Nästa generations SSD... när??

Permalänk
Medlem

Nästa generations SSD... när??

Jag har börjat fundera på att köpa en SSD och skulle helst vilja ha en i 500GB-klassen.

Nu undrar jag såklart om det är några nyheter på ingång..... nya diskar med krympt tillverkningsteknik, kommande prissänkningar, eller något annat som är värt att vänta på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bleu:

Jag har börjat fundera på att köpa en SSD och skulle helst vilja ha en i 500GB-klassen.

Nu undrar jag såklart om det är några nyheter på ingång..... nya diskar med krympt tillverkningsteknik, kommande prissänkningar, eller något annat som är värt att vänta på.

Det första intressanta som kommer komma är bättre kontrollers (vilket i sig inte direkt kommer sänka priset utan snarare höja stabilitet).
Nuvarande tillverkningsteknik ligger på ca 20-30nm och det kommer troligen inte vara några större vinst marginaler(ekonomiska) att minska dessa mer i dagsläget.

Det är väl bara att vänta på att tillgången följer efterfrågan och de blir bredare tillgängliga. Först då kommer priserna sjunka mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det är väl SATA-portarna som sätter gränsen nu?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Samsungs äldre 830-serie. Mycket prisvärd, påligtlig och bra prestanda, men lite svår att få tag i sedan den nyare (och till synes sämre, både basic och pro) 840-serien ploppade fram.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974938

Min sambo har en sådan, och den är finfin.

Själv köpte jag en Plextor M5 Pro 512 GB, men det fick jag bittert ångra efter några månader. Fanskapet dog. Väntar fortfarande på RMA-ärendet för utbyte, vilket har tagit flera veckor. Självklart hade jag säkert bara otur, men jag kommer ju inte att chansa på en Plextor igen i första taget...

Min poäng är att det inte ger så mycket att vänta, ssd på 500+ GB är inte dyra alls i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090