Vattenkylning - problem efter byte av tank

Permalänk
Medlem

Vattenkylning - problem efter byte av tank

Tjenare,

Har en typisk vattenkylning monterad i min burk. Stor tank monterad på baksidan av datorn. Pump i botten som suger från botten av tanken och sen pressar upp vattnet genom en slinga av block och radiatorer för att sedan rinna tillbaka i toppen av tanken.

Nu är det så att min tank sprack av någon konstig anledning (min kylvätska skall inte påverka plast). Jag beställde en ny tank, exakt samma märke och modell, bara en nyare revision. Problemet med denna tanken är att returen inte sker till toppen som på min gamla tank utan till botten av tanken. Varför det är så kan jag verkligen inte förstå, det känns bara dumt. Jag fick alltså förlänga returslangen och dra ner den till botten av tanken. Nu till problemet, det bildas små luftbubblor i systemet som ligger och kämpar "mot ströms" i returslangen. Kör jag pumpen på max fungerar det bra, då blir det så pass bra fart i vattnet att bubblorna kommer hela vägen ner för att sedan stiga till toppen i tanken och försvinna. Jag skulle dock vilja köra den på halv fart som gjorde innan med gott resultat men gör jag detta byggs luftfickan i toppen av slangen hela tiden på. När jag kör pumpen på max är det inte så att det konstant snurrar runt bubblor utan de försvinner ganska så direkt när det blir lite fart på vattnet.

Har någon idéer på vad jag skulle kunna göra? Eftersom tanken är konstruerad som den är så känns det som att det borde finnas fler än jag med liknande system, för jag kan inte tänka mig att det förutsätts att en så här pass stor tank har som krav att monteras ovanför högsta punkten i slingan?

Min tank: http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:5544316

Tack!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte montera den stående med sidan med enbart 1 koppling mitt i locket vänd nedåt och använda den sidan som utlopp och den andra sidan som ser ut att har flera kopplingspunkter och ligger högst använder du som inlopp och för påfyllning?

Permalänk
Medlem

Som Du redan märkt så är den övre porten enbart till för eventuell påfyllning. Använder min åt en säkerhetsventil som släpper när trycket ökar(typiskt efter längre tids konstant drift när man sedan stänger av maskinen).

Kanske därför din tank sprack? Använder själv denna http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/reservoirs/ek-res... med denna http://www.coolerkit.se/shop/phobya-lufttrycksventil-2768p.ht...

Har en liknande tank som din men betydligt mindre. Luften som Du har just nu i systemet låter som om det kommit in i samband med "revisionen" utav kyllösningen. Du får helt enkelt lufta systemet så bra som det går.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har nu tippat datorn i alla möjliga riktningar och pillat lite här och där på alla slangar och nu verkar problemet vara borta helt så det var antagligen bara en dålig luftning.

Dock undrar jag varför man konstruerar en tank på det viset med både in- och utlopp i botten?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Dock undrar jag varför man konstruerar en tank på det viset med både in- och utlopp i botten?

Inte den blekaste, men syftet för den är att fungera som en ackumulator och då gör det inget om RETUR-slingan går in i botten.
Gissar helt ut i det blå att trycket minskar om inte hela tanken är alltid är proppfull när RETUREN kommer in i tanken via ovansidan.
Plus kanske risk för onödig luft som pressas in i systemet.

Att UT-slingan befinner sig i botten tycker jag verkar vettigt då det blir enklare för flödet att komma igång om vattnet rinner ner i pumpen utan allt för mycket ansträngning även om pumpen till slut skapar ett rejält flöde.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av wixia:

Dock undrar jag varför man konstruerar en tank på det viset med både in- och utlopp i botten?

Enkelt, det är lättare att dra slangar till botten av tanken om man vill ha den så högt som möjligt i chassit

Visa signatur

Simlärare