Ram-minne: 4,00 GB (2,00 GB går att använda)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kan intyga att det iller säger stämmer. Den totala gränsen på ALLT minne som 32 bitars windows kan hantera är 4gb. Sen spelar det ingen roll vad CPU och GPU arbetar med och att de inte accessar varandras minnen hur mycket Lars än pratar om det. Jag har personligen provat att byta ut ett 256 mb Geforce 7200 i farsgubbens 32 bitars dator med 4 gb ram mot mitt eget 1,5 gb GTX 580 bara för att testa, och mycket riktigt sjönk mängden användbart ram minne till 2,5 gb.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Njae, såvitt jag vet så allokeras typ 250MB eller något när kortet inte används. Den ligger inte och drar upp hela 2GB hela tiden.

så beter sig inte farsans gamla 775 system iaf, sitter en gpu med 512mb ram i den och den är på "4 installerat 2.5 kan användas" 24/7

vet inte vart den andra GB tar vägen eftersom inget annat extra sitter men ja.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ostpai:

Var det inte så att 32-bit system kunde ta upp till 4gb?

Taget från support-center:
En av de största fördelarna med att använda en 64-bitarsversion av Windows är möjligheten att komma åt fysiskt minne (RAM) utöver 4-gigabytesgränsen (GB). Detta fysiska minne kan inte adresseras av 32-bitars versioner av Windows.

Det stämmer. Och detta inkluderar grafikminne och övriga adressrymder från annan hårdvara.
Exempel:
3 GiB RAM + 1 GiB grafikminne = 4 GiB total mängd minne. (Och då räknar vi inte ens in annan hårdvara som adresserar små, men många bitar av minnesrymden.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tjena!

Min förra dator hade 4GB ram och ett 1GB grafikkort ch med mitt ljudkort hade jag 29xxMB minne kvar att använda.

Windows XP X86 kan inte nyttja mer än 4GB minne totalt.

Samma har hänt med TS. Windowset kan inte hantera det minnet som finns! det "lars" håller på att babbla om är helt fel så lyssna ikke på han.

Du måste uppdatera till X64 för att kunna nyttja ditt minne!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Googlade lite på "4GB installed, 2GB usable" och fick många träffar. Vanliga svar var att det var hårdvarufel eller att Maximum Memory var satt i Advanced Options på msconfig. Hittade inga träffar på att grafikkortets minne skulle vara orsaken. Hade det varit det så hade man rimligen fått massor med träffar, grafikkort på 2GB är ju inte ovanliga.

Hursomhelst, säg att grafikkortets minne ändå räknas in. Applicerar vi det på ursprunglige postaren så borde väl hans Windows rapportera *1.3-1.5 GB* tillgängligt RAM om nu grafikkortets 2GB skulle räknas av från de 4GB. Vi vet alla att man får inte mer än 3.2-3.5 GB RAM i ett 32-bitars system och det som avgår för annat i situationen utan grafikkort borde ju rimligen avgå även med grafikkort. Nu kan man ju driva olika argumentationer för att inte hela grafikkortets minne skulle användas eller att PAE påverkar situationen men då hade det synts i olika sammanhang när man googlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

med 32 bitar kan man adressera exakt 4 GB, det inkluderar allt, ljudkort, grafikkort, och ram.
har du ett graffe med 2 GB minne så kan du bara använda ~2 GB ram. (2 + 2 = 4)

Tackar, äntligen fattar jag hur det funkar!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hej alla glada!

Verkar som om de flesta förstått vad vissa försökt beskriva(andra bättre/sämre än andra).

I korta drag:

* Någon mupp måste ju överföra informationen över till VRAM?
* Den troliga mupp(jag försöker vara rolig här, eftersom det är inte en trolig ....) är en eller annan CPU(via drivrutiner etc.).
* Överföring lär ske från CPU --> eventuell multiplexor(jag ogillar dessa pga latens och rent krasst fusk) -->banor --> grafikkort --> transporthanteraren --> instruktion och/eller uppgifter som är tänkta att lagras i VRAM.

Så adresseringsytan måste existera så att lilleman som ritat en bana kan hanteras i slutändan utav datorn i sin helhet. Sen att om en(eller flera) instruktion(er) begär behandling utav innehållet i VRAM så måste man(oftast inte lilleman då, utan närmare lågnivå) begära vad som skall ske med vad.
Sen kan piff och puff på grafikkortet manipulera bilden i den riktning som önskas(oftast).

För en spelutvecklare så sker detta så många lager ifrån lågnivån så dom slipper bråka med adresser och maskininstruktioner. Detta hanteras i regel utav OpenGL eller DirectX. Man kan även skjuta in specifika instruktioner som ej finns exponerade i OpenGL och DirectX just när man vill utnyttja något nytt. Men t.o.m vid optimeringar så behöver man knappast anropa piff och puff direkt. Men där jobbar knappast utvecklaren utav banan. Det brukar den som utvecklar den s.k spelmotorn ta hand om istället och exponera ett betydligt mer begripande lager åt utvecklaren utav "världen".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som läser tråden eller minst bläddrar igenom den lite för att se om någon intelligent person skrivit ett bra svar redan?

Börja med att läsa Lars svar här och sedan läs mina tillägg... (TL;DR finns längst ner)

Enligt TS sitter alltså 2 Gigabyte minne på grafikkortet och 4 Gigabyte på moderkortet. Det finns alltså total 6 Gigabyte fysiskt minne på datorn.

För att förstå vidare vad som sker måste du förstå vad 32 bitars faktiskt står för.

Binärt
Som vi alla vet så arbetar datorer med ettor och nollor, också kallat binärtal eller binärt. Det vill säga att till skillnad från oss människor som kan räkna till tio på våra fingrar så kan en dator bara räkna till 2, sedan måste den börja om igen.
Om du räknar till tio på dina fingrar och sedan vill fortsätta räkna på fingrarna så tar du ner alla fingrar igen och kommer ihåg att du har räknat till tio så långt, eller hur? Din dator gör samma sak men tar alltså ner alla "fingrar" när den räknat till 2 och kommer ihåg att den har räknat till 2.

Men en dator räknar ju bara i ettor och nollor? Vart kommer två ifrån?
Det är helt rätt, när du börjar räkna så säger du t.ex "ett, två, tre, fyra, ..." men när en dator räknar så börjar den på noll.
En dator räknar alltså "noll, ett, ..." istället för "ett, två".

Utöver detta så har inte en dator några "ord" för nummer över ett. När vi räknar har vi ord som "tio, elva, tolv, tretton, ..., tjugo, trettio, fyrtio, ..., hundra, tusen, ..." osv osv. En dator kan bara noll och ett så när en dator vill räkna över ett så säger den "ett-noll, ett-ett, ett-noll-noll, ett-noll-ett, ..." osv.

Såhär ser det alltså ut när en dator räknar:

Människan datorn 0 noll 0000 noll-noll-noll-noll 1 ett 0001 noll-noll-noll-ett 2 två 0010 noll-noll-ett-noll 3 tre 0011 noll-noll-ett-ett 4 fyra 0100 noll-ett-noll-noll 5 fem 0101 noll-ett-noll-ett 6 sex 0110 noll-ett-ett-noll 7 sju 0111 noll-ett-ett-ett 8 åtta 1000 ett-noll-noll-noll 9 nio 1001 ett-noll-noll-ett 10 tio 1010 ett-noll-ett-noll 11 elva 1011 ett-noll-ett-ett 12 tolv 1100 ett-ett-noll-noll 13 tretton 1101 ett-ett-noll-ett 14 fjorton 1110 ett-ett-ett-noll 15 femton 1111 ett-ett-ett-ett

Vad har detta då med 32 bitar att göra?
I en dator kallas varje etta eller nolla för en bit. Om det finns 32 bitar är det samma som att säga att det finns 32 händer för datorn att räkna på, eller...

00000000000000000000000000000000 = 32 bitars värde i binärform som är lika med noll.
00000000000000000000000001100110 = 32 bitars värde i binärform som är lika med etthundratvå.

Om vi börjar på höger sida av ett binärtal så är första biten värd antingen ett eller noll. Andra biten är värd två eller noll, tredje biten är värd 4 eller noll.
Ungefär på samma sätt som om du har räknat till tio på två händer så är första två händerna värda ett värde mellan 1 och 10, andra två händerna är värda 11 till 20 osv osv.

För att snabbt räkna ut vad ett binärvärde är så kan man använda följande matematik:

2^N-1*S + 2^N-1*S + 2^N-1*S ... = värdet
Där N är bit N från höger och S är statusen på den biten (ett eller noll)

Ett exempel:

1010 =
2^0*0 + 2^1*1 + 2^2*0 + 2^3*1 =
1*0 + 2*1 + 4*0 + 8*1 =
0 + 2 + 0 + 8 =
10

Det enda du egentligen behöver förstå är att en dator räknar 2^N eller "2 upphöjt till".
Om man då vill veta hur högt en dator kan räkna i ett 32 bitars system tar man 2^32 som är ~4.2 miljarder.

Som du kanske redan vet är en Gigabyte 1024 Megabyte som i sin tur är ungefär 1048576 Kilobyte som i sin tur är 1073741824 byte. (eller ~1.07 miljarder byte)
Har man då fyra Gigabyte så har man alltså ungefär 4.2 miljarder byte.

Adresser

När din dator vill lagra någonting i minnet behöver den veta vart någonstans i minnet den skall lagra. Då behöver den en "adress" (alltså, en platsbeskrivning) för att kunna lagra data. I ett 32 bitars system är denna adressen ett 32 bitars nummer, som alltså "bara" kan vara upp till ~4.2 miljarder.
Så om jag vill spara bokstaven B på den sista platsen i mitt 4 Gigabyte ramminne så skulle jag spara den på adressen 4294967295.
Vill jag istället spara min bokstav på den trehundranionde platsen i minnet skulle jag spara den på adress 308.

Varför 308 och inte 309?
För att datorn börjar räkna på noll om du minns? Om jag vill spara på första platsen i mitt minne skulle jag spara min bokstav på adressen 0 (noll).

Okej, men om datorn har ett 32 bitars operativsystem och jag har 4 Gigabyte minne... Varför kan jag bara använda X Gigabyte av mitt minne då?
För att ditt ram minne är inte det enda som din dator behöver adresser till. Allting som finns i din dator har en adress, din processor har ett antal adresser som du kan använda för att genomföra operationer med din processor. Dina enheter har alla ett antal adresser som gör att du kan kommunicera med dessa. Ditt ramminne är inte lika viktigt som din processor och diverse enheter på din dator.
Utöver detta så kan en viss mängd adresser allokeras för att kunna prata med ditt grafikkort, som i sin tur har en mängd minne.

Jaha, så om jag har 2 GB minne på mitt grafikkort så använder mitt grafikkort hälften av alla adresser då?
Inte nödvändigtvis, vissa grafikkort gör på detta sättet men inte alla och det är sedan länge opraktiskt att kommunicera med grafikkortet på detta sättet i ett 32 bitars system.
Istället tar grafikkortet upp en relativt liten del av adressrymden (64 Megabit, 128 Megabit eller 256 Megabit, 512 Megabit) i syfte att kunna kopiera data till och från grafikminnet. Detta går att ställa in i BIOS på ett antal datorer i förväg.
Likaså går det att ställa in i bios om man vill reservera adresser på det gamla traditionella sättet för att öka bakåtkompatibilitet med program skrivna på den tiden då grafikkort fungerade på ett annat sätt.

Men jag hittar inte dessa inställningar i mitt BIOS
Om dessa inställningar saknas i ditt BIOS så stödjer inte ditt BIOS eller moderkort dessa funktioner eller så har du inte letat tillräckligt noga.
Du kanske behöver uppdatera eller låsa upp ditt BIOS för att få tillgång till dessa funktioner?

Finns det inga andra sätt?
Jo men inga som löser alla dina problem.
Du kan aktivera PAE men det förutsätter att programmen du kör har stöd för PAE. Har dom inte det gör det noll skillnad och spel har mest troligen inte stöd för PAE.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoppas detta ger en bättre förståelse för varför TS bara har 2 GB minne tillgängligt.

TL;DR

Det finns ~4.2 miljarder adresser att nytta. Många av dessa tas redan upp av processor och diverse enheter kopplade till moderkortet.
Även enheter som inte är kopplade men har sina styrkontroller aktiverade tar upp adressrymd.

Traditionellt bakåt i tiden tog grafikkort upp lika stor adressrymd som det minne som fanns på dom för att kunna skriva till och läsa från detta grafikminnet.
Detta var inget problem på den tiden då datorer sällan hade mer än 1 Gb ramminne och 256 Mb minne på grafikkorten.
Men allt eftersom ramminnen växte i storlek och grafikminnen likaså började adresserna ta slut och man var tvungen att prioritera mellan vad som var viktigast.

Fast sedan kom olika lösningar på problemet, en av dessa var att göra så att minnesåtkomst på grafikkorten skedde i sektioner där man kunde skriva en viss mängd data till grafikkortets minne på en viss plats i grafikkortets minne. Sedan kunde man säga till grafikkortet att flytta sin markör till en annan plats i sitt minne för att skriva till det.
Grafikkortet i sin tur hade nu koll på vad som fanns vart någonstans i dess minne och kunde peka på den adressen när en viss resurs behövde ritas på skärmen. På så vis löste man problemet med det begränsade adressutrymmet och användare kunde igen utnyttja upp till 3.5 Gb ramminne av 4 fastän dom också hade 2 Gb minne på sina grafikkort.

Detta knep har igen återgått till att använda full fysisk adressering av grafikminnet på 64 bitars system med möjligheten att byta mellan de två metoderna. Anledningen till att full fysisk adressering används är att prestandan vid kopiering av minne ökar.
Inte för att speciellt många spel kör 64 bitars adressrymd ändå...

Men *baaaw* mina 32 bitars spel använder 4 Gb minne och jag kör 5 olika spel samtidigt som total använder 20 Gb av mitt 128 Gb totala minne
Ja, för att i ett 64 bitars system kan operativsystemet ge varje program sin egen adressrymd. Jag tänker inte förklara mer än så, googla!

Men självklart går det inte att adressera mer minne än 4 Gb på ett 32 bitars system då ett 32 bitars nummer inte kan peka på högre än ~4.2 miljarder adresser. I alla fall inte utan att ändra på arkitekturen markant, vilket är nästan omöjligt på grund av bakåtkompatibla problem.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon214822:

Googlade lite på "4GB installed, 2GB usable" och fick många träffar. Vanliga svar var att det var hårdvarufel eller att Maximum Memory var satt i Advanced Options på msconfig. Hittade inga träffar på att grafikkortets minne skulle vara orsaken. Hade det varit det så hade man rimligen fått massor med träffar, grafikkort på 2GB är ju inte ovanliga.

Hursomhelst, säg att grafikkortets minne ändå räknas in. Applicerar vi det på ursprunglige postaren så borde väl hans Windows rapportera *1.3-1.5 GB* tillgängligt RAM om nu grafikkortets 2GB skulle räknas av från de 4GB. Vi vet alla att man får inte mer än 3.2-3.5 GB RAM i ett 32-bitars system och det som avgår för annat i situationen utan grafikkort borde ju rimligen avgå även med grafikkort. Nu kan man ju driva olika argumentationer för att inte hela grafikkortets minne skulle användas eller att PAE påverkar situationen men då hade det synts i olika sammanhang när man googlar på det.

Men herregud människa vad är det du inte förstår? För det första det finns TONNVIS med träffar på google ang. att grafikkortets minne är orsaken. Och nej det vi vet är att man får mer än 4 GB minne i ett 32-bitars system. Däri räknas då allt minne, även grafikkortets. Så om du har tillgång till 3,5 GB av 4 GB RAM minne i en dator med 32 Bitars Windows så betyder detta att grafikkortet antagligen har 512 MB. TS har istället tillgång till 2 GB av 4 GB, detta beror på hans grafikkort som har 2 GB RAM. Eftersom du vägrar förstå föreslår jag att du provar själv, jag har redan gjort det i en äldre dator för något år sedan och mitt test verifierade just det jag nyss sagt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

kika inne i msconfig i boot fliken under advancerat och se om du kanske kan sätta 4096 mb där...
fick ca 0,6 gb till på min skol laptop genom och göra så :3
från 3,01 gb till 3,74 ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Klockrent med information

Om Du inte kopierat och klistrat in detta utav någon annan skapare än dig själv så får jag gratulera till en väldigt förklarande(och relativt kort) text angående ämnet som behandlas i tråden!

:).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Sweet du gör att portrait monitors krävs

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osmig:

Ja, flera i tråden verkar inte veta vad de pratar om, å andra sidan kan man knappast förvänta sig att folk i allmänhet besitter sådana kunskaper att de kan klarar att ta reda på dessa saker genom google.

Har jag förstått dig rätt så är det du säger att inte hela kortets fysiska minne behöver mappas in i processens adressrymd? Det verkar vara så på processnivå (dvs ett 32-bit program på ett 64-bit OS bör kunna "spara" adressrymd). Detta verkar ha införts i directx10 (vista) eftersom tidigare versioner (enligt källa nedan) krävde att man mappade in allt grafikminne en process använde i processens adressrymd.

Grafikkortet har sin egen processor, minne och (rudimentärt) operativsystem, sin egen adressering av sitt minne och sina egna begränsningar i hur dess minne hanteras. Det är i grunden en separat dator.

Normalt kopplar man in ett grafikkort över PCIe men ibland använder man USB eller Thunderbolt, finns produkter som gör så, bra att ha t.ex. när en bärbar skall kunna driva fler/bättre skärmar än vad den har inbyggt stöd för. I dessa fallen ligger då 'grafikkortet' utanför datorn fysiskt. I förlängningen är det t.ex. inget som hindrar att man kommunicerar med grafikkortet över nätet eller att det sitter på andra sidan jordklotet fysiskt.

Grafikkortets fysiska minne mappas aldrig in i processens addressrymd. Funkar inte så. Se det som olika datorer. Däremot mappas säkert *drivrutinens* olika adressytor in i processens minne på olika sätt (och som jag är dåligt påläst om men som texten du refererar handlar om). Dessa minnesytors innehåll kan sedan överföras via en kommunikationslänk typ PCIe/USB/Thunderbolt etc till grafikkortet för vidare bearbetning/användning. Att sedan drivrutinen kan byggas på ett sätt att olika minnesytor är tänkta att landa på någon plats i minnet inne i grafikkortet är en annan sak, det är upp till konstruktören av drivrutinen hur han/hon lägger upp det hela.

Permalänk
Medlem

Ganska säkert att det är någon inställning i BIOS som har ändrats EFTER att Windows har installerats. Jag har fått liknande även på 64-bitars när jag har pulat i BIOS. Ganska troligt att det är inställningarna för minneshastigheten eller om IDE/AHCI/RAID har ändrats efter installation (jag fick minnet ändrat i Windows efter det från 32 GB till 31,9 GB gick att använda). Så jag rekommenderar att du gör en återställning av BIOS och installerar om Windows.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ganska säkert att det är någon inställning i BIOS som har ändrats EFTER att Windows har installerats. Jag har fått liknande även på 64-bitars när jag har pulat i BIOS. Ganska troligt att det är inställningarna för minneshastigheten eller om IDE/AHCI/RAID har ändrats efter installation (jag fick minnet ändrat i Windows efter det från 32 GB till 31,9 GB gick att använda). Så jag rekommenderar att du gör en återställning av BIOS och installerar om Windows.

Nu har jag formaterat om hårdisken och installerat Windows 8 64-bit. Och återställt BIOS, det blir ingen skillnad!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoahW8:

Nu har jag formaterat om hårdisken och installerat Windows 8 64-bit. Och återställt BIOS, det blir ingen skillnad!

Låter som hårdvarufel. Plocka ut RAM-stickorna? Flytta plats för den som är kvar? Kolla med lupp ner i sloten och se om något kontaktbleck har blivit böjt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Låter som hårdvarufel. Plocka ut RAM-stickorna? Flytta plats för den som är kvar? Kolla med lupp ner i sloten och se om något kontaktbleck har blivit böjt?

Jag har plockat om ram-stickorna och datorn startar inte då. Men RAM-minnena är nya.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoahW8:

Jag har plockat om ram-stickorna och datorn startar inte då. Men RAM-minnena är nya.

Syftet nu är att försöka se om någon av stickorna är trasiga eller om någon av sloten är trasig. Prova olika kombinationer på ett systematiskt sätt för att vad som är fel.

RAM-minnen går sällan sönder. Dom slits liksom inte. Min erfarenhet är att antingen funkar dom inte direkt när man får dom eller så kommer dom att fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Syftet nu är att försöka se om någon av stickorna är trasiga eller om någon av sloten är trasig. Prova olika kombinationer på ett systematiskt sätt för att vad som är fel.

RAM-minnen går sällan sönder. Dom slits liksom inte. Min erfarenhet är att antingen funkar dom inte direkt när man får dom eller så kommer dom att fungera.

Vad jag menar med systematiskt är att ta en av stickorna och testa den i varje slot. Sedan den andra stickan i varje slot. Rimligen kommer det då att synas ett mönster, antingen är det någon slot som ingen av stickorna fungerar i eller så är det någon av stickorna som inte fungerar i någon slot.

Man kan tänka sig mer komplicerade fall men vi "bränner den bron när vi kommer fram till den ...".

Permalänk
Skrivet av ezakimak:

Varje system med 32'bit som jag mött med 4 gig ram har iaf använt 3,2-3,8 gig.

det beror ju på hur mycket minne hans grafikkort tar, har de 2 gb så e ju svarat där.

Permalänk
Skrivet av NoahW8:

Nu har jag formaterat om hårdisken och installerat Windows 8 64-bit. Och återställt BIOS, det blir ingen skillnad!

Fast så var ju inte fallet...

Skrivet av hermanlange:

det beror ju på hur mycket minne hans grafikkort tar, har de 2 gb så e ju svarat där.

Detta bevisar (i detta fall) att det inte var 32-bit som var problemet. Troligtvis hårdvaruproblem med ena stickan eller slotet. Dock så vet vi ju inte vad 32-bit Windows hade visat om det inte varit hårdvarufel

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoahW8:

Jag har plockat om ram-stickorna och datorn startar inte då. Men RAM-minnena är nya.

Du har du nog identifierat ett trasigt minne. I kombon där det inte startar så är det första stickan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50