Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Haswell överklockning.

Någon som har börjat överklocka sin Haswell än? Har själv testat lite med min nya 4670K och ett Asus Z87-A. Fick upp den stabil på 4,6 med 1,250 vcore. Även 4,8 gick, med lite hög spänning kanske 1,350 V, och sämre klock på minnena och CPU cache (har cache frekvens stor inverkan på prestandan?).

Det som är mitt problem är offset/adaptive mode på vcore. Försökte få det att fungera för att den ska gå ner på lägre spänning vid lägre klock men lyckades bara, efter mycket testande bara för att förstå hur funktionen fungerar, få systemet stabilt när den högsta spänningen var 1,320 V. Det kanske är minnena eller Cachen som sätter stop med lägre spänning annars förstår jag inte varför det inte fungerar med 1,250 V som högsta när det fungerar utan problem med manuell spänningsinställning. Någon som har några ideér?

"Trying is the first step towards failure" Homer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Jenka27:

Någon som har börjat överklocka sin Haswell än? Har själv testat lite med min nya 4670K och ett Asus Z87-A. Fick upp den stabil på 4,6 med 1,250 vcore. Även 4,8 gick, med lite hög spänning kanske 1,350 V, och sämre klock på minnena och CPU cache (har cache frekvens stor inverkan på prestandan?).

Det som är mitt problem är offset/adaptive mode på vcore. Försökte få det att fungera för att den ska gå ner på lägre spänning vid lägre klock men lyckades bara, efter mycket testande bara för att förstå hur funktionen fungerar, få systemet stabilt när den högsta spänningen var 1,320 V. Det kanske är minnena eller Cachen som sätter stop med lägre spänning annars förstår jag inte varför det inte fungerar med 1,250 V som högsta när det fungerar utan problem med manuell spänningsinställning. Någon som har några ideér?

Kylning? Temp? Burk i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

[Asus maximus VII ranger] - [Intel 4690k @ 4,6 GHz] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

H50 GT Push/Pull. 4,6 ligger tempsen runt 60. Crucial DDR3 16GB 1866Mhz.

"Trying is the first step towards failure" Homer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Testade att överklocka min också, fick den stabilt på 4.4GHz och på 1.360 V ... nu ligger den på stock eftersom att på stock så får jag max ~70C men med den dåliga överklocken så låg den på cirka 90C plus.
Jag hade redan ett dåligt chip för överklockning när jag hade ivy bridge, trodde aldrig att jag kunde få ett sämre nu med haswell, men tydligen så gick det.

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: i5 4670K
Ram: Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB Moderkort: Asus Sabertooth Z87
Hårddisk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Prolimatech Mega Shadow PSU: Fractal Design Newton R3 800W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Pro 64-bit