Permalänk
Medlem

Första vattenkylningen.

Hej SweC!

EDIT: Har köpt sakerna och undrar hur jag ska sätta upp ordningen; kolla post 18 för hela frågan!

Sitter här och kikar lite på vattenkylning, främst detta kitet, åsikter om den?
Men har endast tänkt att kyla min CPU (i5 2500k) , men kanske GPU (GTX 780) senare, kommer den radiatorn klara av dem två om jag ny vattenkyler både CPU & GPU?
Fast det kitet kanske inte är så mycket att hänga i granen, jag vet inte då jag är ny, kom gärna med "kundvagnar/förslag" med en 3-3,5k budget.

Mitt nuvarande chassi är ett Fractal Design R2, men ska nog köpa nytt då jag vill ha bättre kabeldragningsmöjligheter, kom gärna med förslag här med med 1-1,5k budget (med minst ATX formfaktor).

Som ni kanske märkt är jag mer eller mindre helt lost i detta ämnet och tar mer än gärna feedback!

Update: Vattenkylning på GPU, hur går det med VRM då?

Permalänk
Medlem

skulle nog köra på ett eget istället för ett kit, kan du hålla dig en sväng så kommer nog mera än jag ge dig ett förslag lr två på hur du ka göra =D men lägger in ett ihopplock strax =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

skulle nog köra på ett eget istället för ett kit, kan du hålla dig en sväng så kommer nog mera än jag ge dig ett förslag lr två på hur du ka göra =D men lägger in ett ihopplock strax =D

Jo, det är klart att jag inte beställer nu på direkten, måste ju ha SweCs approval först

Permalänk
Medlem

http://www.coolerkit.se/shop/showbasket.html

detta är en bra början te bara cpu sedan köper du bara en 140mm Radiator av samma sort+GPU block och lägger till i loopen när du ska kyla GPU med =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

kommer ge några mera exempel imorgon när man är vaken igen haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

http://www.coolerkit.se/shop/showbasket.html

detta är en bra början te bara cpu sedan köper du bara en 140mm Radiator av samma sort+GPU block och lägger till i loopen när du ska kyla GPU med =D

Länken funkar inte dock, aja ingen brådska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misery9:

Länken funkar inte dock, aja ingen brådska!

whoops,... glömde att man inte kan länka shoppinglistan från cooler haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Har bestället detta Som Grund till min nya rigg

Pump= vpp655/mcp655 utan topp (Laing D5)
Topp= XSPC Laing D5 Reservoir Top

Radiator= Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm/280mm (120mm Fläktar/140mm Fläktar) räcker för CPU gott och väl, lägg till Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 120mm/140mm om du ska ha GPU kyld också. <-- Detta är bra grejer så du behöver inte mera än så för CPU+GPU men skaffar du mera Radiatoryta så blir det svalar/tystar beroende på hur många fläktar och vilket varv Fläktarna snurrar i.

CPUblock= EK - Supremacy, själv blev det ett Clean i Plexi och koppar. Kör på vad du tycker ser bäst ut =D

GPUblock= EK - FC, själv kommer det bli det som passar till vilken ny GPU som blir köpt.

Anslutningar= hugget som stucket, blev Monsoons för mig och det är tjocka slangar 19mm ytterdiameter xD antalet är 2 på Enhet i loopen så CPU-GPU-RAD-RAD-PUMP/TOPP så 10anslutningar minst.

Slang= MasterKleer/XSPC High Flex etc ska passa storleken på Anslutningarna =D och jag brukar ta lika många meter som jag har Fläktplatser på RAD, mest så man har Slang om det blir felklippt byta Rout mm. så för mig blev det 3meter.

Fläktar= anpassade för Radiatorer (högt statiskt tryck) sedan är det upp till dig vilken typ utseende mm. jag har GT AP-15 fläktar/silverstone AirPenetrators 140mm/Bitfenix Spectre PRO 140mm

hehe hoppas detta är en liten hjälp iallafall

//mvh enRödjävel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Har bestället detta Som Grund till min nya rigg

Pump= vpp655/mcp655 utan topp (Laing D5)
Topp= XSPC Laing D5 Reservoir Top

Radiator= Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm/280mm (120mm Fläktar/140mm Fläktar) räcker för CPU gott och väl, lägg till Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 120mm/140mm om du ska ha GPU kyld också. <-- Detta är bra grejer så du behöver inte mera än så för CPU+GPU men skaffar du mera Radiatoryta så blir det svalar/tystar beroende på hur många fläktar och vilket varv Fläktarna snurrar i.

CPUblock= EK - Supremacy, själv blev det ett Clean i Plexi och koppar. Kör på vad du tycker ser bäst ut =D

GPUblock= EK - FC, själv kommer det bli det som passar till vilken ny GPU som blir köpt.

Anslutningar= hugget som stucket, blev Monsoons för mig och det är tjocka slangar 19mm ytterdiameter xD antalet är 2 på Enhet i loopen så CPU-GPU-RAD-RAD-PUMP/TOPP så 10anslutningar minst.

Slang= MasterKleer/XSPC High Flex etc ska passa storleken på Anslutningarna =D och jag brukar ta lika många meter som jag har Fläktplatser på RAD, mest så man har Slang om det blir felklippt byta Rout mm. så för mig blev det 3meter.

Fläktar= anpassade för Radiatorer (högt statiskt tryck) sedan är det upp till dig vilken typ utseende mm. jag har GT AP-15 fläktar/silverstone AirPenetrators 140mm/Bitfenix Spectre PRO 140mm

hehe hoppas detta är en liten hjälp iallafall

//mvh enRödjävel

Gjorde en mer eller mindre en kopia av den listan, men är lite fundersam angående alla anslutningar, kan ha missuppfattat allt! Här är en bild på kundvagnen. http://i.imgur.com/VgZZJJi.png

Permalänk
Medlem

Kollade lite guider på youtube, och satta ihop detta paket istället http://i.imgur.com/MmQYur7.png skulle detta fungera ihop?
Pumpen är ju 12mm (½") och insidan på slangen är ju 13mm, funkar det att köra buntband eller något liknande då?

Permalänk

Det är en Res/pump-top så måtten på pumpens nipplar(heter de så?) är inte viktiga då du inte behöver använda dem. Pumpen sätts alltså ihop med Res/pump-toppen och ingen slang behövs i mellan dem.

Edit:
Här syns det ganska bra.
http://images.xs-pc.com/product_images/large/XSPC-D5TANK-3.jp...

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Det är en Res/pump-top så måtten på pumpens nipplar(heter de så?) är inte viktiga då du inte behöver använda dem. Pumpen sätts alltså ihop med Res/pump-toppen och ingen slang behövs i mellan dem.

Edit:
Här syns det ganska bra.
http://images.xs-pc.com/product_images/large/XSPC-D5TANK-3.jp...

Hmm, ok, dock så har ju reservoaren 1/4" istället för 1/2"? Eller kör man med en 1/4"-1/2" adapter ex denna? Eller tänker jag helt fel?

Ser nu i efterhand att den "adaptern(?)" jag länkade inte funkar med den slangen, men har jag rätt annars?

Permalänk
Skrivet av Misery9:

Hmm, ok, dock så har ju reservoaren 1/4" istället för 1/2"? Eller kör man med en 1/4"-1/2" adapter ex denna? Eller tänker jag helt fel?

Ser nu i efterhand att den "adaptern(?)" jag länkade inte funkar med den slangen, men har jag rätt annars?

Gängorna på vattenkylningsdelar är g1/4, i stort sett alla nipplar har den fattningen. Sen skiljer det på vilken slangstorlek det är dimensionerat för

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Gör en dränerings slang med.
Köp två anslutningar till och en 2-way ball valve 2x1/4G kran.
Fäst den på den lägsta punkten i vattenkylningen. Så blir det lätt o dränera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Skulle detta paketet vara kompatibelt? http://i.imgur.com/EQGB2Cv.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattanmattan:

http://i.imgur.com/uNrLoqw.jpg

Gör en dränerings slang med.
Köp två anslutningar till och en 2-way ball valve 2x1/4G kran.
Fäst den på den lägsta punkten i vattenkylningen. Så blir det lätt o dränera.

Skulle det gå med en nippel och en plugg?

Permalänk

Jajemen, har en plugg på kranen i fall den skulle läcka.
Det blir extremt smidigt med en avtappnings anordning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Har börjat bygga nu och undrar hur jag ska sätta upp ordningen på allt? Hade tänkt pump/reservoar > 120mm rad > gpu > 280mm rad > cpu > pump/reservoar, skulle detta funka eller är det bättre att byta plats på coun och 280mm radiatorn så att radiatorn blir precis innan pump/reservoaren?

Permalänk
Skrivet av Misery9:

Har börjat bygga nu och undrar hur jag ska sätta upp ordningen på allt? Hade tänkt pump/reservoar > 120mm rad > gpu > 280mm rad > cpu > pump/reservoar, skulle detta funka eller är det bättre att byta plats på coun och 280mm radiatorn så att radiatorn blir precis innan pump/reservoaren?

Ta den ordning som ser bäst ut och tar minst slang. Vad som kommer före det andra spelar ingen större roll, i alla fall inte om man ser på kylförmågan.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Ta den ordning som ser bäst ut och tar minst slang. Vad som kommer före det andra spelar ingen större roll, i alla fall inte om man ser på kylförmågan.

Ok, då kör jag på det jag skrev först! Tack för svar!