raid konf till big5 NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lule
Registrerad
Okt 2006

raid konf till big5 NAS

jag ska införskaffa mig ett lacie big5 (5 diskar raid 0,1,5,5+hs,6,10)
jag har alldrig hållit på med raid och funderar på hur man går till väga och vad som är möjligt att göra.

jag har 3st 2tb diskar (alla nästan fulla) och 2st 2tb som är tomma och vill ha raid 5.
mina funderingar är:

1. går det att bara slänga in dom och köra?

2. måste dom vara samma filsystem?

3. hur gör man? (konfigueringen)

jag har lite tid på mig att ta reda på allting iom att jag inte införskaffar den fören kanske till nästa vecka.

innocence proves nothing

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av sin.swe:

jag ska införskaffa mig ett lacie big5 (5 diskar raid 0,1,5,5+hs,6,10)
jag har alldrig hållit på med raid och funderar på hur man går till väga och vad som är möjligt att göra.

jag har 3st 2tb diskar (alla nästan fulla) och 2st 2tb som är tomma och vill ha raid 5.
mina funderingar är:

1. går det att bara slänga in dom och köra?

2. måste dom vara samma filsystem?

3. hur gör man? (konfigueringen)

jag har lite tid på mig att ta reda på allting iom att jag inte införskaffar den fören kanske till nästa vecka.

1. Nej! Diskarna kommer tömmas när du lägger till dom till raiden.
2. Dom kommer få ett nytt raidfilsystem och som redan nämnts så kommer diskarna tömmas.
3. Exakta steg finns i manualen men jag tänker föreslå en arbetsordning nedan.

Stoppa i dom 2 tomma diskarna och konfigurera dom som raid5 då det är det som du vill ha i slutändan och jag fick en känsla av att Lacie SimplyRAID bara klara utökning inte raidnivåbyten.
Dela ut denna enhet på valfritt sätt till en maskin som innehåller en eller flera av dom övriga 3 diskarna.
a. Flytta datan från 1 disk till utdelade lagringen
b. Töm disken på partitioner (inte nödvändigt men rekommenderat). Var noga med att det är rätt disk.
c. Flyta den tomma disken till Lacie
d. Expandera raiden med den tillgängliga disken.
e. repetera från a tills alla diskar sitter i lacie

Använd din storage

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lule
Registrerad
Okt 2006

@aluser: tack så väldigt mycket.

jag kommer med en uppdatering med beskrivning om det går vägen när jag prövat så andra kan använda som guide.

innocence proves nothing