju vanligt vid 2008 tror jag?

Det kan vara olika saker som spökar nu.
Antingen något program (nånn process) som använder hårddisken väldigt mycket eller så är det fel på hårddisken i sig eller... (mycket ovanligt: ) så är det fel på några SATA-sladdar eller moderkortet eller någon annan del i datorn.

För att se om det är något som använder hårddisken mycket kan vi testa programmet Disk Pulse.
Ta den första högst upp t ex. (Disk Pulse v5.1.26, Freeware)

Dethär programmet övervakar exakt vilka filer som läses eller skrivs på hårddisken. Egentligen är det lite svårtolkat program och kräver lite lite erfarenhet. Men det är lite roligt att titta på också

Men iallafall, om det händer väldigt mycket i programmet så kanske det helt enkelt är något program som använder hårddisken väldigt mycket. Då kan man t ex genom Unlocker (ska se om jag hittar nånn länk, EDIT: nu finns en länk där) se vad det är för program (process egentligen) som använder filen. Om det är någon mystisk process som använder filen så kanske man kan googla och det då visar sig att det är något virus som använder filen. Men det är rätt så ovanligt. (Processen kanske inte finns i fliken "Processer", den kan finnas i fliken "Tjänster" då.)

EDIT: berätta lite om hur det ser ut där och vad du tycker. Om det händer jättemycket där hela tiden t ex.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Ska testas så fort jag kommer in på datorn igen, startade om för 9 Windows uppdateringar för ungefär 1,5h sedan, fortfarande inte klar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

AAa, mycket trevligt med lite riktiga siffror här!
Men resultatet (i HD tune alltså) ser ju inte så mysigt ut som sagt. Hårddisken ser gammal ut, 60-70 MB/s var ju vanligt vid 2008 tror jag?

Det kan vara olika saker som spökar nu.
Antingen något program (nånn process) som använder hårddisken väldigt mycket eller så är det fel på hårddisken i sig eller... (mycket ovanligt: ) så är det fel på några SATA-sladdar eller moderkortet eller någon annan del i datorn.

För att se om det är något som använder hårddisken mycket kan vi testa programmet Disk Pulse.
Ta den första högst upp t ex. (Disk Pulse v5.1.26, Freeware)

Dethär programmet övervakar exakt vilka filer som läses eller skrivs på hårddisken. Egentligen är det lite svårtolkat program och kräver lite lite erfarenhet. Men det är lite roligt att titta på också

Men iallafall, om det händer väldigt mycket i programmet så kanske det helt enkelt är något program som använder hårddisken väldigt mycket. Då kan man t ex genom Unlocker (ska se om jag hittar nånn länk, EDIT: nu finns en länk där) se vad det är för program (process egentligen) som använder filen. Om det är någon mystisk process som använder filen så kanske man kan googla och det då visar sig att det är något virus som använder filen. Men det är rätt så ovanligt. (Processen kanske inte finns i fliken "Processer", den kan finnas i fliken "Tjänster" då.)

EDIT: berätta lite om hur det ser ut där och vad du tycker. Om det händer jättemycket där hela tiden t ex.

Såhär såg det ut efter någon minut http://i.imgur.com/F9rjrdp.png Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta

Hittade en hårddisk som jag tror är ännu äldre men som fick extremt mycket bättre siffror

Kanske blir det bättre med denna? Förlorar jag något på att göra en avspegling på min nuvarande hdd eller är en ny installation rekommenderad?
Den verkar vara frisk enligt HD Tunes Error Scan, är detta något jag kan lita på eller behövs fler tester för att se om den är OK?

Permalänk

EDIT1: jag skrev det här innan du postade (fin) benchmarking! xD

Aha,
Hmm, alltså en grej du skulle kunna göra är att hitta något filmprogram (FRAPS kankse inte funkar, kan nog ta en liten stund att leta efter något sofistikerat filmningsprogram :S ). Då kan du filma kanske 5-7 minuter på Disk Pulse och laddar upp på google drive och delar ut filmen "Alla med länken", utdelning. Gör så att man kan se vilka filer det är lixom som du har i din printscreen. (Hur man delar ut något på google drive kanske också kräver en googling, men det finns ju andra sätt att ladda upp saker och ting.)

Om du har filmen så skulle nog jag (och säkert några fler) kunna avgöra vilka filer/rader som ser ut som normal användning och vilka som skulle kunna ifrågasättas.

Jag kanske kommer med fler idéer imorn! Det jag föreslog här kan kanske kännas lite avancerat. Men jag brukar kolla med Disk Pulse på kompisars datorer om de är sega.
Någon mer kanske har några idéer om vad man kan hitta på?
Kanske köra den klassiska Diskdefragmenteraren t ex (kan du ju prova vart efter)? (Brukar vara ovanligt att det löser några större problem)

EDIT2: Dendär hårddisken ser ju bättre ut. En ominstallation är nog att rekomendera. Men om det är mycket grejs på den som du installerat och som känns krångligt så får vi ju ta det på diskussion.
Men som du säger kan ju fler tester behövas. Kolla SMART-värdena för båda hårddiskarna. Och lite hälsokontroll som finns i HD Tune jo

I SpeedFan kan man ju kolla lite värden för SMART. Här är programmet: SpeedFan 4.49 Har du hörtalas om programmet föresten?

Jag tror man kan göra "Check online" på något sätt.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

EDIT: jag skrev det här innan du postade (fin) benchmarking! xD

Aha,
Hmm, alltså en grej du skulle kunna göra är att hitta något filmprogram (FRAPS kankse inte funkar, kan nog ta en liten stund att leta efter något sofistikerat filmningsprogram :S ). Då kan du filma kanske 5-7 minuter på Disk Pulse och laddar upp på google drive och delar ut filmen "Alla med länken", utdelning. Gör så att man kan se vilka filer det är lixom som du har i din printscreen. (Hur man delar ut något på google drive kanske också kräver en googling, men det finns ju andra sätt att ladda upp saker och ting.)

Om du har filmen så skulle nog jag (och säkert några fler) kunna avgöra vilka filer/rader som ser ut som normal användning och vilka som skulle kunna ifrågasättas.

Jag kanske kommer med fler idéer imorn! Det jag föreslog här kan kanske kännas lite avancerat. Men jag brukar kolla med Disk Pulse på kompisars datorer om de är sega.
Någon mer kanske har några idéer om vad man kan hitta på?
Kanske köra den klassiska Diskdefragmenteraren t ex (kan du ju prova vart efter)? (Brukar vara ovanligt att det löser några större problem)

Den är i princip nyformaterad och en diskdefragmenation har gjorts, men det som visas i disk pulse är väl saker som går i gång efter att windows startats osv? för att starta datorn tar säkert 3 min

Funderar på att skita i den hårddisken och köra på den jag hittade som jag visa ovan, har du några tips på att kolla om den är hel och OK att använda? kanske räcker med de testerna jag gjorde i HD Tune. Och skulle en spegling av den andra hddn räcka eller borde jag göra en ny windows installation

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är malware/virus som ligger och slöar ned hela systemet ?

Permalänk

Jo visst det kan ju vara malware/virus-jox, men verkar lite osannolikt. Man kan ju kolla vad en antivirussökning säger t ex

Men jag skrev lite i EDIT2 i mitt förra inlägg där.

Lägg upp lite SMART-värden från de båda hårddiskarna så kan vi kolla hur detaljerna mår.
Föresten så går det inte så bra att köra SMART på en hårddisk som inte kopplats in internt (brukar själv koppla med eSATA och USB och då kan man inte kolla så mycket SMART-värden). Men om du kopplat in internt så kan det gå bra.

Hmm, spegling vs omformatering. Vad tycker andra här?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jo visst det kan ju vara malware/virus-jox, men verkar lite osannolikt. Man kan ju kolla vad en antivirussökning säger t ex

Men jag skrev lite i EDIT2 i mitt förra inlägg där.

Lägg upp lite SMART-värden från de båda hårddiskarna så kan vi kolla hur detaljerna mår.
Föresten så går det inte så bra att köra SMART på en hårddisk som inte kopplats in internt (brukar själv koppla med eSATA och USB och då kan man inte kolla så mycket SMART-värden). Men om du kopplat in internt så kan det gå bra.

Hmm, spegling vs omformatering. Vad tycker andra här?

Var det detta du menade?

Toshiba http://i.imgur.com/iOpGvcU.png

WD http://i.imgur.com/5DMcoXK.png

Permalänk
Medlem

Installerade Windows på Western Digital hårddisken istället, var van med SSD innan men nu känns nästan denna snabb efter terrorn med Toshiba disken. Verkar vara nått totalfel på den, konstigt att inte HD Tune visar något. Den får duga som extern lagring

Tack till alla som svarade!

Permalänk
Medlem

Är ahci på i UEFI. Om inte så behöver du det till en SSD också eller aktiverar kontrolerkortet på raid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.