Permalänk

Behöver man LP minnen för en NH-D14?

Hej!
Har tänkt att skaffa en ny cpu kylare och jag hade tänkt att skaffa en Noctua NH-D14 som de flesta vet är en massiv kylare. Pga att den är så stor brukar den alltid inte få plats, beror det på att den tar i minnena eller att chassit är för litet? Och skulle dessa minnen funka med en NH-D14 med mitt moderkort? http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8192mb-cl9-... Eller måste jag ha LP minnen? Eller är det något annat som gör att den inte får plats ibland?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Hej!
Har tänkt att skaffa en ny cpu kylare och jag hade tänkt att skaffa en Noctua NH-D14 som de flesta vet är en massiv kylare. Pga att den är så stor brukar den alltid inte få plats, beror det på att den tar i minnena eller att chassit är för litet? Och skulle dessa minnen funka med en NH-D14 med mitt moderkort? http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8192mb-cl9-... Eller måste jag ha LP minnen? Eller är det något annat som gör att den inte får plats ibland?

Ja LP minnen måste du ha.

Permalänk
Avstängd

De minnen du länka bör funka.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Det kommer att funka med de minnena, de har ingen kylfläns och är normalhöga.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

En enkel google sökning så får man svar på det mesta

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

Ja, de minnen du valt funkar med kylaren

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

En enkel google sökning så får man svar på det mesta

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

Ja, de minnen du valt funkar med kylaren

Skrivet av Cruentusa:

Det kommer att funka med de minnena, de har ingen kylfläns och är normalhöga.

Skrivet av Heskeytime:

De minnen du länka bör funka.

Så det är bara minnen med kylfläns som inte fungerar? Då kanske det fungerar med mina minnen jag har nu, få kolla om de har kylfläns eller inte. Tack så mycket!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dovidteh:

En enkel google sökning så får man svar på det mesta

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

Ja, de minnen du valt funkar med kylaren

Googla på SweClockers? Aldrig.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Googla på SweClockers? Aldrig.

Ställde min fråga här då jag trodde att jag kunde få bäst svar här, väldigt svårt att googla och få svar på alla frågor jag ställde. Sen att följa Sweclockers regler verkar inte många göra "§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Ställde min fråga här då jag trodde att jag kunde få bäst svar här, väldigt svårt att googla och få svar på alla frågor jag ställde. Sen att följa Sweclockers regler verkar inte många göra "§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder."

Du har precis brutit mot samma paragraf men jag håller med dig.
Ett forum är till för att få svar på sina frågor, annars kunde vi lika gärna lägga ner forumdelen. Dessutom finns det massor språkpoliser/Testat googlare som tycker de har nåt viktigt att säga.

On topic: Det är oftast fläkten på D14 som krockar med minnen. Den kan man dock flytta lite upp och ner utan det förstör luftflödet. Själv kör jag med normalstora minnen på X79 plattformen och det är inget problem med D14. Vengeance och likn. kan man dock glömma.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag sitter med DH14 2011 och LP minnen eller minnen utan heatspreader är ett måste. Det är inte helt säkert att minnen som heatspreadern går att skruva bort funkar då det är jäkligt tight. I vilket fall funkar Corsair Dominator GT utan heatspreaders men dom är också dubbelt så dyra mot vanliga minnen, själv hade jag inget val då endast LP @ 1600 fanns tillgänglig och jag var lite kräsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Ställde min fråga här då jag trodde att jag kunde få bäst svar här, väldigt svårt att googla och få svar på alla frågor jag ställde. Sen att följa Sweclockers regler verkar inte många göra "§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder."

Skrivet av screamin-daemon:

Du har precis brutit mot samma paragraf men jag håller med dig.
Ett forum är till för att få svar på sina frågor, annars kunde vi lika gärna lägga ner forumdelen. Dessutom finns det massor språkpoliser/Testat googlare som tycker de har nåt viktigt att säga.

On topic: Det är oftast fläkten på D14 som krockar med minnen. Den kan man dock flytta lite upp och ner utan det förstör luftflödet. Själv kör jag med normalstora minnen på X79 plattformen och det är inget problem med D14. Vengeance och likn. kan man dock glömma.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Så, nu har jag också gått emot femman </3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schackmannen:

Ställde min fråga här då jag trodde att jag kunde få bäst svar här, väldigt svårt att googla och få svar på alla frågor jag ställde. Sen att följa Sweclockers regler verkar inte många göra "§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder."

§ 2.2 Använd sökfunktionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Hej!
Har tänkt att skaffa en ny cpu kylare och jag hade tänkt att skaffa en Noctua NH-D14 som de flesta vet är en massiv kylare. Pga att den är så stor brukar den alltid inte få plats, beror det på att den tar i minnena eller att chassit är för litet? Och skulle dessa minnen funka med en NH-D14 med mitt moderkort? http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8192mb-cl9-... Eller måste jag ha LP minnen? Eller är det något annat som gör att den inte får plats ibland?

Det vanliga är att kylaren tar i minnena,min d14 täcker 2 av mina 4 corsair lp minnen:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Det GÅR ibland med höga minnen... I mitt förra moderkort kunde jag köra med upphöjd fläkt, samt 2 höga och 2 låga minnen men vart tvungen att byta till låga när jag skaffade nytt moderkort...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk

om jag skulle köpa ett par minnen som inte funkar med kylaren och jag lämnar tillbaka dom genom ångerrätt, måste jag betala frakten för att dom ska komma tillbaka?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

om jag skulle köpa ett par minnen som inte funkar med kylaren och jag lämnar tillbaka dom genom ångerrätt, måste jag betala frakten för att dom ska komma tillbaka?

Varför riskera? Finns ju massor med minnen att välja på. Kan troligen bara googla på vilka minnen du undrar över och vilken kylare du ska ha så har säkert någon provat eller provat något olikvärdigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

om jag skulle köpa ett par minnen som inte funkar med kylaren och jag lämnar tillbaka dom genom ångerrätt, måste jag betala frakten för att dom ska komma tillbaka?

Dustinhome bjuder ofta på returfrakten men enligt Distans och hemförsäljningslagen är det du som ska betala.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Så, nu har jag också gått emot femman </3

§5 to infinity, and beyond!

Till TS/On topic: Dina minnen är LP (Low Profile)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

§5 to infinity, and beyond!

Till TS/On topic: Dina minnen är LP (Low Profile)

hur vet du det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

hur vet du det?

han menar att dom du länka e LP xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

hur vet du det?

Jaha, du hade inte de minnena du länkade (kanske jag borde märkt, då det var 2x8 och du har 2x4 i din sign.)

Så länge minnena inte har en enorm kylfläns som sticker upp så är de LP

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Jaha, du hade inte de minnena du länkade (kanske jag borde märkt, då det var 2x8 och du har 2x4 i din sign.)

Så länge minnena inte har en enorm kylfläns som sticker upp så är de LP

har 2x2 :P, men jag tror inte att mina minnen är högprofil, ska nog beställa kylaren och passar inte mina minnen får jag köpa nya

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

har 2x2 :P, men jag tror inte att mina minnen är högprofil, ska nog beställa kylaren och passar inte mina minnen får jag köpa nya

Jag är nog inte helt vaken idag (Knallat runt i sthlm och flugit etc. tar på krafterna. )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |