Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvidsjaur
Registrerad
Maj 2013

Överklocknings problem

Tjena! Jag har en fråga angående överklockning av cpu. Jag har nyligen köpt ett msi z77a-gd65 gaming och jag är ny på att överklocka på msi moderkort. Har försökt att klocka moderkortet till 4.5 Ghz men ej lyckats. Får prollen stabil i 4.4 GHz. Jag har kommit fram att cpun får för lite ström men det är där jag får problem. Jag kan inte ändra volten inne i bios. Det står på auto hur jag än gör. Men såg senare att man kunde ändra volten i clickbios 2 alltså i bios programmet inne i windows 7 och i control center.

Har prövat att ställa in i cpu core voltage till 1.200v och 1.300v och då med 4.5 Ghz klock men jag får bluescreen i windows 7 loggan. Jag har haft samma prolle i mitt gamla asus moderkort och då kommit upp i 4.6 GHz med 1.224 volt stabilt. Men ser nu att man kan ändra både cpu core voltage och cpu I/O voltage. Ska man ändra cpu I/O voltage också?

För det har jag inte gjort. Ska det i så fall vara samma volt för båda? Cpu pll voltage, Ska man ändra något där eller ska det vara på auto? Finns det någon inställning som är viktigt som man inte får missa då man överklockar cpun? Har en i5 3570k och en corsair h80i. Tacksam för svar!

Main:Chassi:Fractal define R5|Mb:Asus sabertooth z87|Cpu:i5 4670k|Vattenkylning:240+120+360 rad D5+D5 x-top|Gpu:Gigabyte Gtx 670|Ram:Corsair vengeance 16gb|Psu:Corsair Ax860|SSD:Samsung 830 128gb+Samsung 840 256gb|