Hjälp med en problemlösning!!

Permalänk

Hjälp med en problemlösning!!

Hejsan

Jag tappade min Asus K55VM i golvet vilket ledde till att den gick sönder. Och med sönder menar jag att jag kommer till Windows Loading screen, sen när jag ska komma vidare in i Windows så blir skärmen "Svart/blå aktig ton".

Ingen superlust att lämna in den då det är relativt lätt att byta hårddisk i den. MEN jag undrar kan det vara något annat fel än att hårddisken har gått sönder?

OM det visar sig vara hårddisken, räcker det med att köpa en ny disk eller bör jag köpa ett nytt Windows också?

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

Ingen Bråms!

Permalänk
Medlem

Testa hårddisken i en annan dator?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testa hårddisken i en annan dator?

Vi utgår från att det inte funkar. Hur blir det med Windows i den nya disken?

Visa signatur

Ingen Bråms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizztastic:

Vi utgår från att det inte funkar. Hur blir det med Windows i den nya disken?

Har du installationsmedia och en giltig produktnyckel ska det bara vara att installera på nya disken - inga problem.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Har du installationsmedia och en giltig produktnyckel ska det bara vara att installera på nya disken - inga problem.

Giltig nyckel har jag, den står under datorn. Men installationsmedia är jag osäker på, får titta igenom det som kom med datorn för att se om jag hittar någe.

Visa signatur

Ingen Bråms!

Permalänk
Medlem

Windows skivor kan man ladda hem och bränna ut från microsofts egen hemsida. Det är själva nyckeln som har något värde.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk

Tackar för snabba svar!

Om det nu är hårddisken som gått i graven, vad bör jag tänka på när jag köper ny? Jag tänker på att den ska passa datorn. Är det bara om det är en SATA eller äldre modell (PATA?) som gör att den ska passa?

(Köpte datorn för 1 år sedan så antar att det är en SATA)

Visa signatur

Ingen Bråms!

Permalänk

Provade hårddisken i en annan laptop och det gick inte, den hitta inte ens hårddisken (trots korrekt montering)

Så man kan väl utgå från att hårddisken är trasig?

Visa signatur

Ingen Bråms!