AMD FX-9000 och FX-8770 lanseras på spelmässan E3

Permalänk
Melding Plague

AMD FX-9000 och FX-8770 lanseras på spelmässan E3

Processortillverkaren AMD lanserar processorer på upp till 5 GHz under nästa vecka. Samtidigt framkommer det att endast ett fåtal moderkort stöder de nya modellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

That TDP

Permalänk
Medlem

Hur står sig 220w tdp mot en överklockad 8350 i runt 5ghz? Visst är det ju en sak med att tillverkarna vill kunna garantera att det fungerar, men bulldozer/piledriver drar ju en hel del när de överklockas och lär väl även i mer normala fall hamna på en rätt hög tdp?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Åh nej :/, nu blev man ju riktigt sugen på att se vad AMD har att erbjuda :/

när tror man att dessa kommer till butik?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se lite tester!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

är det där quad eller octa core?

Permalänk
Skrivet av kena91:

är det där quad eller octa core?

Åtta kärnor handlar det om.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Nu vill jag bar veta exakt pris innan jag ligger på beställ knappen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Permalänk
Skrivet av kena91:

är det där quad eller octa core?

Fyra moduler med 2 kärnor vardera

Permalänk
Medlem

Undrar om den kan slå min 3570k vid 4.5GHz, man kan ju hoppas att den klarar 100-200MHz till iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Det är fortfarande en processor för entusiaster. Vi kanske borde förbjuda överklockning också? Tror jag ligger runt samma TDP med mina överklocks nämligen. Tror ingen OEM kommer röra dessa. Kanske som någon extrem AMD spelmaskin. Kan inte se något annat användnings område.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Eh? Tror du dessa processorer är till för OEM? Knappast.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Du har ju helt missat poängen med den här processorn. Det är ett extrembygge för klockningsgalna entusiaster. Det är ingen OEM som skulle komma på tanken att bygga med den och det är inte planen heller. Det är högt binnade exemplar som AMD släpper som toppmodell för att göra lite överklockare glada.

Med tanke på hur ofta du stampar in i nyhetstrådar och missförstår saker så brutalt så börjar jag misstänka att du är ett systematiskt troll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ha rätt så nyligen inhandlat 8350, kommer dock definitivt köpa mig denna best! Har ändå planer på köpa nytt mobo, och vem fan bryr sig om tdm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

Det är fortfarande en processor för entusiaster. Vi kanske borde förbjuda överklockning också? Tror jag ligger runt samma TDP med mina överklocks nämligen. Tror ingen OEM kommer röra dessa. Kanske som någon extrem AMD spelmaskin. Kan inte se något annat användnings område.

Sjävlklart ska inte överklocking förbjudas.
Konsumenter ska ha rätten att göra vad dom vill med sina processorer; överklocka, modda, röka, äta, etc.
Men något som säljs på konsumentmarknaden borde inte ha så här hög TDP i standardutförande.
Hoppas ingen OEM rör dessa.

Skrivet av Viceroy:

Eh? Tror du dessa processorer är till för OEM? Knappast.

Man vet aldrig, Dell har ju Alienware, och HP har VoodooPC - hoppas dom inte får för sig några dummar idéer.

Skrivet av Zotamedu:

Du har ju helt missat poängen med den här processorn. Det är ett extrembygge för klockningsgalna entusiaster. Det är ingen OEM som skulle komma på tanken att bygga med den och det är inte planen heller. Det är högt binnade exemplar som AMD släpper som toppmodell för att göra lite överklockare glada.

Hur många klockningsgalna finns det i världen?
Är det ens värt att lansera något på marknaden för den minoriteten?

Permalänk
Medlem

I recensionen av fx-8350 skrämmer ju swec upp sitt exemplar i 5GHz och om man jämför de värdena med i7-3770 så tror jag att amd kommer marknadsföra fx-9000 som världens snabbaste. Och enkeltrådat ser det inte ut som ett orimligt påstående i de hastigheterna. Och flertrådat ser det väldigt bra ut:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Du har en poäng i det faktiskt. Som miljömedveten måste jag nog säga att TDP som ligger så här högt borde ses som orimligt.

Skrivet av Wallman_91:

Vi kanske borde förbjuda överklockning också? Tror jag ligger runt samma TDP med mina överklocks nämligen.

Skillnaden är att du själv har modifierat ditt system för att nå så hög TDP, medan den här produkten är sådan direkt ifrån tillverkaren.

Skrivet av Zotamedu:

Du har ju helt missat poängen med den här processorn. Det är ett extrembygge för klockningsgalna entusiaster. Det är ingen OEM som skulle komma på tanken att bygga med den och det är inte planen heller. Det är högt binnade exemplar som AMD släpper som toppmodell för att göra lite överklockare glada.

Med tanke på hur ofta du stampar in i nyhetstrådar och missförstår saker så brutalt så börjar jag misstänka att du är ett systematiskt troll.

På tal om att missförstå, han skrev först att EU borde förbjuda den pga dess höga TDP, sedan uttryckte han sin åsikt om att OEM inte borde röra dom.
Är man ett "systematiskt troll" för att man har en åsikt om en sån sak? Jag tror faktiskt att det är du som har missförstått honom i det här fallet.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

Jag tycker EU ska sluta blanda sig i vad vi ska ha för lampor osv. Annars slutar det la med att vi max får ha datorer som drar 20w i load. Och gamers mm som vill ha mer prestanda måste ha något undantagstillstånd (som de får uppdatera för 20 000 € med 5 års intervaller i miljötaxa), i värsta fall

Finns större energibovar än en processor (som troligtvis bara några få skaffar), ex bensinmotorer har la väldigt låg effektivitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enligt EUs kommande regler är ett sådant här system ändå undantaget då den är 8-kärnig och levereras med mycket ram och kraftig GPU om någon systembyggare levererar sådana maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För hög TDP!
EU borde banna den från att säljas på konsumentmarknaden i den Europeiska Unionen då den har så hög TDP.
Hoppas att ingen OEM använder sig utav denna processor.

TDP är inte vad processorn kommer dra i ström, endast vad den skall klara av och ett värde för moderkorttstillverkare så de vet vad moderkortet skall mäkta med

Permalänk

Om ni får produkten till hands, ny överklockningsvideo med Meanmachine?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur många klockningsgalna finns det i världen?
Är det ens värt att lansera något på marknaden för den minoriteten?

Handplockade processorer verkar ju vara vad det handlar om och i en begränsad upplaga som kommer göra dem snor dyra rent utsagt
(http://www.sweclockers.com/nyhet/16854-rykte-amd-fx-serien-ce...)

Egentligen är det ju ingen ny produkt det är fortfarande Vishera det handlar om så inga större kostnader där.

angående tdp så känns det ju som ett ganska verkans lös lag du tycker eu ska införa, och den kommer bara resultera i att processorer får en tak-tdp så att effekten blir mindre överklocknig för dem som vill

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Inaktiv

55W per modul – vad är det här för galenskap!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

I recensionen av fx-8350 skrämmer ju swec upp sitt exemplar i 5GHz och om man jämför de värdena med i7-3770 så tror jag att amd kommer marknadsföra fx-9000 som världens snabbaste. Och enkeltrådat ser det inte ut som ett orimligt påstående i de hastigheterna. Och flertrådat ser det väldigt bra ut:-)

Huh? Världens snabbaste vadå? Intel i7 3960X kommer ändå ligga en bra bit ovanför i samtliga test, oklockad. Och angående enkeltrådad prestanda så presterar AMD FX-8350 @ 5,0 GHz sämre än en Intel i3 3220 @ 3,3 GHz i Cinebench enligt Sweclockers tester...

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk
Medlem

och nu till det viktigaste, priset och test resultat? ska bli väldigt intressant att se hur dessa kommer stå sig upp imot intels senaste generation

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Huh? Världens snabbaste vadå?

De kommer nog på något vis att "trolla bort" SB-E prollarna så att bara fx-9000 blir kvar ^^. Konsumentprocessor? 4-kärniga processor? (skulle de göra det skulle alla omedelbart komma överens om att de 8-kärniga, så är den frågan löst iaf)

De kommer nog på något, skall du se:)

Permalänk
Inaktiv

Så ointressant att man nästan blir lite arg eller rent av förbannad. Vid 5ghz så drar ju en sådan här prolle nära 500w medan en 4770K drar futtiga 140w för ytterst lite sämre prestanda.

Nej AMD ni kommer aldrig slå lika stort konsumentsidan som när ni lanserade era Athlon prollar. Ni är en skugga av ert forna jag.

Tack och hej!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker EU ska sluta blanda sig i vad vi ska ha för lampor osv. Annars slutar det la med att vi max får ha datorer som drar 20w i load. Och gamers mm som vill ha mer prestanda måste ha något undantagstillstånd (som de får uppdatera för 20 000 € med 5 års intervaller i miljötaxa), i värsta fall

Finns större energibovar än en processor (som troligtvis bara några få skaffar), ex bensinmotorer har la väldigt låg effektivitet.

Ja, 20 W på sikt. Men dom kan ju börja på tex 450 W eller nåt för ett datorsystem, sen cutta ner med 10 watt för varje år som går.

Gamers ska inte ha något undantagstillstånd alls, dom får sluta klaga om att dom ska 16x MSAA med trilinear filtering på. Undantagstillstånd ska finnas för forskning, inte för nöje.
Gamers representerar 1% av världens befolkning, 90% av världens befolkning lever i fattigdom – utan sjukvård, utbildning, mat eller ens rent vatten.

Skrivet av jesusbarnet:

angående tdp så känns det ju som ett ganska verkans lös lag du tycker eu ska införa, och den kommer bara resultera i att processorer får en tak-tdp så att effekten blir mindre överklocknig för dem som vill

Jag anser att elektronikkomponenter som säljs i handeln inte ska få ha hur hög TDP som helst.
Flesta som köper datorer överklockar inte och har heller inte ens hört talats om det, så om någon vill överklocka så får dom gärna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, 20 W på sikt. Men dom kan ju börja på tex 450 W eller nåt för ett datorsystem, sen cutta ner med 10 watt för varje år som går.

Gamers ska inte ha något undantagstillstånd alls, dom får sluta klaga om att dom ska 16x MSAA med trilinear filtering på. Undantagstillstånd ska finnas för forskning, inte för nöje.
Gamers representerar 1% av världens befolkning, 90% av världens befolkning lever i fattigdom – utan sjukvård, utbildning, mat eller ens rent vatten.

Jag anser att elektronikkomponenter som säljs i handeln inte ska få ha hur hög TDP som helst.
Flesta som köper datorer överklockar inte och har heller inte ens hört talats om det, så om någon vill överklocka så får dom gärna göra det.

Jag var inte helt seriös med undantagstillståndet om du nu trodde jag var det.
Men du talar ju emot dig själv.
Tänk på att ex gamers strävan efter bättre grafik hjälper till att finansiera industrin som tar fram komponenter till forskningen, eftersom vissa ständigt uppgraderar sina burkar. Större volym på grejerna gör det billigare att tillverka vilket bör leda till att dessa fattiga människor kanske får råd med en dator och kan använda till utbildning.
Det finns antagligen många bättre och effektivare områden för EU att gå in i och stylta upp än stationära datorer, som ändå till stor del krymper pga surfplattor osv.

Edit en sak som skulle vara bra är om det var lag på att all (100%) elektronik inom EU skulle återvinnas i EU (och kontrolleras strikt) istället för som nu att de körs ner och läggs på hög i Afrika. Där det förgiftar det mesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb