Min SSD håller dålig hastighet - hjälp! (Bild finns)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Min SSD håller dålig hastighet - hjälp! (Bild finns)

Hallå!

Jag har precis flyttat över min SSD till en ny dator. Den är nyformaterad med windows 7 ultimate installerat.

Datorn har följande speccs:

• Intel core i5 3570k

• Asus Sabertooth z77

• 8gb 1600mhz Corsair minnen

• Gtx 670

SSDns beteckning: ADATA SP900 ATA

Här är specifikationen enligt tillverkarens hemsida:

http://www.adata-group.com/index.php?action=product_specifica...
128GB Performance (ATTO) :
Read : Up to 550MB/s
Write : Up to 520MB/s
Multimedia Data Transfer (AS-SSD)
Read : Up to 210MB/S
Write : Up to 145MB/S
MAX 4K write IOPS up to 85K

Dold text

Det resultat jag får ut:

Värt att tillägga är att jag använt mig av följande guide http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...
OCH använder mig av SATA3.

Vad gör jag för fel?
Mycket tacksam för förslag och svar!

Mvh,
Witte

->Witte<-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2012

Har du installerat med AHCI på? Ifall du inte gjorde det så borde du göra det. Gå in på bios och ändra från IDE till AHCI sedan installerar du windows 7!

Skickades från m.sweclockers.com

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av norowner:

Har du installerat med AHCI på? Ifall du inte gjorde det så borde du göra det. Gå in på bios och ändra från IDE till AHCI sedan installerar du windows 7!

Skickades från m.sweclockers.com

Han har AHCI det ser du ju i bilden ;--)

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Ja, det stämmer. Det är installerat med AHCI - glömde nämna det.

Tack för svar dock!

->Witte<-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Om man jämför med denna review på en A-Data disk så ser dina siffror normal ut, http://thessdreview.com/our-reviews/sata-3/adata-s510-sata-3-...

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 8GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Corsair Hydro H100, Nätagg Corsair CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Pojs:

Ja, det stämmer. Det är installerat med AHCI - glömde nämna det.

Tack för svar dock!

Kör en runda Atto istället. Sandforce2281 ogillar hur AS-SSD behandlar data.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

se till att det är inkopplat i intel's sata 3 portar

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Kör HD Tune eller helst av allt Atto som Jonssown skrev. Sandforce är som sagt inte så förtjust i AS SSD.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Pojs:

Hallå!

Jag har precis flyttat över min SSD till en ny dator. Den är nyformaterad med windows 7 ultimate installerat.

Datorn har följande speccs:

• Intel core i5 3570k

• Asus Sabertooth z77

• 8gb 1600mhz Corsair minnen

• Gtx 670

SSDns beteckning: ADATA SP900 ATA

Här är specifikationen enligt tillverkarens hemsida:

http://www.adata-group.com/index.php?action=product_specifica...
128GB Performance (ATTO) :
Read : Up to 550MB/s
Write : Up to 520MB/s
Multimedia Data Transfer (AS-SSD)
Read : Up to 210MB/S
Write : Up to 145MB/S
MAX 4K write IOPS up to 85K

Dold text

Det resultat jag får ut:
http://s10.postimg.org/l0712yjnd/Bench.jpg

Värt att tillägga är att jag använt mig av följande guide http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...
OCH använder mig av SATA3.

Vad gör jag för fel?
Mycket tacksam för förslag och svar!

Mvh,
Witte

Kör med atto test istället och fimpa att köra på asmedia kontrollern och kör på intel kontrollern den är mycket snabbare och stabilare.Jag har själv samma moderkort:)

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Tack för tipset!

Det är störande, men antagligen inget man ska hänga upp sig på att windows utvärdering ger dåligt utslag på hårddisken(?)... Den låg nämligen på 7.9 i den andra datorn men bara 7.4 i denna.

Dold text

Mvh

->Witte<-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Disken sitter visserligen in en port för sata 6gbit/s, men den sitter i fel port för sata 6gbit/s

Byt till en av de bruna så kommer du att få bättre resultat i atto, as-ssd kommer nog även det att ge aningen bättre siffror, men det bör inte bli någon enorm skillnad där.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Tack! Ändrade detta och fick betydligt bättre resultat i benchmarken. Windows utvärdering säger 7.5 istället för 7.4. Borde inte den ligga på 7.9 egentligen?

->Witte<-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Pojs:

Tack! Ändrade detta och fick betydligt bättre resultat i benchmarken. Windows utvärdering säger 7.5 istället för 7.4. Borde inte den ligga på 7.9 egentligen?

Windows utvärdering är aningen trubbigt, de andra programmen ger resultat som man kan jämföra med diskar av samma märke/modell för att se om den presterar som den ska.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.