Hjälp! Hur ofta defraggar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Hjälp! Hur ofta defraggar ni?

Tjo! Tänkte höra lite med ni proffs om ni Defragmenterar ofta? Jag laddade precis ner Defraggler, och drog en check och det står att mina hårddiskar är:

Western Digital® Desktop Green 2TB - 22% Fragmenterad
Corsair SSD Force Series 3, 120GB - 71% Fragmenterad

Använder endast SSDn till windows. Allt annat ligger på andra.

Är lite nyfiken om man ska ta o Defraga hdn eller bara låta den vara? Det står nämligen att livstiden på ens harddrive blir förkortad. Lite svar uppskattas till en som inte brukar syssla så mycket med datorer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Defragmentera inte en SSD. Det är både meningslöst och dåligt för den.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

En SSD ska du aldrig defragmentera, gör ingen skillnad i prestanda och sliter hårt på disken. Mekaniska diskar låter jag den schemalagda defragmenteringstjänsten i Windows 7 ta hand om så den är alltid 0% fragmenterad. Har inte behövt bekymra mig om att köra defragmentering på flera år.

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Lifeshaper:

Tjo! Tänkte höra lite med ni proffs om ni Defragmenterar ofta? Jag laddade precis ner Defraggler, och drog en check och det står att mina hårddiskar är:

Är lite nyfiken om man ska ta o Defraga hdn eller bara låta den vara? Det står nämligen att livstiden på ens harddrive blir förkortad. Lite svar uppskattas till en som inte brukar syssla så mycket med datorer

Aldrig...

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010

aldrig

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2005

Aldrig, vindows 7 fixar det själv... och för min SSD skulle det bara vara dåligt...

EVGA GF GTX 970 4GB SSC| Intel 2500k @4.4Ghz| Corsair Cooling Hydro H80|Asus P8Z68-V GEN3| Corsair 16GB CL9 1600Mhz | Corsair 750W |Intel 530 SSD 240GB | Fractal Design Define R3| Windows 10 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Fina svar Jao men då vet jag, Tack tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Lifeshaper:

Intressant att du skriver att din SSD är 71% fragmenterad, då det för det första inte finns någon mjukvara som kan mäta detta, eftersom att en SSD inte kan bli fragmenterad

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

SSD'er kan visst bli fragmenterade - däremot är det meningslöst att defragmentera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag har nog inte defragmentera sen windows me tiden

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant att du skriver att din SSD är 71% fragmenterad, då det för det första inte finns någon mjukvara som kan mäta detta, eftersom att en SSD inte kan bli fragmenterad

Den blir fragmenterad på exakt samma sätt som en hdd, men skillnaden är att det inte spelar någon som helst roll för accesstiden, så det ger exakt noll och inget att defragmentera (annat än att det sliter på ssd:n totalt i onödan).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jookeer:

SSD'er kan visst bli fragmenterade - däremot är det meningslöst att defragmentera

Skrivet av backfeed:

Den blir fragmenterad på exakt samma sätt som en hdd, men skillnaden är att det inte spelar någon som helst roll för accesstiden, så det ger exakt noll och inget att defragmentera (annat än att det sliter på ssd:n totalt i onödan).

jaså? det var nytt

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Du kan låta Windows (åtminstone 7 och uppåt) defragga din mekaniska hårddisk automatiskt (vilket brukar vara förinställt vid installation), eller så kör du Defraggler manuellt då och då. Defraggler är klart bättre än Windows inbyggda skräpdefrag, men hur stor skillnad det verkligen gör i praktiken? Tja... inte så mycket.

När jag körde WinXP körde jag alltid Defraggler när det började vara dags, men från och med Win7 har jag inte brytt mig.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jun 2004

Aldrig då jag bara har SSD diskar i denna burken.

| I7 6700K | Asus Z170 Pro | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | Gainward GTX 1080 GLH | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag kommer inte ihåg att jag har ställt in någon defrag inställning (någonsin), är det något jag bör göra (vad gör det)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av YamahaDGX630:

jaså? det var nytt

Med samma filsystem (normalt NTFS) på både en ssd och en hdd så kommer fragmentering att uppstå på samma sätt.

Med ssd så spelar det dock ingen roll om en fil ligger lagrad i obruten linjär ordning, eller om den är uppdelad i fragment utspridda överallt, då det tar lika lång tid att läsa filen i båda fallen (ok, det kanske finns någon minimal skillnad, jag är inte insatt i detalj exakt hur en ssd-kontroller arbetar, men den skillnaden är i så fall så liten att det inte spelar någon praktisk roll).

I en mekanisk hårddisk spelar det däremot väldigt stor roll, eftersom läshuvudet kan behöva byta spår för varje fragment, och det tar förstås olika lång tid beroende på hur långt den måste flytta sig. Dessutom måste i värsta fall skivan snurra ett helt varv efter varje läshuvudsförflyttning innan det eftersökta fragmentet snurrar förbi. Dessa fördröjningar sammanslagna är ju för övrigt den största anledningen till varför ssd är så extremt överlägset (och inte den linjära läs/skrivhastigheten som många stirrar sig blinda på).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag kommer inte ihåg att jag har ställt in någon defrag inställning (någonsin), är det något jag bör göra (vad gör det)?

Det finns en förkonfigurerad task i task scheduler i Windows 7 och uppåt (kanske i Vista också, vet inte) som kör defragmentering i bakgrunden då och då - om det nu var varannan vecka eller en gång i månaden eller så.

På min maskin (Win7) finns den här:

Task Scheduler > Task Scheduler Library > Microsoft > Windows > Defrag > ScheduledDefrag

Ser att min är inställd på att köras varje måndag varje vecka, men jag har slagit av den manuellt. Det påstås ju att Windows 7 slår av denna automatiskt om man installerar på en ssd, men jag litar inte riktigt på det.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010

Min mekaniska hd (Win7 defrag) + min SSD (Intel SSD Toolbox) varje söndag.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av seville57:

Min mekaniska hd (Win7 defrag) + min SSD (Intel SSD Toolbox) varje söndag.

vad gör Intel SSD Toolbox, och går programmet att använda till andra diskar som INTE är från Intel?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jookeer:

Skrivet av backfeed:

Det intressanta är att mjukvaran som styr en SSD aktivt försöker hålla den så fragmenterad som det bara går. Det finns två anledningar. Dels har vi ware leveling, alltså man vill balansera ut vilka celler som används så att alla slits jämt. Sen har vi det faktum att alla SSDer har någon form av intern RAID-liknande struktur. Det är inte RAID egentligen men det är en smidig liknelse. Styrkretsen har ett antal kanaler som den kan skicka data över ut till NAND-kretsarna. För att hålla prestandan hög vill man sprida data jämt över alla kanaler. Det är för övrigt av denna anledning som större SSDer är snabbare än små, för de kan använda fler parallella kanaler samtidigt.

Så en SSD blir fragmenterad men inte alls på samma sätt som en HDD.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Zotamedu:

Så en SSD blir fragmenterad men inte alls på samma sätt som en HDD.

Sett ur filsystemets synvinkel är det fragmenterat på exakt samma sätt, menade jag, men som du säger så gör förstås wear-leveling + "raid" att det blir väldigt annorlunda "under huven".

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av YamahaDGX630:

vad gör Intel SSD Toolbox, och går programmet att använda till andra diskar som INTE är från Intel?

Så vitt jag vet gör den samma sak som TRIM-kommandot, så om man har ett operativsystem som har stöd för TRIM (t.ex. Windows 7) så tror jag inte att det ger något att köra Intels (eller någon annans; Samsung har ju t.ex. sin "Magician" eller vad den exakt heter) procedur för detta. Risken finns att det enbart sliter på ssd:n helt i onödan.

Om man har ett operativsystem som inte har stöd för TRIM så är det en annan sak förstås.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Jag? Aldrig. Men min dator, med windows 7, gör det automatiskt när datorn idlar, tror det är standard. Helt underbar funktion som fungerar utmärkt. Har aldrig behövt gjort något åt det, och varje gång jag manuellt kollat har filsystemet vart 100% igt ändå.

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av backfeed:

Ser att min är inställd på att köras varje måndag varje vecka, men jag har slagit av den manuellt. Det påstås ju att Windows 7 slår av denna automatiskt om man installerar på en ssd, men jag litar inte riktigt på det.

Vet inte om det var någon drivrutin eller något sånt som fixade inställningarna men med W7 så körde den defrag på mina mekaniska diskar med jämna mellanrum men lämnade mina SSDs ifred.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Jag använder O&O Defrag i Windows 7 det klarar av att i bakgrunden hela tiden minska fragmenteringen på SSD diskar, dessutom är en bra regel att ha sektorstorlekar som ligger nära den vanligaste filstorleken.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av YamahaDGX630:

Man kan bl.a uppdatera firmwaren (Firmware Update) genom Intel SSD Toolbox å som backfeed skrev: köra Trim funktion (Intel SSD Optimizer), köra "Quick Diagnostic Scan å "Full Diagnostic Scan", "System Tuner", "Secure Erase", (kan ha glömt något). Vet inte om det funkar på andra SSD som inte är från Intel.

Tillägg i txt.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2006

Jag är hemskt ledsen mina herrar men fragmentering är visst av betydelse - även då man har en SSD. Varför?

Jo operativsystemet köar anrop av data som ligger nära varandra varpå SSDn kan leverera den datan i en burst. Data som ligger utspritt köas inte upp av OSet och kan därför inte levereras i en läsburst - man får alltså ett väldigt mycket större I/O-overhead med en fragmenterad enhet.

Så länge TRIM är aktiverat går det bra att defragmentera en SSD.. Jag rekommenderar att man gör detta MEN väldigt mycket mer sällan än på en hårddisk. Vid 71% fragmentering är det defenitivt dags att defragmentera.

Primär: MBPr 13", Core i5 4288U, 16 GB, 512 GB SSD Desktop: FD Define R5, 4790K@4,8GHz, 16 GB, RX480, Crucial MX100 512GB, 2x21,5" Dell S2240L, Ubuntu VM-värd: 2st Xeon E5630, 24 GB, 512 GB 850 Pro, Debian Filserver: FD Node 300, Core i3 3220T, 8 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian Brandvägg/Router: Celeron N3150, 4 GB, 64 GB SSD, Debian

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av OldComputer:

Jag använder O&O Defrag i Windows 7

O&O är väldigt bra, men är kommersiellt och kostar ett par hundra bagis.

Defraggler är enklare än O&O men helt OK, har fler finesser än Windows inbyggda, och är gratis.

Sen finns också Diskeeper. Windows inbyggda defragmenterare är en förenklad licensversion av diskeeper. Skillnaden är att fullversionen har fler finesser (inbyggd scheduler, inställningar för hur mycket CPU den får äta, screensaver mode, håller koll på filaccessdatum och även defragmenterar free space) medan light-versionen som kommer med windows bara defragmenterar filer. Vet inte vad Diskeeper kostar men med tanke på att de gör mjukvara för servrar är den nog dyr.

SSD'er ska aldrig defragmenteras, eftersom de läser data elektroniskt, medan HD'ar behöver defragmenteras eftersom de har ett mekaniskt läshuvud som sveper över skivan.
HD:ar behöver defragmenteras beroende på vilket filsystem de har, hur fulla de är, och hur mycket det skrivs till dem. Ju fullare de är, ju mer det skrivs, och ju större filer som skrivs, desto snabbare ökar fragmenteringen. På jobbet har vi en sunkig gammal Windows-server som vi kör defragmentering på varje natt. Det är förstås extremt, normalt för hemmabruk räcker det med nån gång per år.

Alla windows-filsystem är känsliga för fragmentering, många av Linux filsystem är mindre känsliga men blir till slut fragmenterade de också. Det finns inga* defragmenteringsprogram till Linux, förmodligen pga det kryckiga rättighetssystemet, så där får man manuellt flytta filer fram & tillbaka för att defragmentera dem.

* Det finns säkert nåt hack eller perl-script nånstans, det gör det alltid, men ingenting i samma klass som Diskeeper, O&O, Defraggler.

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av hansfilipelo:

Jag är hemskt ledsen mina herrar men fragmentering är visst av betydelse - även då man har en SSD. Varför?

Jo operativsystemet köar anrop av data som ligger nära varandra varpå SSDn kan leverera den datan i en burst. Data som ligger utspritt köas inte upp av OSet och kan därför inte levereras i en läsburst - man får alltså ett väldigt mycket större I/O-overhead med en fragmenterad enhet.

Så länge TRIM är aktiverat går det bra att defragmentera en SSD.. Jag rekommenderar att man gör detta MEN väldigt mycket mer sällan än på en hårddisk. Vid 71% fragmentering är det defenitivt dags att defragmentera.

Går emot allt jag hört och läst om SSD. Källa på det?

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av hansfilipelo:

Det där får du allt ta och trolla fram en källa på då en SSD som sagt aktivt jobbar på att fragmentera sig själv så mycket det går. Varför i hela vida världen skulle man skriva mjukvara i enheten som jobbar på att fragmentera och sedan mjukvara i OSet som jobbar på att städa upp? OSet har inte den blekaste om hur data ligger på en SSD, det är upp till styrkretsen att hålla koll på.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24