Samsung 840 pro Disk Encryption "Locked State"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vestfold, Norge
Registrerad
Jul 2001

Samsung 840 pro Disk Encryption "Locked State"

Precis monterat en ny Samsung 840 pro, i min Asus 1225B.
Efter att ha aktiverat disk encryption i Bios, kommer jag inte längre åt disken.
Lösenordet som jag skrev in i bios, går inte att skriva. Man kan helt enkelt inte skriva in annat än bokstäver, och siffror. Mitt lösen innehåller ett par specialtecken (/%&%). Provat med löst tangentbord. Funkar inte.
Även provat att koppla disken till en annan dator, men kommer inte åt den. Den syns i bios, men rapporteras som "locked state" av samsungs Magician Software. Finner dock ingen information, om hur man får den un-locked...
Irriterande. Sitter nu med en ny ssd, som jag inte kan använda.
Som tur är, så har jag inte sparat något på disken.
Någon som vet hur man nollar de kryptografiska nycklarna, så att jag kan komma åt disken?

Tacksam för alla hjälp jag kan få.

/ Josef

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 16Gb ram@1600 Mhz:
Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 4GB "OC": Samsung 850 pro 256 Gb: Windows 10
AMD Athlon II X2 240: Asus M4A78-E: 4 Gb ram: 5 x 2 Tb i RAID 5: Nas4Free 10.2.0.2.2235

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kan du inte gå in I Administrative tools -> computer management -> storage i windows och formatera den därifrån ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vestfold, Norge
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Alpha77:

Kan du inte gå in I Administrative tools -> computer management -> storage i windows och formatera den därifrån ?

Nej. Man ser disken där, men kan inte göra något med den. Blir I/O fel, om man t.ex. försöker få fram properties.

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 16Gb ram@1600 Mhz:
AMD Athlon II X2 240: Asus M4A78-E: 4 Gb ram: 5 x 2 Tb i RAID 5: Nas4Free 10.2.0.2.2235

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Disk encryption i Bios? Det låter som om du aktiverat ATA security. Bios stöd för ATA security är ofta buggigt och det är alltid en dum ide att använda specialtecken för lösenord eftersom den binära representationen beror på teckenkodningen som kan skilja sig mellan olika system. För att kontrollera om du aktiverat ATA security kan du köra hdparm på disken. Det är ett linux verktyg men det kanske finns windows version av det också. Starta en linux live cd och kör "hdparm -I /dev/sda" i en terminal (under antagandet att /dev/sda är disken du låst). I windows vet jag inte hur diskar anges. Du bör få massa info om disken t.ex.

Security: Master password revision code = 65534 supported not enabled not locked frozen not expired: security count supported: enhanced erase 4min for SECURITY ERASE UNIT. 2min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT.

Där ser du om den är låst. Du kan också använda hdparm för att låsa upp disken. Om det misslyckas kan du testa att göra en ATA secure erase på disken. Jag tror inte det går om disken är låst men du kan prova. Om det misslyckas har du troligen fått en dyr brevpress. Googla på ATA security för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vestfold, Norge
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Emaku:

Disk encryption i Bios? Det låter som om du aktiverat ATA security. Bios stöd för ATA security är ofta buggigt och det är alltid en dum ide att använda specialtecken för lösenord eftersom den binära representationen beror på teckenkodningen som kan skilja sig mellan olika system. För att kontrollera om du aktiverat ATA security kan du köra hdparm på disken. Det är ett linux verktyg men det kanske finns windows version av det också. Starta en linux live cd och kör "hdparm -I /dev/sda" i en terminal (under antagandet att /dev/sda är disken du låst). I windows vet jag inte hur diskar anges. Du bör få massa info om disken t.ex.

Security: Master password revision code = 65534 supported not enabled not locked frozen not expired: security count supported: enhanced erase 4min for SECURITY ERASE UNIT. 2min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT.

Där ser du om den är låst. Du kan också använda hdparm för att låsa upp disken. Om det misslyckas kan du testa att göra en ATA secure erase på disken. Jag tror inte det går om disken är låst men du kan prova. Om det misslyckas har du troligen fått en dyr brevpress. Googla på ATA security för mer info.

Tack för svar. Ska ha detta i åtanke till nästa gång. Jag reklamerade hårddisken, och fick en ny.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Josef:

Tack för svar. Ska ha detta i åtanke till nästa gång. Jag reklamerade hårddisken, och fick en ny.

Riktigt dålig stil. Snudd på bedrägeri. Handhanvandefel ska man inte ta ut på reklamation eller garanti. Det kostar alla oss andra en massa.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vestfold, Norge
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt dålig stil. Snudd på bedrägeri. Handhanvandefel ska man inte ta ut på reklamation eller garanti. Det kostar alla oss andra en massa.

Passa tungan tills du vet alla fakta!
Jag var i kontakt med Samsung, och fick tillsänt ett program som skulle låsa upp hårddisken. Då detta inte fungerade, kontaktade jag även butiken där jag köpt hårddisken. även de gick bet på problemet. Efter att ha varit i kontakt med samsung igen, utan att de kunnat lösa problemet, godtog butiken min reklamation.

// Josef

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Josef:

Passa tungan tills du vet alla fakta!
Jag var i kontakt med Samsung, och fick tillsänt ett program som skulle låsa upp hårddisken. Då detta inte fungerade, kontaktade jag även butiken där jag köpt hårddisken. även de gick bet på problemet. Efter att ha varit i kontakt med samsung igen, utan att de kunnat lösa problemet, godtog butiken min reklamation.

// Josef

Jo då är det en annan femma. Vet dock att det är många som reklamerar/vill ha garanti pga eget rent slarv.
Du då inte berättade mer ingående vad som hände så utgick jag från att även du var en av skaran.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler