Överklockning 4770k och Gigabyte Z87X-OC

Permalänk
Medlem

Överklockning 4770k och Gigabyte Z87X-OC

Denna post är mestadels tänkt som en generell genomgång av överklockning på Gigabyte GA-Z87X-OC så jag kommer inte att gå in i detalj på funktioner. Däremot är det fritt fram att fråga om det är något. Jag ska försöka att ta det lite steg för steg hur man kan testa sig fram till bra inställningar. Jag vill också poängtera att målsättningen är mer inriktad på benchmarks, inte på ett 110% stabilt 24/7-system.

Jag vill också slänga in en liten reservation vad gäller funktionerna på brädan och BIOS. Den senaste veckan har jag fått 4st (!!) uppdateringar av BIOS och det är små ändringar från varje version som KAN göra att det jag beskriver nedan inte överrensstämmer med det resultat ni som kommer att testa detta, kommer att få fram. Just i skrivandets stund vet jag att det finns två nya versioner av BIOS som jag ännu inte har testat.

Då det är ett nytt chipset, så rekommenderar jag er att börja med att ladda ner och installera följande efter att ni installerat Windows och drivrutiner:
*cpu-z version 1.64.2 (eller nyare)
*HWMonitor 1.22.1 (eller nyare)
För Gigabytemoderkort:
*Gigabyte AppCenter
*Gigabyte EasyTune för Intel 8 Chipset

Några benchmark som kan vara bra att ha:
*AIDA64 v3.00
*Cinebench 11.5
*SuperPi

Lite kort innehållsförteckning:
XMP
Metod 1: Överklockning med hjälp av CPU Upgrade
Metod 2: Överklockning med multipler
Metod 3: Överklockning med BCLK/CPU-Ratio
(fyller på här efterhand)

Först några bilder på grejerna. Alla bilder ska vara klickbara. Säg till om någon inte funkar eller om jag har länkat dem fel.
Kylare: Prolimatech Armageddon
Grafikkort: Gigabyte GTX 680 Windforce
Minnen: Corsair Dominator Platinum 2400MHz 9-11-11-31

Ett mål med denna överklockning, är bland annat att förbättra detta resultat i SuperPi32M. Utan att göra några som helst inställningar, så landande första testet med 4770k på 8m27.437s.

Jag kan redan nu avslöja att detta test senare kommer att köra i över 5GHz.

Då det är helt nytt utseende i BIOS, så ska jag tipsa om några få grejer innan vi börjar klocka.
Var du än är i BIOS, så kan du klicka på <F1> och få upp följande lista över snabbtangenter eller tips om just den inställningen du har markerad.

Jag vill även tipsa om att använda musen. Med högerklick så får du upp en snabbmeny. (i bilden nedan ser du även temp, frekvens, spänningar, BIOS-version mm.) En kombination av mus och tangenter funkar bäst för mig.

Som vanligt så är det <F10> som gäller för att spara inställningarna och starta om. I vissa fall måste du stänga ett fönster i BIOS innan du kan använda <F10>. Det kommer isåfall att poppa upp ett meddelande om detta.

XMP

En sak som vi kanske märkte när vi körde SuperPi32m första gången, var att minnena vi har gick i lägre frekvens än vad de är specade för. Vi börjar med att aktivera XMP i BIOS. Se även till att System Memory Multiplier är inställd på AUTO.

Vi kör ett test i SuperPi32m och får resultatet 7m 59.670s.

Se där, vi har redan förbättrat tiden med mer än 27 sekunder. Dags att kika på vad vi kan göra åt processorklocken...

Metod 1

Det finns en funktion i BIOS som kallas för CPU Upgrade. Funktionen är till för den som vill klocka snabbt och som kanske inte kör så där jättetunga program. (angående tunga program, så kommer jag till det senare) Då vi inte har en aning om vilken frekvens vi kan tänkas nå, så börjar vi med att välja inställningen för 4.3GHz.

Vi sparar inställningarna, bootar om och testar om SuperPi32m går igenom. Testet går igenom och resultatet blev 7m20.716s. Totalt har vi redan alltså förbättrat vårt ursprungliga resultat med 1 minut och 6 sekunder.

Det är väl inte mycket att tveka på. Boota om, gå in i BIOS och sätt CPU Upgrade till 4.7GHz. Vi sparar inställningarna och startar om för att nu köra SuperPi32m i 4.7GHz.
Resultatet: 6 minuter och 47.722s

Vi har alltså genom att bara ändra 2 (!!) inställningar i BIOS klockat processorn till 4.7GHz och förbättrat vårt resultat i SuperPi32m med i runda slängar 1 minut och 40 sekunder. Inte illa för så lite jobb.

SuperPi är inget tungt program, så det säger egentligen inte så mycket om hur stabil processorn är i den aktuella klocken. Just SuperPi32m ger dock en bra fingervisning om hur stabilt minnet är. För att kontrollera lite snabbt om den aktuella inställningen ens kan vara i närheten av stabil med lite mer belastning, så kan vi köra t.ex. Cinebench 11.5 (har du ännu högre krav på stabilitet så använd andra testprogram, men det finns ingen anledning att köra tester som inte är i närheten av vad du ska använda datorn till).

Vi kör en runda med Cinebench 11.5 med den aktuella inställningen (4.7GHz och minnena @2400MHZ CAS9). Testet går igenom och vi får resultatet 10.28 (fortfarande har vi bara ändrat CPU Upgrade och XMP i BIOS).

En sak som jag märkte när jag körde testet i 4.7GHz, var att fläktarna började varva upp. Vi har ingen större aning om vad som ställts in per automatik så vi startar EasyTune för att kolla upp det. Gå in i Smart Quick Boost och välj Advanced. Du bör få upp något liknande detta:

Innan du går vidare, så rekommenderar jag att du tar ett screenshot och sparar den bilden. Spänningarna och timingarna på minnena funkar ju i 4.7GHz, så de kan vara en bra vägledning om vi ska klocka högre.

Slutsats Metod 1
+ Väldigt enkelt
- Kan vara lite väl hög vcore=hög temp
? Är 4.3GHz-4.7GHz ett rimligt område för retail CPU?

Metod 2

Tills vidare lämnar vi minnena orörda och fokuserar på CPU ett tag. Vi vet nu vilken hastighet som CPUn garanterat ska klara. Nu ska vi försöka hitta en bättre nivå på överklockningen och försöka få till bättre vcore.

Steg 1
Om vi kollar i BIOS, på raden under CPU Upgrade, så ser vi att vi kan ställa in multiplern manuellt. Disabla CPU Upgrade och ställ in multipler på det som din CPU klarade av under testet i Metod 1. (43-47)

Steg 2
Innan vi sparar, så måste vi även ställa om spänningen till CPUn. Nu kan du ha nytta av det screenshot som du tog när vi körde enligt Metod 1. I mitt fall, var vcoren 1.42v. Jag väljer att hela tiden hålla mig under den spänningen, så jag börjar med att testa 1.35v. Spara, boota om och testa lite i Windows.

Steg 3
Om du har problem med ovanstående, sänk multiplern steg för steg tills du kan köra test i Windows.

När du väl konstaterat att det funkar ok i Windows, så ställs du mellan två val:
*Klocka högre
*Sänk spänningen (kanske pga värme)

I screenshotet ovan syns att jag har fortsatt att sänka vcoren. Jag kom fram till att ca 1.25v (inte samma som i screenshot) gav helt ok stabilitet i 4.7GHz och att tempen var helt ok.

Utifrån det, så testade jag att höja Multiplern (Steg 1) till 48. Jag körde några tester sen höjde jag till 49. Nu gick inte testerna igenom, så jag var tvungen att höja vcoren lite (Steg 2). Jag höjde till ca 1.255 och det räckte för att testerna skulle gå igenom. Bortse från mina minnesinställningar i screenshotsen nedan.

Cinebench 11.5 @4.9GHz 10.81p

Jag körde även en runda i 3Dmark11 för att se om CPUn klarade av det.
3Dmark11 @4.9GHz med ett oklockat GTX 680

SuperPi32M gick också igenom, så jag testade att höja multipler till 50 och vcoren till 1.28v.

SuperPi32M @5.0GHz 6m 23.642s

Vi har nu alltså lyckats att sänka SuperPi32M-tiden från 8m 27.437s till 6m 23.642s. Ger vi oss där? Nää...

Målet är att få så bra tid som möjligt i SuperPi32M. Nu har vi passerad 5GHz och om sanningen ska fram, så börjar det bli lite trixigare med stabilitet och värme. Då SuperPi är ett enkeltrådigt test, så kan vi börja med att disabla Hyper Threading och sätta CPU Core Enabled till värdet 2. (kommentar: Just denna inställning vill med nuvarande BIOS gärna bli 3 när man försöker sätta den till fyra. Om man använder musen och klickar på pilen till höger, så brukar det dock funka)

Efter det höjde jag multipler till 51. Jag var tvungen att höja spänningen till 1.295 för att testet skulle gå igenom.

SuperPi32M @5.1GHz 6m 16.117s

Vi upprepar proceduren, fast nu multipler satt till 52 och spänningen satt till 1.352v.

SuperPi32M @5.2GHz 6m 09.191s

Som synes så var jag tvungen att höja spänningen ganska mycket för att testet skulle gå igenom. Vi börjar alltså närma oss gränsen för vad som går att klara med luftkylning. Jag gjorde några försök i 5.3GHz, men SuperPi32M ville inte gå igenom. Däremot så gick SuperPi1M igenom:

SuperPi1M @5.3GHz 6.786s

Slutsats Metod 2
+Fortfarande ganska enkel
+Bättre kontroll över inställningarna och temperaturer

Metod 3

Fram tills nu, så har vi bara rört multiplern. Det innebär att vår CPU-frekvens hela tiden har varit i steg om 100MHz. För den som har låst multiplier, så går det ändå riktigt bra att klocka. Detta görs då genom att ändra CPU Base Clock och/eller Processor Base Clock (Gear Ratio)

Innan vi börjar, så är det bäst att disabla CPU Upgrade.

Det finns 4st Gear Ratio att tillgå:
1.00 (standard)
1.25
1.66
2.50 (funkar inte)

Om vi leker med tanken att 4GHz är den hastighet vi vill uppnå, så har vi normalt sett Gear Ratio=1.00 och 100x40 (1.00x100x40=4000MHz):

Om vi fortfarande vill att processorn ska gå i 4GHz, men vi kanske inte har multipler 40, då kan man instället ställa in Gear Ratio på 1.25 och SÄNKA multipler till 32. 4000/(100*1.25)=32.

OBS! Glöm inte heller att sänka multipler för minnena. Minnena går i hastigheten Host Clock Value* Memory Multipler.

(av någon anledning är beräknade hastigheter i screenshot nedan baserat på fel multipler, jag uppdaterar vid tillfälle)

Detta ger oss:

Vi kan även göra samma med Gear Ratio 1.66. Närmaste multipler blir då 24. Glöm inte heller att sänka Minnesmultiplern.

Och vi får:

FORTSÄTTNING FÖLJER.

Permalänk

Vad använder du för cpu-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Vad använder du för cpu-kylare?

Jag glömde ta kort på grejerna... Nu är det åtgärdat.

CPU-kylare: Prolimatech Armageddon (med gamla dammiga 120mm-fläktar)

Permalänk
Medlem

Tack för detta Skitbra temperaturer! Detta har gett mig hopp igen och jag får väl köpa en Haswell och hoppas att jag inte får en som når 90 grader

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Tack för detta Skitbra temperaturer! Detta har gett mig hopp igen och jag får väl köpa en Haswell och hoppas att jag inte får en som når 90 grader

Det som är lite konstigt är att, den blir inte mycket varmare när jag kör 4.5GHz på 1.35v jämfört med 1.20v. Däremot kan den bli riktigt varm i 5GHz med 1.26v. Ingen tempmätare på detta screenshot, men tempen ligger runt 80 grader i slutet på detta test.

wPrime 1024M och 32M i 5GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blossa:

Det som är lite konstigt är att, den blir inte mycket varmare när jag kör 4.5GHz på 1.35v jämfört med 1.20v. Däremot kan den bli riktigt varm i 5GHz med 1.26v. Ingen tempmätare på detta screenshot, men tempen ligger runt 80 grader i slutet på detta test.

Jag ska köra inte köra mer än 4.2-4.4 tror jag Gillar att ha fläktarna på 40% Vet inte om du testade så lågt men om du har vad fick du för temps vid 4,2-4,4

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av blossa:

Det som är lite konstigt är att, den blir inte mycket varmare när jag kör 4.5GHz på 1.35v jämfört med 1.20v. Däremot kan den bli riktigt varm i 5GHz med 1.26v. Ingen tempmätare på detta screenshot, men tempen ligger runt 80 grader i slutet på detta test.

wPrime 1024M och 32M i 5GHz
http://loppmarknader.se.hemsida.eu/blossas_album/albums/userp...

Är detta idle?

En fråga, Vet inte om du kan svaret men är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953870 någon bra överklockare?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag ska köra inte köra mer än 4.2-4.4 tror jag Gillar att ha fläktarna på 40% Vet inte om du testade så lågt men om du har vad fick du för temps vid 4,2-4,4

Jo då, jag har testat det men jag har inte temps i huvudet just nu. Jag ska försöka att kolla temps vid tillfälle.

När jag började testa, så satte jag bägge fläktarna på full fart. Det är dock knappt någon mening med att ha dem på full fart. Vid load så stiger tempen ganska fort och fläktarna ökar i hastighet efter 1-2 sekunder. Detsamma gäller för idle:
Tempen sjunker snabbt när belastningen minskar och fläktarna saktar ner efter bara nån sekund.

Skrivet av NJB Mods:

Är detta idle?

En fråga, Vet inte om du kan svaret men är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953870 någon bra överklockare?

80 grader är i load. I idle i 5GHz så vill jag minnas att jag låg runt 40 grader. En kärna är mycket svalare än de andra. När de andra ligger kring 80 grader i load, så ligger denna kärna strax över 70. Målet får bli att försöka jämna till de där siffrorna...

Jag har inte testat den brädan, men traditionellt sett så är UD4-serien en bra bräda vad gäller klockning med luft/vattenkylning. Och om beteckningarna är liknande tidigare, så innebär "X" i modellbeteckningen (Z87X-UD4H) att den har "alla" överklockningsinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blossa:

Jo då, jag har testat det men jag har inte temps i huvudet just nu. Jag ska försöka att kolla temps vid tillfälle.

När jag började testa, så satte jag bägge fläktarna på full fart. Det är dock knappt någon mening med att ha dem på full fart. Vid load så stiger tempen ganska fort och fläktarna ökar i hastighet efter 1-2 sekunder. Detsamma gäller för idle:
Tempen sjunker snabbt när belastningen minskar och fläktarna saktar ner efter bara nån sekund.

Tror inte några spel jag kör belastar processorn så mycket som benchmark-mjukvara gör så det är nog lugnt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av blossa:

Jo då, jag har testat det men jag har inte temps i huvudet just nu. Jag ska försöka att kolla temps vid tillfälle.

När jag började testa, så satte jag bägge fläktarna på full fart. Det är dock knappt någon mening med att ha dem på full fart. Vid load så stiger tempen ganska fort och fläktarna ökar i hastighet efter 1-2 sekunder. Detsamma gäller för idle:
Tempen sjunker snabbt när belastningen minskar och fläktarna saktar ner efter bara nån sekund.

80 grader är i load. I idle i 5GHz så vill jag minnas att jag låg runt 40 grader. En kärna är mycket svalare än de andra. När de andra ligger kring 80 grader i load, så ligger denna kärna strax över 70. Målet får bli att försöka jämna till de där siffrorna...

Jag har inte testat den brädan, men traditionellt sett så är UD4-serien en bra bräda vad gäller klockning med luft/vattenkylning. Och om beteckningarna är liknande tidigare, så innebär "X" i modellbeteckningen (Z87X-UD4H) att den har "alla" överklockningsinställningar.

Jag ska köpa riktigt vattenledning och då lär ju min processor bli svalare och jag kan överblicka högre ? Men vilken bräda skulle du ha tagit om du skulle överclocka? Mellan Z87X-UD4H eller Z87X- OC? Vad tror du?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv

Ta bort ihsen och byt kylpasta med så får du nog bättre temperaturer.

Tråd om detta: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?286340-4770k-4670K-IHS-Removals

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ta bort ihsen och byt kylpasta med så får du nog bättre temperaturer.

Tråd om detta: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?286340-4770k-4670K-IHS-Removals

tror inte det är så många som vill göra det nu när den är så ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jag ska köpa riktigt vattenledning och då lär ju min processor bli svalare och jag kan överblicka högre ? Men vilken bräda skulle du ha tagit om du skulle överclocka? Mellan Z87X-UD4H eller Z87X- OC? Vad tror du?

Slang kopplad till kallvattenkranen funkar bra, men det blir lite dyrt i längden. Vare sig du har vattenkylning eller luftkylare, så är A och O att du får bra kontakt hela vägen: kylare->IHS->coren.
Jag kunde inte klocka lika högt med min vattenkylning, jag hamnade runt 4.5-4.7GHz. Jag har halvtums-slang, vilket får anses som en av de grövre dimensionerna som är hanterbar i ett vattenkylningssystem.

Jag vågar inte säga varken bu eller bä i jämförelse mellan de korten... Mycket beror nog på vad man ska ha grejerna till i övrigt. En sak som var lite trist med Z87X-OC, var att när jag hade grafikkortet i så kunde jag inte använda PCIeX1-platsen till WLAN-kortet. Inget jätteproblem, men en sån grej som kan vara lite irriterande.
Om UD4H, så kan jag inte inte säga något dåligt om det, men jag kanske skulle kunna säga något dåligt om det om jag hade testat det.
Vad gäller att det är fler knappar på Z87X-OC, så betyder inte det så jättemycket om man ska klocka för att köra lite benchmarks. Den enda knappen jag använt förutom Start, Reset, CLRMOS, är knappen som sänker multipler till 8. Jag kan kanske inte boota i 53*100, men jag kan boota i 8*100 och sen, när Windows är igång, så slår jag om knappen till 53*100.

Ska du ha datorn i ett chassi, så är det ofta bökigt att komma åt knapparna i vilket fall som.

Jag måste ta reda på hur det är med spänningsmatningen på de bägge korten, men jag vågar gissa på att skillnaden är knappt märkbar så länge som man kör med luft eller vatten.

Z87X-UD4H-kortet ser lite mer allround ut, men vet man vad man ska ha kortet till, så är Z87X-OC kanon.

Personligen så ska jag själv leta efter kort som har en bra layout för att köra 2,3 eller 4 grafikkort och där jag samtidigt kan plugga in mitt WLAN-kort. (nog olösligt om man kör 4st grafikkort)

P.S. Låt inte minnena bli en alltför stor bromsklots.

Skrivet av anon200632:

Ta bort ihsen och byt kylpasta med så får du nog bättre temperaturer.

Tack för tipset men det är inte aktuellt på denna CPUn.

Tills vidare, så väljer jag att se till att anläggningsytan från kylaren inte "skaver" på kanterna på IHSen. Intels egna kylare ligger inte ens emot kanterna på IHS, vilket gör att det är lättare att trycka ner IHS/plåten på mitten och få bättre kontakt med själva coren.

Permalänk
Skrivet av blossa:

Slang kopplad till kallvattenkranen funkar bra, men det blir lite dyrt i längden. Vare sig du har vattenkylning eller luftkylare, så är A och O att du får bra kontakt hela vägen: kylare->IHS->coren.
Jag kunde inte klocka lika högt med min vattenkylning, jag hamnade runt 4.5-4.7GHz. Jag har halvtums-slang, vilket får anses som en av de grövre dimensionerna som är hanterbar i ett vattenkylningssystem.

Jag vågar inte säga varken bu eller bä i jämförelse mellan de korten... Mycket beror nog på vad man ska ha grejerna till i övrigt. En sak som var lite trist med Z87X-OC, var att när jag hade grafikkortet i så kunde jag inte använda PCIeX1-platsen till WLAN-kortet. Inget jätteproblem, men en sån grej som kan vara lite irriterande.
Om UD4H, så kan jag inte inte säga något dåligt om det, men jag kanske skulle kunna säga något dåligt om det om jag hade testat det.
Vad gäller att det är fler knappar på Z87X-OC, så betyder inte det så jättemycket om man ska klocka för att köra lite benchmarks. Den enda knappen jag använt förutom Start, Reset, CLRMOS, är knappen som sänker multipler till 8. Jag kan kanske inte boota i 53*100, men jag kan boota i 8*100 och sen, när Windows är igång, så slår jag om knappen till 53*100.

Ska du ha datorn i ett chassi, så är det ofta bökigt att komma åt knapparna i vilket fall som.

Jag måste ta reda på hur det är med spänningsmatningen på de bägge korten, men jag vågar gissa på att skillnaden är knappt märkbar så länge som man kör med luft eller vatten.

Z87X-UD4H-kortet ser lite mer allround ut, men vet man vad man ska ha kortet till, så är Z87X-OC kanon.

Personligen så ska jag själv leta efter kort som har en bra layout för att köra 2,3 eller 4 grafikkort och där jag samtidigt kan plugga in mitt WLAN-kort. (nog olösligt om man kör 4st grafikkort)

P.S. Låt inte minnena bli en alltför stor bromsklots.

Tack för tipset men det är inte aktuellt på denna CPUn.

Tills vidare, så väljer jag att se till att anläggningsytan från kylaren inte "skaver" på kanterna på IHSen. Intels egna kylare ligger inte ens emot kanterna på IHS, vilket gör att det är lättare att trycka ner IHS/plåten på mitten och få bättre kontakt med själva coren.

Menade förstås riktig vattenkylning, något som jag verkligen skulle kunna göra om det behövs är att först ta vanligs Temps på låt oss säga 4,5 GHz sedan köra lite benchmarks osv, när jag har gjort detta kan jag kanske ta bort IHS byta kylpasta och sedan se om det hjälper något stort, men som det ser ut så funderar jag att köra på UDH4, men OC kortet verkar ju vara bättre för överklockning, men det skulle nog kunna funka att körs på UDH4, men vet inte om det är värt att ändra kylpasta

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

4790K @ 5 GHz - 32 GB DDR3-2400 - Asus Z97 Maximus Formula - 2x Samsung 850 Pro SSD - MSI GTX 970 - Corsair Carbide Air - 32" Samsung WQHD - OCZ 1300 Watt 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Har 2st 4770k liggandes som jag ska testa så fort tid finns.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Måste va en av dom bästa 4770k's jag sett hittils, "ES cherrypick ultra edition" typ

Typ 4.7-4.8 som bäst tror jag jag sett på nån review men då har dom gått för varma för att kunna bencha tom. Retail ex. verkar hamna kring typ 4.4Ghz innan värmen säger stopp.

Lite förvånad över dom svaga superpi1M resultaten med haswell,

Permalänk
Medlem

Vilken core är det som blir varmast?

Du verkar har fått ett riktigt bra exemplar förövrigt.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Har jag skitdålig koll på överklockning eller är det lågt med 1.2~ volt vid 5Ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Core 0,2 och 3 blir oftast varmare än core 1. Med tidigare BIOS så visade core 0,1 och 3 högre temp än core 2.

1.2v vid 5GHz är lågt. Jag får ha ca 1.26v för att det ska kännas ok i 5GHz.

Pga flytt så händer inte så där jättemycket men lite benchande blir det i pauserna av lådpackandet. Då både jag och EfterlysT siktar på att köra igenom diverse benchmark framöver, så nu testas grafikkortsklock och moderkortsinställningar på löpande band. Själv har jag inte kört med GTX 580 tidigare så just nu försöker jag testa inställningar med det. Framförallt minnesinställningarna hjälper rätt mycket att tweaka.

3DMark01: 125.000 passerat.