Hjälp att få min Corsair SSD prestera

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hjälp att få min Corsair SSD prestera

Hello!

Det har stört mig ett tag nu att jag inte får i närheten samma hastigheter som min SSD ska klara av, så nu tänkte jag göra ett litet försök att göra något åt detta.

Det är en Corsair Force GS 240GB. Dessa ska då ha ett max på 555/525 MB/s.

Jag laddade ner och körde AS SSD Benchmark och får i snitt 400/200.

Jag kan i princip inget om detta så vad tror ni att kan vara anledningen till mina låga hastigheter? Är AS SSD Benchmark ett dåligt program att testa med, och isf vilket ska jag prova istället? Jag minns att jag läste om ett par saker som man skulle stänga av på sina nya SSDs, men jag minns inte vad det var eller var jag läste det. Kikade på optimering här i forumet men fann inget där som kunde hjälpa.

Skulle iaf vilja få ut 500/500 i ett benchmark när den skall klara av det, den var ju inte precis gratis.

Tack på förhand!

EDIT2 NVM hade tydligen redan senaste firmware

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Har du aktiverat ACHI ? Tutorial
Kontrollera även att du har ssd:n kopplad till en sata 6 port.

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Mjo det är aktiverat. Har för mig att jag kollade om det var en sata 6 port då jag koppla i den. Men om det vore en sata 3 så skulle jag ju inte få 400 MB/s läshastighet så det måste vara sata 6. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2010

Vad har du för modekort?
Finns oftast 2st Marvell 6Gb/s SATA controller och 2 "andra" beroende på vad för modekort du har.
Jag körde min Samsung 840 250GB i Marvell (har jag för mig) och den läste ungefär samma som du säger här.
Så jag bytte och prova dom 2 andra sata 6 ports jag hade på modekortet så nu läser den och skriver exakt som den ska göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Corsair Force GS 240GB är en Sandforce-disk. Sandforce + AS SSD = inget bra resultat. Hanterar data olika, har ingenting med att göra att Sandforce är sämre än andra, bara att Sandforce och AS SSD är ingen bra kombination.

Testa ATTO, där lär du få som utlovat.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Yep du har rätt. Fick utlovade resultat i ATTO. Danke!