Permalänk
Medlem

Prime95 crashar flera gånger

Hej!

Jag har precis börjat med överklockning och har hittat en klock jag är nöjd med. När jag ska köra sista körningen i prime95 (12 timmars körning) så crashar det efter 30 min. Detta har hänt två gånger nu. Vad kan felet vara? ska jag in i BIOS och ändra några inställningar?

//frizzy

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Rekordmedlem

Felet är att du klockat för högt, kyler dåligt, har fel spänning eller nått annat, så ja du ska antagligen in i bios och ändra dina inställningar eller kyla bättre, skriver du ut vad du gjort kan kanske någon med samma/liknade hårdvara hjälpa dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Felet är att du klockat för högt, kyler dåligt, har fel spänning eller nått annat, så ja du ska antagligen in i bios och ändra dina inställningar eller kyla bättre, skriver du ut vad du gjort kan kanske någon med samma/liknade hårdvara hjälpa dig.

Såhär ser det ut just nu:

http://imageshack.us/photo/my-images/5/12341234.png/

Kylare: Noctua NH-U14S

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Programmet slutar svara efter en viss tid. Har inte fått några errors under tiden.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Kan du ta en prtscreen på när det kraschar?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Höj vcore en smula...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att det är Prime95 som är problemet utan snarare överklockningen.

Testa ett annat stresstestar program tex intelburntest.
http://www.majorgeeks.com/files/details/intelburntest.html

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du behöver öka på volt-talet på processorn lite. Kör också på 4500 Mhz med samma processor men med 1.25 V. Du kör enligt din skärmdump med 1.192 V. Problemet är att du kanske får för höga temperaturer med luftkylare, men det är bara att prova och se!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Höj vcore en smula...

Skrivet av xfade:

Svårt att tro att det är Prime95 som är problemet utan snarare överklockningen.

Testa ett annat stresstestar program tex intelburntest.
http://www.majorgeeks.com/files/details/intelburntest.html

Skrivet av Eclipse9:

Skulle tro att du behöver öka på volt-talet på processorn lite. Kör också på 4500 Mhz med samma processor men med 1.25 V. Du kör enligt din skärmdump med 1.192 V. Problemet är att du kanske får för höga temperaturer med luftkylare, men det är bara att prova och se!

Testar att köra prime nu igen. Det har körts i ca 40 min utan problem. Jag tror felet var att datorn gick i viloläge så allt stängdes av. Skulle det ändå crasha nu så ska jag testa att höja vcore

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Prime95 får processorn att nå maxtemperatur efter bara 15min så att den krashar så långt in är knappast värmerelaterat, förutsatt att du har en jämn temperatur i rummet datorn står i. Hög vCore ett snäpp så ska det nog gå bra, annars är det bara att sänka FSP ett snäpp.

EDIT: FSB kanske heter QPI nu?.