Alla som gillar He-Man, Thundercats, MASK, Tigermasken, Silver Fang och Transformers

Permalänk
Medlem

Holy ressurection Batman.. gammal tråd men nu blev det He-Man intro på youtube

Permalänk
Medlem

Något annat som är ganska nostalgiskt är Dragon Ball.
För dom som inte vet om det så har det börjat en ny serie Dragon Ball Super.
Fem avsnitt har visats i Japan hittills

Dragon Ball Super image

Permalänk
Medlem

@Amelek: Dancouga månne?
https://www.youtube.com/watch?v=8_lcTYVGQ-4

Iofs finns det ju flertalet serier som matchar din beskrivning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Amelek: Dancouga månne?
https://www.youtube.com/watch?v=8_lcTYVGQ-4

Iofs finns det ju flertalet serier som matchar din beskrivning.

Tyvärr var det inte den. På tok för många liknande animefilmer där ute.
Den jag söker hade en svensk dubbning. Nånting om en basebollarena med en motorcykel och allt utspelas på jorden ej i rymden.

En annan serie jag var mycket förtjust i var Stjärnbrigaden (Star Blazers)

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

Med tanke på min avatar så kan ni gissa min barndomsidol.
Men man såg väl det mesta tecknade som liten, alltså transformers, he-man, grottpojken, sandybell, starzinger, GI Joe osv.

Permalänk
Medlem

Silver fang är sjukt bra!
Tittade även på ginga densetsu weed som faktiskt var väldigt bra.
Finns dock en film som jag sökt efter väldigt länge men ej hittat, vilket håller på att driva mig till vansinne!
Kommer inte ihåg så mycket, men i början åkte dom i en luftbalong till något "annat land" och slogs mot "reptiler" i något slott.
Sjukt att minnet har svikit en så :/ Filmen handlade om några barn om jag inte minns fel.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Pertan:

Någon som kollade på "De gåtfulla guldstäderna"? Minns att jag satt som klistrad framför tvn när det gick.

Svenskt intro: https://www.youtube.com/watch?v=CDlMSwdVRnQ
Engelskt intro: https://www.youtube.com/watch?v=8CHD6yIqUmk

Kollade självklart på M.A.S.K och alla de andra tecknade serierna som gick när man var mindre.

T.ex Star Street: The Adventures of the Star Kids: https://www.youtube.com/watch?v=pKco-K8qohQ

Edit:

Jag och min bror hade en jäkla massa Dino Rider leksaker.

http://2.bp.blogspot.com/_Ot2E-EUZnnY/TPI4sbSbhaI/AAAAAAAAHeo/KrNcfucPP_w/s1600/Dinoriders_Brontosaurus.gif
Den här köpte brorsan för alla pengar han hade sparat under året.

http://i5.photobucket.com/albums/y174/edison_lee/Dino%20Riders/diplodocus3.jpg
En av mina favoriter.

Hade den översta av dom 2 även trex och en trehörning!
Har kvar dem hos päronen och till min stora förtjusning så börjar grabben visa intresse för dem!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Jag vill bara sparka liv i min gamla nostalgitråd igen. Är det någon som kan fylla på här med tips?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Dom gåtfulla guldstöderna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag gillar många animerade actionserier från den tiden och är fortfarande ett stort Turtlesfan. TV-serie nummera fem (fyra av dem är animerade) har just nu debuterat.

Tyvärr fick man ju i Sverige bara se en bråkdel av allt som fanns i USA. TV 3 Sverige är för mig några slags barndomshjältar, eftersom de trots hetskampanjer (barnleksaksreklamen) lyckades bryta ett regeringsmonopol som Sveriges radio innehaft sedan mitten av 1920-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Jag gillar många animerade actionserier från den tiden och är fortfarande ett stort Turtlesfan. TV-serie nummera fem (fyra av dem är animerade) har just nu debuterat.

Tyvärr fick man ju i Sverige bara se en bråkdel av allt som fanns i USA. TV 3 Sverige är för mig några slags barndomshjältar, eftersom de trots hetskampanjer (barnleksaksreklamen) lyckades bryta ett regeringsmonopol som Sveriges radio innehaft sedan mitten av 1920-talet.

Håller helt med dig, dom största minnena har jag också från Tv3, beror mestadels pga att vi inte hade det förräns nån gång efter jag fyllt 10 och jag kunde bara se det hos en släkting. Det gjorde att det man såg fastnade mer, kommer iväg James Bond Jr & Skurt så här på rak arm som riktigt härliga favoriter.

Sen var det också nånting med själva Tv3 och deras design eller vad man ska kalla det, intro dvs innan programmen började som i alla fall för mig var fängslande när jag var liten. Kanske är lite knasig som minns sånt
Barntrean hette det ju! Vet inte om alla program som jag listar nu sändes där, men kommer ihåg att jag såg en del av dessa på trean iaf, kan ha blandat ihop det med band man hade hemma också eller såg på andra kanaler. Var ju ändå drygt 25 år sen man såg på en del av serierna

Bo-ko
Katten Gustaf och hans vänner, eller nåt liknande som utspelades på en bondgård.
Bob i flaskan
Sailor moon
Bikermice from mars
Dennis
Pinky and the brain
Snobben

Skulle ge mycket för att ex få se mina gamla avsnitt jag hade av snobben ex, är helt omöjligt att hitta nån info på nätet om det. Kommer bara upp nygjorda avsnitt eller liknande, lyckas man mot all förmodan hitta rätt serie så är chansen att få tag i det nästintill obefintlig, känns som störst chans att hitta nåt är att skanna tradera eller liknande och sen rippa över det till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

För att citera Tony Swatton, "Prins Adam and Cringer, not so much, but He-man and Battlecat, Hell Yea!"

Var väl Dolf Lundgren i den första icke tecknade versionen vad jag mins, satt som klistrad när det gick på TV i allafall minns jag...

Mc Gyver, klart som körvspad! Mekade till och med igång en gammal svartvit TV jag fått av morfar uppe på vinden en gång för att kunna se färdigt ett avsnitt när farsan skulle kolla på femdygnsprognosen, den sprakade och lät som en blåslampa, men jag kunde spana in Rickard Anderssons flexande muskler igen...

Conan, Tja, bajsar björnen i skogen? Men senast var det farsan som tittade surt på mig för att jag ockuperat TV soffan hela kvällen där med mitt Conan maraton (har ingen egen TV) sedan slängde han ut TVn och gav mig en potatishacka...

Känner mig gammal när jag var liten var det typ Waterman som var bästa utbudet, eller någonting sådant...
(hade någotslags hatkärlek till den serien tror jag)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi var ju väldigt tidiga med parabolantenn hemma, så när kompisar kollade TV3 satt vi med Children's Channel och Sky One.

Såg alla klassikerna som Ulysses-31, Centurions, Transformers, M.A.S.K. He-Man, Alias the Jester, My Little Pony m.m.

Några särskilda favoriter var Bravestarr, Saber Rider and the Star Sheriffs och Jayce and the Wheeled Warriors, mycket på grund av introlåtarna Samt Inspector Gadget. Vet inte hur många av pappas gripklor till bilen jag lånat och lekt att det var Gadget arms, samt Slinkys som man sabbade för att man slängde ut dem som armar också XD

Brukade gå upp hyfsat tidigt på lördagarna, bre en hel stor rund skiva knäckebröd full med bara smör och fixa varm O'Boy i mikron, sen hoppa upp i soffan på nedervåningen med lillebror och se på Fun Factory som gick 8-12 tror jag. Man fick vara med från början så man inte missade Transformers, som jag har för mig gick tidigt.

Senare i Gymnasiet blev det mycket häng hos mormor efter skolan, för hon gjorde goda våfflor/plättar och hade TV3 och då kunde det bli allt från Dallas och Falcon Crest till A-Team, Macgyver, Airwolf, och Knight Rider

Slog släktrekordet i att äta plättar där, 12 laggar (84st), drack väl en liter saft också och däckade toitalt av matkomat i över en timme framför TVn Det var tider det!

EDIT: Ja just det, Automan får man inte glömma, men den såg man ju på Kanal 1 mycket tidigare

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

För våldsamt?

Skrivet av RVX:

Bikermice from mars

Sedan kom ju nästa hetskampanj runt 1994–1995, debatten om det tecknade TV-våldet vilket i stort sätt var samma hetskampanjer som riktats mot bokromaner under 1800-talet, jazz och swing under 1920– och 30-talen (med fascistisk, nazistisk och rasistisk underton), serietidningar och rock under 1950– och 60-talen samt hårdrock och videovåld under 1970– och 80–talen (de senare med ultraprotestantisk underton från den så kallade Kristna högern).

Eftersom många mammor och pappor i Sverige inte kan stava till ordet föräldraansvar blev det genast massa gnäll om att vissa serier borde sluta sändas. (till och med SVT tog bort Darkwing Duck för att visa hur duktiga de var, TV 3 Sverige strök Power Rangers ett tag, ja listan kan bli lång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Sedan kom ju nästa hetskampanj runt 1994–1995, debatten om det tecknade TV-våldet vilket i stort sätt var samma hetskampanjer som riktats mot bokromaner under 1800-talet, jazz och swing under 1920– och 30-talen (med fascistisk, nazistisk och rasistisk underton), serietidningar och rock under 1950– och 60-talen samt hårdrock och videovåld under 1970– och 80–talen (de senare med ultraprotestantisk underton från den så kallade Kristna högern).

Eftersom många mammor och pappor i Sverige inte kan stava till ordet föräldraansvar blev det genast massa gnäll om att vissa serier borde sluta sändas. (till och med SVT tog bort Darkwing Duck för att visa hur duktiga de var, TV 3 Sverige strök Power Rangers ett tag, ja listan kan bli lång)

Tycker inte direkt att Bikermice from Mars var värre än andra program, kommer ihåg att jag hade ett brädspel med det
Kommer mycket väl ihåg debacklet ang Darkwing Duck, så hima larvigt.
Måste däremot erkänna att ja aldrig riktigt gillade just Power Rangers så kan inte uttala mig om det, men nånting säger mig att det var lika överdrivet som allt det andra. Precis som du säger så är föräldraansvar ett ord som knappt existerar idag känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Kommer mycket väl ihåg debacklet ang Darkwing Duck, så hima larvigt.
Måste däremot erkänna att ja aldrig riktigt gillade just Power Rangers så kan inte uttala mig om det, men nånting säger mig att det var lika överdrivet som allt det andra. Precis som du säger så är föräldraansvar ett ord som knappt existerar idag känns det som.

Det var det så Siljefallet, en 5-årig flicka i Trondheim, Norge blev ihjälsparkad av 6-åriga kamrater i oktober 1994. När barnpsykologen frågade vilka TV-serier barnen tyckte om eller något sådant kom Power Rangers kom på tal, och sedan fortsatte debatten med Darkwing Duck.

Samtidigt pågick även en debatt om levande rollspel, som också skapade ramaskri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newmember:

Det var det så Siljefallet, en 5-årig flicka i Trondheim, Norge blev ihjälsparkad av 6-åriga kamrater i oktober 1994. När barnpsykologen frågade vilka TV-serier barnen tyckte om eller något sådant kom Power Rangers kom på tal, och sedan fortsatte debatten med Darkwing Duck.

Samtidigt pågick även en debatt om levande rollspel, som också skapade ramaskri.

Var väl en kille som blev mördad av en knarkare han var bekant med som skapade dendär debatten kring rollspel på grund av att killen som blev mördad spelade bordsrollspel då och då och någon kvällstidning (som jag inte tänker nämna men tror ni vet ändå...) hittade en två år gammal bild på honom iförd en draculacape av konstsilke...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Det var det så Siljefallet, en 5-årig flicka i Trondheim, Norge blev ihjälsparkad av 6-åriga kamrater i oktober 1994. När barnpsykologen frågade vilka TV-serier barnen tyckte om eller något sådant kom Power Rangers kom på tal, och sedan fortsatte debatten med Darkwing Duck.

Samtidigt pågick även en debatt om levande rollspel, som också skapade ramaskri.

Jasså, så pass. Ja att man kan bli påverkad av sånt man tittat på, men då får dom ju samtidigt dra alla serier som har det minsta inslag av "lättsamt" våld i sig över en kam. Glöm Turtles, Hjulben & Gråben, He-Man, Darkwing Duck och allt.
Tydligen svårt att skilja på fantasi och verklighet för vissa.

Kommer ihåg rollspelsdebatten, folk kallade det väl för demonspel eller liknande ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hur kom man egentligen åt Heman i Sverige under 1980–talet förutom serietidningar och brittiska Sky Channel? Var det bara videoutgivningar som gällde om man ville se TV-serien på svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Hur kom man egentligen åt Heman i Sverige under 1980–talet förutom serietidningar och brittiska Sky Channel? Var det bara videoutgivningar som gällde om man ville se TV-serien på svenska?

Osäker på om den sändes på någon svensk kanal, någon visade den säkert under nån period. För min del såg jag dom flesta avsnitten hemma hos antingen min kusin eller polare på köpta vhs-band, med svenskt tal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newmember:

Hur kom man egentligen åt Heman i Sverige under 1980–talet förutom serietidningar och brittiska Sky Channel? Var det bara videoutgivningar som gällde om man ville se TV-serien på svenska?

Åtminstone jag blev bekant med plastgubbarna långt före serien... Tror till och med att jag hann se "Doffe"slåss mot Skeletor innan jag såg mitt första tecknade avsnitt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg Captain Power and the Soldiers of the Future?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av RVX:

Osäker på om den sändes på någon svensk kanal, någon visade den säkert under nån period. För min del såg jag dom flesta avsnitten hemma hos antingen min kusin eller polare på köpta vhs-band, med svenskt tal.

SVT var ensamma i Sverige fram till jul- och nyårshelgen 1987–1988 och där var det inget tal om det. Möjligtvis att TV 3 Sverige sände under de tidiga åren men jag har aldrig hört om det.

TV-serien var ju en av de viktigare marknadsföringsplattformarna, och jag är grymt imponerad av hur TV-serier kunde bli så populära i Sverige utan att ens visas i svensk TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

SVT var ensamma i Sverige fram till jul- och nyårshelgen 1987–1988 och där var det inget tal om det. Möjligtvis att TV 3 Sverige sände under de tidiga åren men jag har aldrig hört om det.

TV-serien var ju en av de viktigare marknadsföringsplattformarna, och jag är grymt imponerad av hur TV-serier kunde bli så populära i Sverige utan att ens visas i svensk TV.

Nej du har rätt, får ju ta in Tv3s lansering i Sverige i ekvationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken härlig tråd! Vilka minnen den väcker..blir ju nästa gråtfärdig
Var väl ett år eller två sen jag kollade igenom Silver Fang serien, försökte med Star Zinger också men fick inte riktigt samma känsla som när jag var lite så stängde av den för att inte sabba nostalgin

Permalänk

Kan också berätta att jag inte minns eller kände till Shera, och att Hordak inte var med i originalserien. Detta lärde jag mig genom Internet många, många, många år senare.

Permalänk
Medlem

Swat Kats = bästa introt ever!
https://www.youtube.com/watch?v=K_AdxJWFUh4

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Startar väll igång tråden igen!

Finns det möjligen någon här inne som sitter på 80/90 tals filmerna/serierna som gavs ut på Svenska
Tigermasken
Lady Oscar Del 3 (4 avsnitt på vhsen (dvs 1 timme och 20 minuters film)
Stjärnbrigaden 1,2,3 (Star Blazers) (3 avsnitt på varje vhs tror jag? - kanske 4?)
Galaxy Rangers VHS 1,2,3,4 (3 avsnitt på varje vhs)
Rock n Cop - 3 vhser