Intel lanserar tredje generationen Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar tredje generationen Ultrabook

Startskottet går för Intels tredje generation av konceptet Ultrabook, där arkitekturen Haswell ska stå till grund för nya ultraportabla bärbara datorer med lång batteritid och uppskruvad prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart behövs det inget moderkort heller för allt kommer vara instoppat i Cpun!

Förövrigt, 2in1 krav på Ultrabooks? wtf.

Permalänk
Medlem

Helt passivt? Ja tack!

Permalänk
Medlem

Gött. bättre GPU del är något Ultrabooks behöver

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spännande! Blir roligt att se hur amd och nvidia reagerar med tanke på den integrerade grafiken, dvs om den nu blir så bra som det hajpas.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
99:e percentilen

Hög upplösning? Ja tack.

Slimmad design? Ja tack.

Touchskärm? Nej tack.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

JA till Haswell i ultrabooks!!
NEJ till kladdiga skärmar!!

Permalänk
Medlem

Tragiskt att PC-industrin inte fattar. Apple har inte infört touch på sina laptops eftersom DET ÄR EN KORKAD IDÈ.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag tycker att de vill pusha hybrider är awesome för jobb. Presentationer enkelt kör surfplattemode och för de långa arbetspassen laptop. Man märker att intel satsar till företag iaf !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Ser riktigt bra ut. Men touchskärmar känns som en grej man inte behöver ha.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Varför touchskärm? Är det någon här som har en bärbar med touchskärm och ser någon fördel med det?

Något bra måste det ju vara om intel pushar så hårt för det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Seriöst, 16:9 skärmar med touch får mig att må såhär: http://youtu.be/4eYSpIz2FjU?t=36s

16:10, annars får det fan va...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mackan3379:

Varför touchskärm? Är det någon här som har en bärbar med touchskärm och ser någon fördel med det?

Något bra måste det ju vara om intel pushar så hårt för det?

Pekskärmar är kanske ingen nödvändighet i en vanlig bärbar dator á la clamshell, men det finns ändå en poäng. Det är många som arbetar med att utveckla pekgränssnitt och liknande (även webbdesigners) och då underlättar det att kunna prova designen på samma dator. Samtidigt lär det bli vanligare med appar, spel etc. som anpassas för pekfunktion och då är det givetvis ett plus att ha möjligheten att använda dessa, även om man inte alltid vill kladda på skärmen.

I hybrider är det däremot en annan femma.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackan3379:

Varför touchskärm? Är det någon här som har en bärbar med touchskärm och ser någon fördel med det?

Något bra måste det ju vara om intel pushar så hårt för det?

Det är nog pr folkets våta dröm och inte mycket annat. De ända vättiga versioner är asus transformer då man plockar av skärmen som är lätt nog för att användas som en platta. Resten blir tunga som fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk ogillar touchscreens. Behöver du det inte, använd inte touch
Personligen skulle jag älska om alla datorer på jobbet hade touchscreens, så fort någon ber om hjälp kan man peta på skärmen för att visa vad de ska göra, perfekt för enkla uppgifter när man står bredvid istället för att låna en mus, eller värre, en rollermouse, eller byta platser m.m.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Så, när kommer en Macbook pro med haswell tror ni?

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Så, när kommer en Macbook pro med haswell tror ni?

Nästa vecka, på WWDC

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Förstår inte varför folk ogillar touchscreens. Behöver du det inte, använd inte touch
Personligen skulle jag älska om alla datorer på jobbet hade touchscreens, så fort någon ber om hjälp kan man peta på skärmen för att visa vad de ska göra, perfekt för enkla uppgifter när man står bredvid istället för att låna en mus, eller värre, en rollermouse, eller byta platser m.m.

Precis.

Pekskärm gör ingen som helst skillnad för den som inte vill se/rör/använda det, noll betydelse.
Och för de som säger att det kostar extra, ni betalar för en slutgiltig produkt oavsett om du inte kommer använda frontkameran, SD-läsaren eller DVD-läsaren.

För enkelhetens skulle kan ju dom som har svårt för detta helt enkelt låtsas att skärmen inte har en pekfunktion.
Ungefär som man säger till ungarna på dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Förstår inte varför folk ogillar touchscreens. Behöver du det inte, använd inte touch
Personligen skulle jag älska om alla datorer på jobbet hade touchscreens, så fort någon ber om hjälp kan man peta på skärmen för att visa vad de ska göra, perfekt för enkla uppgifter när man står bredvid istället för att låna en mus, eller värre, en rollermouse, eller byta platser m.m.

De datorer jag tittade på i vintras som hade touch hade generellt sämre ljusstyrka, kanske har blivit bättre nu, men jag tyckte det var konstigt eftersom jag trodde det skulle vara tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Förstår inte varför folk ogillar touchscreens. Behöver du det inte, använd inte touch
Personligen skulle jag älska om alla datorer på jobbet hade touchscreens, så fort någon ber om hjälp kan man peta på skärmen för att visa vad de ska göra, perfekt för enkla uppgifter när man står bredvid istället för att låna en mus, eller värre, en rollermouse, eller byta platser m.m.

Börjar någon kladda med händerna på min skärm får de fan en knytnäve på näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Precis.

Pekskärm gör ingen som helst skillnad för den som inte vill se/rör/använda det, noll betydelse.
Och för de som säger att det kostar extra, ni betalar för en slutgiltig produkt oavsett om du inte kommer använda frontkameran, SD-läsaren eller DVD-läsaren.

För enkelhetens skulle kan ju dom som har svårt för detta helt enkelt låtsas att skärmen inte har en pekfunktion.
Ungefär som man säger till ungarna på dagis.

Jag har dock en svag känsla att en peksärm är något dyrare än ovannämnda.

Permalänk

Det jag ser som negativt med touch-skärmar är att det verkar utesluta matta skärmar, vilket iofs är en ganska viktig sak för mig. Annars ser jag en del möjligheter med touch, tex om man ligger i sängen och ser på film, eller om den är designad som Lenovo yoga så man kan vrida skärmen 360 grader. Sen vad jag har förstått finns det program som gör det enklare att skriva mattematiska problem med touch, annars borde någon utveckla det.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Maskarone:

Det jag ser som negativt med touch-skärmar är att det verkar utesluta matta skärmar, vilket iofs är en ganska viktig sak för mig. Annars ser jag en del möjligheter med touch, tex om man ligger i sängen och ser på film, eller om den är designad som Lenovo yoga så man kan vrida skärmen 360 grader. Sen vad jag har förstått finns det program som gör det enklare att skriva mattematiska problem med touch, annars borde någon utveckla det.

Det finns prototyper på matta touchmodeller (och kanske även någon produkt ute, minns inte), vilket jag håller tummarna för slår igenom på sikt. Antireflex må ha sina nackdelar, men jag har väldigt svårt för blanka skärmar i längden. Det gäller speciellt på bärbart, där man aldrig riktigt har kontroll över ljus och annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bara jag som är lite skeptiskt till varför de inte inkluderar krav på en bra trackpad? Skulle dö för en riktigt bra trackpad.

I övrigt så är touch inget speciellt upphetsande, tyvärr. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Shit va många laptop nyheter de dyker upp nu då. hoppas att ni på redaktionen inte glömt Samsung Galaxy tab 3 som kommer komma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Discokungen

Kul med Intel Graphics osv. Visst att det är Ultrabooks, men kom igen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Personligen skulle jag älska om alla datorer på jobbet hade touchscreens, så fort någon ber om hjälp kan man peta på skärmen för att visa vad de ska göra, perfekt för enkla uppgifter när man står bredvid istället för att låna en mus, eller värre, en rollermouse, eller byta platser m.m.

Tur att du inte är min arbetspolare; folk som inte klarar av att beskriva eller peka, utan måste kladda med sina korvstockar på skärmen, de är inte direkt mina favoriter. För att uttrycka det extremt milt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns prototyper på matta touchmodeller (och kanske även någon produkt ute, minns inte), vilket jag håller tummarna för slår igenom på sikt. Antireflex må ha sina nackdelar, men jag har väldigt svårt för blanka skärmar i längden. Det gäller speciellt på bärbart, där man aldrig riktigt har kontroll över ljus och annat.

Det blir ju ändå aldrig riktigt samma sak, först måste du ha en antiglare/reflex-behandlad panel, sen måste pekskärmsskiktet möjligen vara antiglare/reflex-behandlat, sen måste glaset som täcker allt i sin tur ha någon form av anti-glare/reflex-behandling, och om det är något gap mellan dessa lager så syns det och det utgör mycket av den glansiga effekten. Plus att bara limma ihop allt ger fortfarande en glansig skärm t ex som MBP retina. På mobiler kan det motverkas lite genom att pekkänsliga tekniken är ofta inbyggd i skärmen (t ex in-cell) numera, men glaset som täcker skärmen gör alltid att den glansiga effekten förstärks.

På bärbara får vi nog nästan nöja oss med att det erbjuds modeller utan touch och att vi börjat få in paneler (icke-TN) med bättre betraktningsvinklar även på sånt som inte är surfplattor eller Tablet PCs, så färgerna inte skiftar om man rör lite på huvudet. Ett skyddande täckglas är iaf ett steg bort från matta skärmar hur man än ser på det, men det finns såklart olika grader i helvetet och en del gillar ju inte aggressiv AG-coating som istället kan se kornig ut. En del är ganska bra ändå som MBPr. Man får lov att utvärdera på modellbasis och om man är noga också på panel (tillverkare) då många levereras med olika eller byter panel under modellen livstid. Även om de tillverkas för att ha samma egenskaper så skiljer de sig lite. Det kommer hur som helst skilja en hel del från modell till modell. Vissa kommer inte vara tolererbara, andra acceptabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tur att du inte är min arbetspolare; folk som inte klarar av att beskriva eller peka, utan måste kladda med sina korvstockar på skärmen, de är inte direkt mina favoriter. För att uttrycka det extremt milt.

Nu fungerar ju inte mjukvaran så att inkompetent folk kan visa genom att peka med korvfingrar på skärmen. Då skulle skärmen / pek-eventen reagera när användaren inte vill och göra saker de inte vill för fan. Du skulle t ex hänga dig om du var tvungen att arbeta i ett affärs/lager/ekonomi-system utan snabbkommandon på tangentbordet och det relevanta är inte att kunna navigera på sjuhundra olika sett till samma punkt utan att kunna utföra arbetet och hamna rätt till minsta ansträngning. Och det hela är ju helt ointressant om det inte finns något pekgränssnitt att visa något i, vilket stämmer för 99.99% av alla Windowsprogram. Och för den delen är det ointressant att visa något i ett gränssnitt som sen inte används för att utför det snubben skulle gå och visa, eller för att göra massor gester och genvägar som sen inte används när användaren sitter med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu fungerar ju inte mjukvaran så att inkompetent folk kan visa genom att peka med korvfingrar på skärmen. Då skulle skärmen / pek-eventen reagera när användaren inte vill och göra saker de inte vill för fan. Du skulle t ex hänga dig om du var tvungen att arbeta i ett affärs/lager/ekonomi-system utan snabbkommandon på tangentbordet och det relevanta är inte att kunna navigera på sjuhundra olika sett till samma punkt utan att kunna utföra arbetet och hamna rätt till minsta ansträngning. Och det hela är ju helt ointressant om det inte finns något pekgränssnitt att visa något i, vilket stämmer för 99.99% av alla Windowsprogram. Och för den delen är det ointressant att visa något i ett gränssnitt som sen inte används för att utför det snubben skulle gå och visa, eller för att göra massor gester och genvägar som sen inte används när användaren sitter med tangentbord och mus.

Ursäkta, men jag förstår inte vad du vill komma fram till?

Visa signatur

5950X, 3090