Kostnad låta datarärrdingsföretag återskapa data?

Permalänk
Medlem

Kostnad låta datarärrdingsföretag återskapa data?

Hej!

Min frus WD caviar green (ej boot disk) verkar inte vilja vara med längre. Den har betett sig lite konstigt ett tag men nu i morse när hon startade datorn tog det kanske 5-6 minuter att boota. Windows känner igen disken som D: men det går inte att se egenskaper och diskhanteraren vägrar ladda om disken är ikopplad. Så förmodligen har den gått sönder.

Surt då vi har en del bilder och grejer där som inte finns någon annan stans.

Jag har kollat runt lite efter föreag som eventuellt kan återskapa datan. Det jag hittar som anger pris är det här: http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/

7990Kr får man alltså punga ut. Finns det fler som anger pris som är billigare/bättre?

Finns det något man kan göra själv? disken lät inte så mycket men den liksom tickade till ibland... "tic tic...tic tic... tic tic..." Vad kan då felet vara?

Ja, jag vet, backup osv osv men nu är det som det är.

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

ahlbergdata.se

Listar de pris? Eller vet du vad de brukar ta?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Listar de pris? Eller vet du vad de brukar ta?

http://www.ahlbergdata.com/se/priser-privat

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Borde räcka att exv. mounta den i någon linuxdistribution och sen kopiera därifrån. Brukar vara mycket lättare att komma åt risiga diskar där än i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Borde räcka att exv. mounta den i någon linuxdistribution och sen kopiera därifrån. Brukar vara mycket lättare att komma åt risiga diskar där än i Windows.

Menar du typ Gparted eller så, för de har ju en Live-dist väl? Det jag är in i helvete nervös för dock är att disken kanske går sönder mer och mer för varje gång man startar den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ozzed:

Det jag är in i helvete nervös för dock är att disken kanske går sönder mer och mer för varje gång man startar den.

Då ska du absolut INTE mecka med den själv, det är bara att öppna plånboken och låta ett renomerat företag rädda ditt digitala liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då ska du absolut INTE mecka med den själv, det är bara att öppna plånboken och låta ett renomerat företag rädda ditt digitala liv.

Testade att koppla in hårddisken i en annan dator och allt funkar perfekt. Förmodligen är det någon lödpunkt eller så som har släppt bakom SATA-porten på moderkortet hon har. Får bli att byta kort eller köpa nytt.

Allt är i alla fall backupat nu OM det skulle skita sig igen.

Tack för alla hjälpsamma svar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag körde ett program på en disk som inte ens kom upp i windows förut och lyckades rädda alla mina filer. Easy recovery hette det programmet. Var dock ganska många år sedan nu så det kan ju ha kommit bättre program sedan dess, och det programmet kan ju också blivit sämre.

Men nog går det att testa själv också. Värt att tänka på är väl att disken också kan bli sämre ju mer man själv använder den också.

EDIT: Såg att allt löst sig nu. Gratulerar!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Finns annars ett bra program, getdatabackNTFS, fungerar oftast klockrent i liknande situationer

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Finns annars ett bra program, getdatabackNTFS, fungerar oftast klockrent i liknande situationer

Det var det jag testade. Laddade ner någon specialversion av knoppix med getdataback på, men jag testade med vanliga filutforskaren först och disken såg inte konstig ut på något vis alls och allt fanns där så det var bara att köra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

7990Kr får man alltså punga ut. Finns det fler som anger pris som är billigare/bättre?

"Back in the day" (dvs. för ett par år sedan) arbetade jag för ElGiganten och i de butiker de hade sin "PC-Clinic" (som inte finns i alla deras varuhus) i kostade det runt 800kr vill jag minnas (795kr? 895kr? om det lyckades, annars inget) att återskapa information.

Lyckades inte det kunde de förmedla kontakt via IBAS då det var IBAS hårdvara/mjukvara som användes för att återskapa informationen.
IBAS tror jag tar 800kr bara att titta på hårddisken och sen återkommer med kostnadsförslag som man kan acceptera/neka, min. är då att betala de 800kr.
Detta kan ha ändrats men värt att kolla upp.

Nu verkar TS löst det på ett smidigare sätt, generellt ju mer man "geggar" med att försöka återskapa informationen själv ju större chans är det att det blir svårare / omöjligt att återskapa den om det inte skulle fungera. Linux-dist som Ubuntu brukar fungera som tidigare nämnts eller om man själv vill chansa köra liknande dist:ar som TS eller andra tipsat om.

Edit: IBAS tog ju TS upp i första posten, verkar vara så att de numera har fast pris på 7990kr och att analyskostnaden om man vill avbryta är 1290kr.
Ouch.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

"Back in the day" (dvs. för ett par år sedan) arbetade jag för ElGiganten och i de butiker de hade sin "PC-Clinic" (som inte finns i alla deras varuhus) i kostade det runt 800kr vill jag minnas (795kr? 895kr? om det lyckades, annars inget) att återskapa information.

Lyckades inte det kunde de förmedla kontakt via IBAS då det var IBAS hårdvara/mjukvara som användes för att återskapa informationen.
IBAS tror jag tar 800kr bara att titta på hårddisken och sen återkommer med kostnadsförslag som man kan acceptera/neka, min. är då att betala de 800kr.
Detta kan ha ändrats men värt att kolla upp.

Nu verkar TS löst det på ett smidigare sätt, generellt ju mer man "geggar" med att försöka återskapa informationen själv ju större chans är det att det blir svårare / omöjligt att återskapa den om det inte skulle fungera. Linux-dist som Ubuntu brukar fungera som tidigare nämnts eller om man själv vill chansa köra liknande dist:ar som TS eller andra tipsat om.

Edit: IBAS tog ju TS upp i första posten, verkar vara så att de numera har fast pris på 7990kr och att analyskostnaden om man vill avbryta är 1290kr.
Ouch.

Ja, det visade sig att det inte alls var fel på hårddisken, utan något skumt med SATA-portarna. Dock medförde hela historien att ordentlig backup togs på allt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.