Permalänk
Medlem

Haswell överklockning.

Någon som har börjat överklocka sin Haswell än? Har själv testat lite med min nya 4670K och ett Asus Z87-A. Fick upp den stabil på 4,6 med 1,250 vcore. Även 4,8 gick, med lite hög spänning kanske 1,350 V, och sämre klock på minnena och CPU cache (har cache frekvens stor inverkan på prestandan?).

Det som är mitt problem är offset/adaptive mode på vcore. Försökte få det att fungera för att den ska gå ner på lägre spänning vid lägre klock men lyckades bara, efter mycket testande bara för att förstå hur funktionen fungerar, få systemet stabilt när den högsta spänningen var 1,320 V. Det kanske är minnena eller Cachen som sätter stop med lägre spänning annars förstår jag inte varför det inte fungerar med 1,250 V som högsta när det fungerar utan problem med manuell spänningsinställning. Någon som har några ideér?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Någon som har börjat överklocka sin Haswell än? Har själv testat lite med min nya 4670K och ett Asus Z87-A. Fick upp den stabil på 4,6 med 1,250 vcore. Även 4,8 gick, med lite hög spänning kanske 1,350 V, och sämre klock på minnena och CPU cache (har cache frekvens stor inverkan på prestandan?).

Det som är mitt problem är offset/adaptive mode på vcore. Försökte få det att fungera för att den ska gå ner på lägre spänning vid lägre klock men lyckades bara, efter mycket testande bara för att förstå hur funktionen fungerar, få systemet stabilt när den högsta spänningen var 1,320 V. Det kanske är minnena eller Cachen som sätter stop med lägre spänning annars förstår jag inte varför det inte fungerar med 1,250 V som högsta när det fungerar utan problem med manuell spänningsinställning. Någon som har några ideér?

Kylning? Temp? Burk i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

H50 GT Push/Pull. 4,6 ligger tempsen runt 60. Crucial DDR3 16GB 1866Mhz.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Testade att överklocka min också, fick den stabilt på 4.4GHz och på 1.360 V ... nu ligger den på stock eftersom att på stock så får jag max ~70C men med den dåliga överklocken så låg den på cirka 90C plus.
Jag hade redan ett dåligt chip för överklockning när jag hade ivy bridge, trodde aldrig att jag kunde få ett sämre nu med haswell, men tydligen så gick det.