Permalänk
Proffsmoddare

Model 01 - Scratchbygge

Välkommen!

Tänkte lägga upp ett galleri nu när en stor milstolpe i projektet är klart, nämligen Chassit! Vissa av er som hänger på forumdelen "Projektloggar" kanske redan har sett byggloggen här på Sweclockers.

För er som inte gör det så har jag i alla fall designat och byggt ett eget chassi, från grunden och upp! (Ett så kallat "Scratchbygge)
Tanken var att designa och bygga ett chassi speciellt för vattenkylning. Det stora målet var ett tyst chassi som samtidigt kan hantera högpresterande komponenter. Jag har även gjort en (enligt mig) en stilren och tidlös design som man inte bör tröttna på i första taget.

Detta galleri är en endast en kort sammanfattning med utvalda bilder från projektets gång, vill ni se hela byggfasen rekommenderar jag att kolla in byggloggen eller kolla bilderna via Imgur (300 Bilder).

Det som nu återstår i projektet är att installera hårdvara, vattenkylning, sleeving och lite annat smått och gott! Om ni vill kan ni följa processen i byggloggen här på SweC! För er som inte är intresserade i att följa loggen så kommer det även ett galleri när allt är klart!

Är det något ni undrar så är det bara att fråga i tråden eller via PM!

Mvh
Andreas | Brodholm

Model 01 - Scratchbygge

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Det gillas mycket! Grymt planerat, ännu grymmare utfört. Ser fram emot att se slutresultatet med all hårdvara.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Absolut de snyggaste chassit jag har sett ! Lätt 5P

Permalänk

Stört snyggt! Ser också fram mot det färdiga resultatet. Skulle själv vilja ge mig på något liknande men har varken maskiner eller kunskap för det. Men 5 poäng utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Galet snyggt. Men var har du plats för HDD? kanske missade det.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt episkt! Hoppas man kan se bygget med komponenter i sen!

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Avstängd

Hade du solgt det för rätt pris? : )

Permalänk
Medlem

Oj vad stiligt bygge. Jag gillar att du lagt ner tid att få till finishen, särskilt med blästringen Scratchbyggen är alltid något extra, då är det kul att utförandet håller hög nivå också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Galet snyggt. Men var har du plats för HDD? kanske missade det.

tycker HDD är ute , SSD som gäller;D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Sånt här gör en bara riktigt sur och får en att tycka ens eget bygge ser fult ut.
Nej, men seriöst, SJUKT vad snyggt det är! Well done!

Permalänk
Medlem

Snyggt hantverk! Stör mig dock på att du tagit all grafisk inspiration från sack. Syftar på textstilen och presentationsmaterialet.

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar för alla kommentarerna ovan! Kul att ni gillar det!

Skrivet av Torach:

Galet snyggt. Men var har du plats för HDD? kanske missade det.

Precis! 3.5" är påväg ut enligt mig! Blir skönt att få bort alla dessa vibrerande diskar

Är tänkt att köra naslagring för bilder osv! Så får man bort sådant ur burken!

Skrivet av Be4ten:

Snyggt hantverk! Stör mig dock på att du tagit all grafisk inspiration från sack. Syftar på textstilen och presentationsmaterialet.

Tackar! Måste dock "försvara mig" från:

Citat:

tagit all grafisk inspiration från sack say

Med sack antar jag att du menar Hannes? Och I sådana fall håller inte alls med dig. Om det är någon jag tagit grafisk inspiration från så är det hur Facebook gör med sina bilder samt MDPC. Det vill säga en pixelstroke som är ljusare runt kanter som blandar sig med närliggande färg för att få lite djup. Och sedan en skugga mot en mörk bakgrund för att få illusionen att det är ett "pappersbild" som ligger mot något. (Mörk bakgrund för att få lite mer kontrast eller vad man ska säga)

Att säga att jag skulle tagit "all grafisk inspiration från sack" känns väldigt orättvist. Och sen är ju frågan varför det skulle vara något fel om jag gjort det?Om någon skulle härma "min" stil hade jag sett det som en bra sak. Du får det som att låta som en dålig sak och att jag "bara" kopierat.

Enda likheten jag ser med sack och mina bilder är att vi båda har en handskriven font vilket väldigt många andra också har. Och det är inte ens samma font? Där slutar likheterna så vitt jag kan se? Hannes kör mycket med vinklade bilder som överlappar varandra osv, och sedan kör han en handskriven font på det. Tycker att det är riktigt snyggt men det liknar ju knappast hur jag presenterar mina bilder?

Kan även nämna att fonten som använts vid för vanlig text på bilderna (I imgur gallerierna) är "Yummy Cupcakes by Vanessa Bays" som är den 12e mest populära handskrivna fonten på Dafont. Och fonten som använts vid "Model 01" är "Mathilde by Lee Batchelor" som är den 17 mest populära. Dessutom är den helt gratis för kommersiellt bruk. Vilket är ganska ovanligt. Om någon undrar vad det är för fonter.

Oj, det blev långt

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tackar för alla kommentarerna ovan! Kul att ni gillar det!

Precis! 3.5" är påväg ut enligt mig! Blir skönt att få bort alla dessa vibrerande diskar

Är tänkt att köra naslagring för bilder osv! Så får man bort sådant ur burken!

Tackar! Måste dock "försvara mig" från:

Med sack antar jag att du menar Hannes? Och I sådana fall håller inte alls med dig. Om det är någon jag tagit grafisk inspiration från så är det hur Facebook gör med sina bilder samt MDPC. Det vill säga en pixelstroke som är ljusare runt kanter som blandar sig med närliggande färg för att få lite djup. Och sedan en skugga mot en mörk bakgrund för att få illusionen att det är ett "pappersbild" som ligger mot något. (Mörk bakgrund för att få lite mer kontrast eller vad man ska säga)

Att säga att jag skulle tagit "all grafisk inspiration från sack" känns väldigt orättvist. Och sen är ju frågan varför det skulle vara något fel om jag gjort det?Om någon skulle härma "min" stil hade jag sett det som en bra sak. Du får det som att låta som en dålig sak och att jag "bara" kopierat.

Enda likheten jag ser med sack och mina bilder är att vi båda har en handskriven font vilket väldigt många andra också har. Och det är inte ens samma font? Där slutar likheterna så vitt jag kan se? Hannes kör mycket med vinklade bilder som överlappar varandra osv, och sedan kör han en handskriven font på det. Tycker att det är riktigt snyggt men det liknar ju knappast hur jag presenterar mina bilder?

Kan även nämna att fonten som använts vid för vanlig text på bilderna (I imgur gallerierna) är "Yummy Cupcakes by Vanessa Bays" som är den 12e mest populära handskrivna fonten på Dafont. Och fonten som använts vid "Model 01" är "Mathilde by Lee Batchelor" som är den 17 mest populära. Dessutom är den helt gratis för kommersiellt bruk. Vilket är ganska ovanligt. Om någon undrar vad det är för fonter.

Oj, det blev långt

Helt rätt! Snyggt jobbat också. En klar 5:a. Ge oss mer nu

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Mumma vilket bygge! Tar du beställing!?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt snyggt, bland det snyggaste jag sett måste jag säga. Riktigt imponerande, bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

tycker HDD är ute , SSD som gäller;D

Skrivet av Brodholm:

Precis! 3.5" är påväg ut enligt mig! Blir skönt att få bort alla dessa vibrerande diskar

Är tänkt att köra naslagring för bilder osv! Så får man bort sådant ur burken!

Okej skrev kanske klumpigt men jag menade så klart att jag inte såg plats för 2.5" eller 3.5" Klart man har skramlande HDD i en NAS

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Mycket bra tänk och mkt bra arbete.
Gillas skarpt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort, bland de snyggaste chassin jag har sett!

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Imponerande! Har potential att bli en av forumets pärlor. Kanske rent utav kan hitta in på MDPC...

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Torach:

Okej skrev kanske klumpigt men jag menade så klart att jag inte såg plats för 2.5" eller 3.5" Klart man har skramlande HDD i en NAS

I see! Missade det

Håller med dig, ska bli så skönt att få ur 3.5" ur datorn. De låter så sjukt mycket alltså.

Finns plats för 6st Satadiskar i ett rack i den undre delen så att säga. Det står upp 2st L-formade aluminiumbitar där som man kan fästa ssd-diskar i!

Här ser du de, det ser ut som 2 st sträck bara som står upp.

Skrivet av Mars SSX:

Hade du solgt det för rätt pris? : )

Skrivet av Kvickstick:

Mumma vilket bygge! Tar du beställing!?

Haha

Har inte direkt tänkt att sälja detta chassit. Men ALLT är ju till salu för rätt pris haha

Det är dock många som frågat om man kan få köpa ett chassi och jag håller på och kollar in lite hur mycket det skulle kosta att bygga ett gäng på beställning. Det blir ju dock ganska dyrt :/

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

När börjar mass produtionen?

Nae då, men sjuk snyggt chassi.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brodholm:

Har inte direkt tänkt att sälja detta chassit. Men ALLT är ju till salu för rätt pris haha

Det är dock många som frågat om man kan få köpa ett chassi och jag håller på och kollar in lite hur mycket det skulle kosta att bygga ett gäng på beställning. Det blir ju dock ganska dyrt :/

Sveriges svar på CaseLabs och Little Devil! Make it come true!

Permalänk

Galet snyggt!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Jag är kär! :,) Vilket galet chassi bygge.

Permalänk
Medlem

så jävla snyggt mönstret fräshuvudet bildar på rog loggan

och allt annat är såklart fint det med

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Snygg!! , det här borde dom sälja på inet!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Herre gudars vad du är skillad.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

mycket snyggt,, du har möjligtvis inte programmet på din cnc fräsning.
på den loggan,, sjukt snygg, tänkte kolla och eventuellt modda den om det skulle funka för dig,, jag har själv tillgång på till siemens och haas fräsar.

mvh jocke.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar för alla kommentarer!

Skrivet av Mars SSX:

Sveriges svar på CaseLabs och Little Devil! Make it come true!

Haha

Skrivet av jesusbarnet:

så jävla snyggt mönstret fräshuvudet bildar på rog loggan

och allt annat är såklart fint det med

Kul att du gillar det!

Visa signatur

[Project]
WING X99