AMD publicerar roadmap för 2013

Permalänk
Melding Plague

AMD publicerar roadmap för 2013

Så gott som alla av AMD:s segment uppdateras under 2013, men det blir få nyheter under den kvarvarande delen av året. I planeringen ingår Richland och Kaveri, den sistnämnda med ny sockel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ny sockel igen :/

Permalänk

Får hoppas att detta året är när amd kommer igen.

Vore kul att se nyare fx cpu:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

5 månader tills Volcanic Islands är för lång tid!
Och när ska vi få se Steamroller prestanda CPU'er?!

Snyft, det är så lång väntan

Skrivet av fxfighter:

Ny sockel igen :/

Jag gissar på att FM2 kan BIOS uppdatera till att få stöd för APU'erna som är till för FM2+ men att de kanske går miste om vissa nya funktioner i moderkorten

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ny sockel igen :/

"igen"? AMD om några är väldigt tama på att tvinga nya sockel-skiften om jag får säga.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Ny sockel igen :/

Intel är inte mycket bättre. Men dom har i alla fall behållit bakåtkompaliteten på förra och nyaste gen.

Amd behöver ny sockel, för att fixa till saker som inte går utan sockel byte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Eftersom den heter FM2+ till Kaveri kanske det går med BIOS uppdatering som MyZk0 sagt? Lite synd att där inte blir några nya FX processorer men det ser bra ut i övrigt tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Enligt deras roadmap så borde Richland funnits länge. Lite konstigt att det ska vara så svårt att få ut vanliga Trinity-kärnor på marknaden. Jaja, får väl se vad Sweclockers 6800K recension säger nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Får la se om 8990 kan vara något att ha då, om det inte dröjer tills vinter 2014 innan dem släpper den..

Permalänk
Medlem

Förstår itne riktigt denna mening"det syns inte heller några nyheter när det kommer till renodlade grafikprocessorer.". HD8990, 8900 och 8880 mfl. är väl en nyhet? Sen ser man ju resten av 8000 serien på desktop sidan. Eller missförstår jag bara?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt deras roadmap så borde Richland funnits länge. Lite konstigt att det ska vara så svårt att få ut vanliga Trinity-kärnor på marknaden. Jaja, får väl se vad Sweclockers 6800K recension säger nästa vecka.

Dom har sålt Richland i två månader typ - till oem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Förstår itne riktigt denna mening"det syns inte heller några nyheter när det kommer till renodlade grafikprocessorer.". HD8990, 8900 och 8880 mfl. är väl en nyhet? Sen ser man ju resten av 8000 serien på desktop sidan. Eller missförstår jag bara?

Dessa är bara för OEM och är omdöpta varianter från 7000 serien

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Det där var den mest slätstrukna och näst intill intetsägande roadmaps jag sett.
* Smått komiskt att släppa en roadmap för 2013 när halva året redan gått...
* Svårt att se vilken månad de har för avsikt att launcha sina produkter, eller ens vilket kvartal eller halvår för GPUerna
Här har AMD stor förbättringspotential

Permalänk
Medlem

så ingen Steamroller i år, damn.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Damn... Då kanske man får köpa en 8350.. Satt och hoppades på en steamroller i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Var på väg att påpeka att det är trist/oväntat att de inte förnyar performance-segmentet men ärligt talat har jag gett upp. Får beställa Haswell framåt hösten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast

Jag väntar med spänning på vad Kaveri kommer att erbjuda. Kabini erbjöd ju inte en alltför imponerande grafikprestanda men imponerade desto mer på CPU-delen. Finns det några rykten om tid för när de ska släppa Kaveri?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Damn... Då kanske man får köpa en 8350.. Satt och hoppades på en steamroller i år.

Skickades från m.sweclockers.com

eller jag tänkte fel steamroller kommer i år men i form av kaveri, så man kan hoppas på att det släpps i "performance" segmentet Q1 2014

Skrivet av Zotamedu:

Jag väntar med spänning på vad Kaveri kommer att erbjuda. Kabini erbjöd ju inte en alltför imponerande grafikprestanda men imponerade desto mer på CPU-delen. Finns det några rykten om tid för när de ska släppa Kaveri?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16781-amd-steamroller-lanser...
enligt denna artikel så ska det vara i slutet av 2013

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Skulle vara trevligt med en ny fx processor i år tyckerjag
:\

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Folk vill tydligen ha utstressade produkter. Låt AMD ta den tid de behöver för att släppa en bra produkt. Intel kan ligga några steg före då de har kapitalet att satsa i RnD och är säkerligen på god väg med skylake?!?!?!? Tror det var efterträdaren till haswell. Iallafall så hoppas jag att AMD tar sig tiden de behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

Det blir väl som vanligt när AMD stressar fram ett par nya grafikkort: högt TDP som högljuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

eller jag tänkte fel steamroller kommer i år men i form av kaveri, så man kan hoppas på att det släpps i "performance" segmentet Q1 2014

http://www.sweclockers.com/nyhet/16781-amd-steamroller-lanser...
enligt denna artikel så ska det vara i slutet av 2013

Ni ska nog inte förvänta er allt för mycket på AM3+, i princip finns det ingen anledning att fortsätta den plattformen. FM2+, PCIe 3.0, nya chipset och Kaveri/Steamroller med GCN-grafik osv kan jag förstå. Blir bra att AMD kanske kan prestera bättre än en 2008-2009 års Intel också.

Kabini i servrar och NAS ska bli lite kul också, gamla Atom är inte så svår att spöa i de tillämpningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det blir väl som vanligt när AMD stressar fram ett par nya grafikkort: högt TDP som högljuda.

japp dom har ju bara haft 7xxx serien ute nu i 1,5 år så särskilt stressade verkar dom ju inte vara.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av jesusbarnet:

så ingen Steamroller i år, damn.

Steamroller kommer i slutet av året tillsammans med A-serien "Kaveri".

Skrivet av Zotamedu:

Jag väntar med spänning på vad Kaveri kommer att erbjuda. Kabini erbjöd ju inte en alltför imponerande grafikprestanda men imponerade desto mer på CPU-delen. Finns det några rykten om tid för när de ska släppa Kaveri?

Enligt AMD:s egna Lisa Su anländer Kaveri i slutet av året för stationära datorer, för att sedan följas upp av en bärbar lansering i början av 2014.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Steamroller kommer i slutet av året tillsammans med A-serien "Kaveri".

Vad är kodnamnet på uppföljaren till Vishera?

För det var den jag menade med Steamroller, vilket vart rätt otydligt av mig.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

verkar nyhetstorka på sweclockers, endast 2 st artiklar idag

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Tror ni AMD sänker priset på FX8350 då Haswell släpps?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Tror ni AMD sänker priset på FX8350 då Haswell släpps?

Knappast, den är redan kraftigt prispressad som det är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haufen:

verkar nyhetstorka på sweclockers, endast 2 st artiklar idag

Blir ju så när inget nytt lanseras eller händer, precis som på Aftonbladet eller Expressen eller Bosses nyhetsfirma. Skillnaden är bara att Sweclockers inte lägger upp skitartiklar bara för att inget vettigt händer, vilket jag tycker är bra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att AMD får rätt på sin OOO och branch prediction. Att använda klustrade heltalskärnor är i sig riktigt smart och visat sig fungera riktigt jädra bra i applikationer som skalar bra med flera trådar. De AMD måste göra nu är att få ut en APU som kan använda hela adressutrymmet i minnet så att både gpu och cpu kan arbeta i tandem.

OM excavator kommer så hoppas jag på bättre OOO och BP samt kraftfullare FPU och cache med låg latens. Sen efter excavator så får de gärna återgå till att göra cpuer som kan tävla med intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.