Crucial M500 mSATA 240GB - värd att vänta på eller skall jag köpa en M4 256GB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge, Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Crucial M500 mSATA 240GB - värd att vänta på eller skall jag köpa en M4 256GB?

Jag är på väg att uppgradera en HP 2510p från en tokslö 4200 rpm 1.8" ZIF PATA HD till en mSATA-SSD via en liten adapter (tack PointMan!).

Dock funderar jag på vilken. Jag har möjlighet att köpa disken med en massa rabatt så den kommer bara kosta mig ~40% av priset i butik och då tänkte jag passa på att köpa en rejält stor SSD. Mitt förstaval var Crucial M4 mSATA på 256 GB vilket jag skulle kunna plocka upp på Webhallen som har den i lager för 1749:-. Dock tar de exakt lika mycket för uppföljaren Crucial M500 mSATA på 240 GB - men den finns inte i lager, men "beräknas" komma in i mitten av juni.

Frågan är väl om jag märker nån skillnad mellan dessa i min gamla dator eller om jag bara väntar i onödan (M500 behöver ju inte ens komma in som utlovat utan kanske dröjer ännu längre). Vad är fördelen med M500? Att den går att få i större storlekar spelar ju ingen roll i mitt fall. M4 har ju ett par år på nacken nu och det är ju sällan bra att köpa old tech, men så var det ju som sagt det här med "i lager"...