Vattenkylning - vad behöver jag tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Vattenkylning - vad behöver jag tänka på?

Går i tankarna på att köpa riktig vattenkylning då jag tröttnat på oljudet från fläktarna.

Det första jag undrar är hur länge det håller och även hur pass ofta vatten ska bytas, då jag även funderar på att uppdatera snart (innan årets slut) så undrar jag om jag kan använda samma slangar/delar/plattor(?) som till den nuvarande setupen.

Vad är nackdelarna med en riktig vattenkylning?

Specs på datorn står i signaturen.

| INTEL i7 4770K@4.6GHZ | NOCTUA NH-C14 | ASUS MAXIMUS VI GENE mATX | 16GB DDR3 | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL SSD | 4TB HDD | WIN 7 | BENQ XL2420Z@144hz| BENQ XL2410T@120hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Ingen aning om du kan använda H70´s delar, men enda nackdelarna jag ser med riktigt vattenkylning är platsen, vikten och att det är lite besvärligt att montera/demontera.

Har du tur behöver du inte byta vatten mer än en gång om året, har du otur med någon månads mellanrum.
Jag har kört ett par år utan byten, men då jag inspekterat blocket efteråt har många microflänsar varit rätt tilltäppta med dynga.

När det kommer till livstid så beror det helt på vad du köper för prylar.
Det mesta i min setup är ~10 år gammalt och har gått 24/7.
Kör på en stor och klumpig Eheim-pump för akvarier som är gjord för att gå jämt, men den är ett riktigt as att placera.
I mitt chassi hänger den i gummisnoddar vilket gör den helt ohörbar även med huvet i chassit.
På den tiden den köptes såldes inte många pumpar för datorkylning. Idag finns det smidigare alternativ.

Lade just in en order på ett nytt fäste för en hundralapp till mitt CPU-block från tyska Alphacool.
När det dyker upp blir det en Haswell denna gamla vattenrigg kommer kyla, och det kommer den göra med bravur.
Blir 6:e cpu:n som den kommer att ta hand om, så en bra vattenkylning är en investering för många system framöver.

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Nackdelarna med riktig vattenkylning är:
*Kostnaden, räkna med ~3000:- för bra grejor.
*Tar mer plats i chassit, svårt att få snyggt om chassit inte är designat med vattenkylning i åtanke, såvida man inte är händig med dremeln, givetvis.
*Risk för läckage om man klantat sig rejält vid montering/läcktestning (Riskerar man ju även med ett kommersiellt slutet system).

Det blir svårt att använda H70'n tillsammans med riktig vattenkylning, om du inte menar att du låter den kyla någon del av systemet utan att kopplas samman med den riktiga loopen. Den är inte gjord för att micklas med.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.