Permalänk
Medlem

i5 3317U - OK temperaturer?

Halloj. Jag köpte en Acer S3 Ultrabook för någon vecka sedan. Idag bestämde jag mig för att testa Crysis på den, något som fungerade ypperligt. Efter omkring 40 minuters spelande bestämmer jag mig för att flytta på mig, och tar då, utan att tänka mig för, tag runt datorn på precis det stället CPUn sitter på, något som nästan resulterar i att jag rent instinktivt slänger ifrån mig den. Aluminium leder värme rätt bra. Snabbt som attan ställer jag ner datorn igen, och maximerar HWMonitor (har för vana att ständigt ha det igång), HWMonitor rapporterar att den varmaste kärnan nått 77 grader som mest, samt att GPUn (Intel HD 4000) nått 82 grader som mest.

Jag kan i stort sett inget gällande laptopkomponenter, men enligt Intels webbsida ligger Tjunction för CPUn på 105 grader. Ett värde som jag antar omfattar GPUn med, då den ju sitter inbyggd i CPUn.

Jag är dock väldigt osäker, och därför har jag gjort denna tråden. Är temperaturerna acceptabla?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Halloj. Jag köpte en Acer S3 Ultrabook för någon vecka sedan. Idag bestämde jag mig för att testa Crysis på den, något som fungerade ypperligt. Efter omkring 40 minuters spelande bestämmer jag mig för att flytta på mig, och tar då, utan att tänka mig för, tag runt datorn på precis det stället CPUn sitter på, något som nästan resulterar i att jag rent instinktivt slänger ifrån mig den. Aluminium leder värme rätt bra. Snabbt som attan ställer jag ner datorn igen, och maximerar HWMonitor (har för vana att ständigt ha det igång), HWMonitor rapporterar att den varmaste kärnan nått 77 grader som mest, samt att GPUn (Intel HD 4000) nått 82 grader som mest.

Jag kan i stort sett inget gällande laptopkomponenter, men enligt Intels webbsida ligger Tjunction för CPUn på 105 grader. Ett värde som jag antar omfattar GPUn med, då den ju sitter inbyggd i CPUn.

Jag är dock väldigt osäker, och därför har jag gjort denna tråden. Är temperaturerna acceptabla?

Låter väl ok tycker jag.
Men spela Crysis på en ultrabook låter väl inte som en bra idé då den såklart inte är byggd för spelande. Varken kylning eller grafikkrets alltså.
Skaffa kylplatta om du är orolig över temperaturen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut för att vara en laptop. Min skol-laptop toppar ~90 grader Celsius när man bara kollar på film. x)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Men spela Crysis på en ultrabook låter väl inte som en bra idé då den såklart inte är byggd för spelande. Varken kylning eller grafikkrets alltså.
Skaffa kylplatta om du är orolig över temperaturen.

Självklart. Ville mest se hur kraftfull Intel har gjort 4000-serien. Prestanda som ett GeForce 8600GT.

Det känns ändå bra att veta att mer krävande applikationer kan köras utan att något tar skada.

Tack för era svar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti