Strömsparläge för USB-hårddisk för backup?

Permalänk
Medlem

Strömsparläge för USB-hårddisk för backup?

Det börjar bli dags att ta tag i backuprutinen hemma. Jag har tänkt att sätta upp det såhär:

Filer sparas på lokal hårddisk på min server som är igång 24/7. Dessa kopieras varje dygn till en extern USB-hårddisk som är kopplad till samma server. Samtidigt laddas en kopia på filerna upp till en USB-hårddisk hos mina föräldrar.

Samtidigt gör mina föräldrar samma sak, spar viktiga filer lokalt, laddar över dem till en extern USB-hårddisk en gång per dygn och lägger över en kopia på min USB-hårddisk.

På så vis har vi varsin lokal backup utifall den interna disken skulle dyka + en offsite-backup om kåken brinner ner.

Men då till själva frågan: Hur kan man få USB-hårddisken att gå ner i viloläge när den inte används? Den kommer ju i princip bara användas 1 gång varje natt, och då bara i några få minuter (första backupen tar ju lite tid, sen tänkte jag bara läsa över förändringar).

Jag har en USB-hårddisk kopplad till min jobbdator idag som jag testat att köra backup mot. Det fungerar bra men hårddisken verkar snurra konstant. Känns som att det sliter på disken helt i onödan, låter illa, drar ström ovh blir varmt. Hårddiskarna i datorn går snyggt och smidigt ner i viloläge när jag inte använder dem, men USB-hårddisken vill inte...

Kanske är det olika beroende på vilket USB-kabinett man använder? Någon som har lite tips på hur man kan få den externa disken att leva så länge som möjligt?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Om du kör Windows, finns väl energiinställningar för just detta? Som stänger ner disken i sovläge efter XX antal minuter..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Om du kör Windows, finns väl energiinställningar för just detta? Som stänger ner disken i sovläge efter XX antal minuter..

Jag kör Windows 7 (64-bit, Ultimate). Jag har försökt ställa in energisparläge för hårddiskarna men det verkar bara fungera för de interna, inte externa. Finns även energisparlägen för USB men det verkar inte göra någon skillnad, disken snurrar på för fullt trots att jag inte rört den på > 20h.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Det beror lite på från disk till disk hur tillverkaren valt göra med energiinställningar.
Min gamla WD Elements i aluminium stänger av sig efter typ 5min, trots att jag har Windows inställningar på "never" t.ex.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Det är ingen process som accessar hårddisken måntro som håller den vid liv? Windows 7 kan ha en del hyss för sig med bilder och annat vet jag av erfarenhet som kan ställa till problem (indexerar och dylikt)..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Efter lite grävande har jag kommit fram till att det är själva hårddiskkabinettet som är "boven" i dramat. Hårddisken går ner i viloläge när den sitter inkopplad i datorn via SATA, men inte när den sitter i kabinettet. Det finns inte heller några strömsparinställningar att leka med när den är inkopplad via USB.

Så enlligt anton_mjor så ska det fungera med en WD Elements, någon annan som har någon USB-disk som ni kan få ner i strömsparläge? Gärna någon som inte kräver extern ström.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Efter lite grävande har jag kommit fram till att det är själva hårddiskkabinettet som är "boven" i dramat. Hårddisken går ner i viloläge när den sitter inkopplad i datorn via SATA, men inte när den sitter i kabinettet. Det finns inte heller några strömsparinställningar att leka med när den är inkopplad via USB.

Så enlligt anton_mjor så ska det fungera med en WD Elements, någon annan som har någon USB-disk som ni kan få ner i strömsparläge? Gärna någon som inte kräver extern ström.

Jag har en WD Passport Essensial SE USB3 som går ner i "sleep mode" efter en viss tid (vet ej exakt hur lång tid). I Windows så har jag ställt in så diskarna aldrig ska stängas av, men den försätter sig ändå i sleep.
Exakt denna disk finns inte att köpa längre, men det finns ju nyare versioner av den som bör fungera på samma sätt. Drivs enbart från USB.