Trådlös överföringshastighet med ReadyNas Ultra 4

Permalänk
Medlem

Trådlös överföringshastighet med ReadyNas Ultra 4

Hej,

Jag har precis konfat upp min ReadyNas Ultra 4 och tänkte precis börja kopiera över en massa filer till NAS:en.
Eftersom den är tänkt att användas främst som mediaserver så är den just nu bara ihopkopplad med routern, resten av datorerna hemma ska köra trådlöst mot den är det tänkt. Nätverket till lägenheten är 100MBit och jag har en Wireless N-router.
Innan mitt köp har jag googlat runt och läst att folk är jättenöjda med hastigheten, alla verkar få mellan 70 och 100 megabyte per sekund som överföringshastighet (vilket jag också skulle vara riktigt nöjd med). Jag testar nu att föra över lite olika stora filer över det trådlösa nätverket och får då 5-6 megabyte per sekund.. Det gör mig däremot lite ledsen..

Är det jag som är dum i huvudet som trodde att alla hastigheter jag läst om var trådlösa? Jag förstår nu att de förmodligen är med kabel mellan dator och NAS..? Eller har jag lyckats med någon grov felinställning?
Som det är nu lade jag inte ner jättemycket tid på inställningar, jag ville mest bara testa hur den fungerade..

Eftersom det egentligen rör sig om en engångsföreteelse att föra över all data från min gamla HTPC så inser jag nu att jag behöver koppla in den med trådbundet LAN. När det väl är klart kommer jag köra torrentklient till NAS:en direkt och då spelar det mindre roll att det trådlösa är långsamt..

Vad får ni andra som också har en ReadyNas Ultra 4 för överföringshastighet vid trådlös kommunikation? Skulle vara lite skönt att veta så jag inte hoppats på en lösning som inte kommer att fungera som det var tänkt..

Tacksam för svar!

EDIT:

Testade att koppla upp HTPC:n och föra över filer trådlöst därifrån (ca 75 gig med filmer), vilket går med ca 25 megabyte per sekund (ca 1 meter från NAS:en (betongvägg mellan) men 0,5 meter "fri luft" från routern).
Mitt första test gjorde jag från min stationära dator som NAS:en just nu står ovanpå (de står ca 1 meter från routern, men det är en betongvägg mellan).
Gör en betongvägg så pass mycket skillnad?

För övrigt: Alla nämda datorer har N-standard på det trådlösa nätverket.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är totalt ointressant vad andra får för hastighet med wifi för det är dina lokala förhållanden som till största delen bestämmer farten, wifi påverkas av allt inom radioräckvidd och har du tex många andra wifi enheter kan det gå riktigt sakta och att ansluta mot en nas med wifi kan bli långsamt och farten går ner för varje enhet som använder wifi, har du kollat hur dina wififörhälanden ser ut med tex inssider ?
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig är det ändå intressant att veta vad andra kommer upp i för maximala hastigheter. Jag inser också att det självklart beror på mycket lokala förhållanden när det gäller trådlöst.. Främst vore det kul att få svar på om de hastigheter alla refererar till är med trådbundet LAN? Vore ju gött att veta att man kommer så nära max som möjligt.
För mig personligen är det ok att det går lånsammare trådlöst, eftersom det är sjukt mycket smidigare. Efter en investering på ca 5000kr är det dock lite bajs om det ska gå i 5-6 megabyte per sekund.

Nu står den och tuggar överföring från två datorer samtidigt (HTPC + stationär). Ungefär samma hastigheter trots att båda får jobba på samtidigt (till och med ganska stabilt på 30 megabyte per sekund från HTPC:n nu).
Jag har heller aldrig upplevt att mitt trådlösa nätverk varit något problem. Har som mest stationär, HTPC, laptop och 2 mobiler igång samtidigt (kan även lägga till Ps3 + Wii ibland).

Permalänk

Det finns accesspunkter (802.11N) som bara har stöd för 2.4 GHz bandet och har för mig att hastigheten är typ runt 100 Mbit eller ngt då inte helt säker. och då är det en teoretisk hastighet. och kör du sen trådlöst från din NAS så kommer inte hastigheten bli så hög om det är många enheter inkopplade och mycket störning. Men ska du sen koppla in din NAS med sladd direkt i switchen så kanske du bara har en switch som klarar av 100 Mbit och då kommer du bara att få ut 12,5 MB/s. Om du vill se vilken fart du kan få ut så du inte har gjort några konstiga inställningar så kan du ju koppla NAS:en direkt till din dator med en TP-kabel. (DATOR<----->NAS).

Permalänk
Rekordmedlem

30Mbyte/s är extremt bra om det är med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

30Mbyte/s är extremt bra om det är med wifi.

Japp, känns mycket bättre nu
Nu smaskar jag på med att föra över flera mappar med filmer/serier/musik/bilder på en gång från både stationär och HTPC (vissa mappar är över 100gig), allt fortfarande trådlöst.
HTPC: 3 st överföringar med 23 megabyte/s, 10 megabyte/s samt 7 megabyte/s hastighet.
Stationär: 2st överföringar med 4 megabyte/s och 1 megabyte/s hastighet.

Att det blir långsammare när man smäller på så måste ju ses som helt normalt..? Nu får det iaf stå så över natten

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det kanske är färre grannar i etern på natten, men kolla med inssider om du vill veta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.