PS4/XBOX ONE - Hur bra är hårdvaran?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Apr 2013

PS4/XBOX ONE - Hur bra är hårdvaran?

Om jag vill ha en gaming-pc med samma hårdvara som XBOX ONE/PS4, hur mycket måste jag betala då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Shalida:

Om jag vill ha en gaming-pc med samma hårdvara som XBOX ONE/PS4, hur mycket måste jag betala då?

Ca 6000:- för liknande hårdvara, samma går ju inte...

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Det är inte så enkelt...

PS4 och Xbox One kommer att ha komponenter som ungefär en mellanklass-dator för 6000kr däribland ett liknande kort som HD 7850 ryktas det om men alla spel som görs till Xbox One och PS4 kodas ju efter just den hårdvarukonfigurationen och då presterar konsollerna som en high-end speldator på 10K+.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Man mäter i sak inte prestanda med prislappen.
Det finns några mindre tekniska saker som riskerar att göra prestandaprofilen i t ex PlayStation 4 svårt att mäta idag - tänker främst på deras lösning för RAM-minnet som talas om som en ganska fiffig lösning.

Men rent konkret utifrån de profiler som delats ut så är det en ganska enkel processor från AMD och ett för dagens mått mellanklass-grafikkort - detta om jag minns Gflops-värdena som liknar ett HD7850. Så motsvarande hårdvara på PC skulle inte bli märkvärdigt dyrt.

Fractal Design XL R2, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Intel i5 3570k @4,6ghz, 12GB DDR3, Sapphire HD7950 (1100/1450), Seasonic Platinum 760W, Samsung 840 Basic 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Asus Xonar DG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Shalida:

Om jag vill ha en gaming-pc med samma hårdvara som XBOX ONE/PS4, hur mycket måste jag betala då?

Just nu omöjligt att säga. Båda konsolerna har radikalt olika minnes strukturer än PC t.ex. Båda delar minne med GPU/CPU och därmed ganska så stora fördelar på vissa punkter och nackdelar på andra.

Maskinerna är dessutom dedikerade.

Xbox One's fall har du 5GB minne över till spelen, PS4 tydligen alla 8GB. Det sagt Du kan t.ex. ha ett spel som använder 2GB ram och 6GB Video ram för enormt högupplösta texturer, T.ex. ska du ha det samma på en PC behöver du minst en titan och tja den går bar på 10k själv.

Men överlag det finns ingen som vet för tillfället hur mycket de kan prestera, dock från vad vi har sett så ser spelen snyggare ut en dagens spel vi har, men många av dessa spel kommer också till PC men vi vet inte systemkraven.

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona, Blekinge
Registrerad
Mar 2008

Hittar du 8GB GDDR5 att ha som RAM så visst

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Uzanar:

Det är inte så enkelt...

PS4 och Xbox One kommer att ha komponenter som ungefär en mellanklass-dator för 6000kr däribland ett liknande kort som HD 7850 ryktas det om men alla spel som görs till Xbox One och PS4 kodas ju efter just den hårdvarukonfigurationen och då presterar konsollerna som en high-end speldator på 10K+.

Skulle inte säga att spelen kodas på ett speciellt sätt. Om du kan köpa en dator som matchar den konsollen i prestanda trots att dom skiljer sig i hårdvara så kommer spelen att flyta ungefär lika bra.
Varför? Jo för processor och grafikkort köp på samma arkitektur som PC. (Till skillnad från förr då dom verkligen hade specialiserade processorer)

Det som skiljer dem åt (som andra sagt) är just hur dom löst det med minnet.

Vad det gäller prisklassen så är det ju bara att gissa vilt men tror knappast att vi snackar en dator i 10k klassen för att mäta sig med dessa konsoller. Dom skiljer sig inte så mycket från en PC i deras kommande utförande.
Utöver det kommer det inte ta lång tid för PC marknaden att springa från dessa konsoller, precis som förr.
Samma konsoll kommer kosta ungefär lika mycket men samma PC kommer kosta mindre varje kvartal.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Apr 2013

Men om jag har ganska tight budget, och drar in kanske 700 i månaden, vad är mest värt att köpa? Konsol eller PC?
Med tanke på att spelen kommer fortfarande hållas tillbaka (grafikmässigt) av konsolerna, och PC kommer limiteras grafikmässigt p.g.a detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av TheCadde:

Skulle inte säga att spelen kodas på ett speciellt sätt. Om du kan köpa en dator som matchar den konsollen i prestanda trots att dom skiljer sig i hårdvara så kommer spelen att flyta ungefär lika bra.
Varför? Jo för processor och grafikkort köp på samma arkitektur som PC. (Till skillnad från förr då dom verkligen hade specialiserade processorer)

Det som skiljer dem åt (som andra sagt) är just hur dom löst det med minnet.

Som jag skrev innan så, länka mig till ett gkort som har 6GB Video Ram bland annat. Det sagt länka mig en PC som har delad Ram mellan GPU/CPU ( fördellar detta der är bland annat för fysik beräkningar och annat som ska skes på gkorotet )

Det finns fler skillnader, en annan enormt stor är att maskinen är dedikerad, det är inte Windows och allt annat på den som behövs hanteras. Samma drivrutiner o.s.v. behöver inte tänka på att supporta ~oändligt antal kombinationer av hårdvara. o.s.v

Sedan kommer vi till det mer mjuka, det är olika API'er på systemen, detta bara i sig kan ge bättre/sämre prestanda, ingen som vet.

Bara för att processor arkitekturen nu är x86 istället för arm betyder absolut inget i slutändan.

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Shalida:

Men om jag har ganska tight budget, och drar in kanske 700 i månaden, vad är mest värt att köpa? Konsol eller PC?
Med tanke på att spelen kommer fortfarande hållas tillbaka (grafikmässigt) av konsolerna, och PC kommer limiteras grafikmässigt p.g.a detta.

Jag vill säga konsol då det är ett relativt säkert kort... Budget dator som du köper idag har du mindre nytta av om 3-4 år än konsolen. Men då kostar ju spelen också mer än vad de gör på tex steam.

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Systix:

Jag vill säga konsol då det är ett relativt säkert kort... Budget dator som du köper idag har du mindre nytta av om 3-4 år än konsolen. Men då kostar ju spelen också mer än vad de gör på tex steam.

Jag är ingen person som köper mycket spel, bara ungefär 2-3 om året. Om ens det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Shalida:

Men om jag har ganska tight budget, och drar in kanske 700 i månaden, vad är mest värt att köpa? Konsol eller PC?
Med tanke på att spelen kommer fortfarande hållas tillbaka (grafikmässigt) av konsolerna, och PC kommer limiteras grafikmässigt p.g.a detta.

Det är inte lika säkert som förr.
PS3/Xbox 360 skilde sig ganska markant mot PC arkitekturen och många spel gjordes för dessa konsoller i första hand.
Att göra spel för PS4 och Xbox One kommer inte längre skilja sig så markant. Det finns inte längre några ursäkter för att inte göra så spelen kan anpassa sig efter bättre hårdvara på t.ex PC.

Utöver det så finns det ju också spel som går att köra på både PC och konsoll. T.ex BF3 som inte alls ser likadant ut på PC och konsoll.
När BF4 kommer ut så kommer det vara samma historia igen. Det kommer se bra mycket bättre ut på PC.

Vad skiljer sig mellan PC och konsoll annars?
Tja, vad sitter du och skriver i forumet med? Vore det inte logiskt att ha allting samlat på samma ställe i framtiden?
Dvs, ha en PC som du kan surfa med, spela med, kolla på film med och allt det som du vill göra med din nöjesanläggning.

Att köpa en konsoll OCH en PC är ju bra mycket dyrare än att bara ha en PC. Som dessutom går att uppgradera om man så önskar. (något som knappast kommer att gå lika lätt med en konsoll)

Men ja, tight budget är ju alltid ett problem om man har höga krav. Har man inte höga krav kan man komma undan med förra årets produkter och fortfarande ha en maskin som i sin helhet piskar en konsoll.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Shalida:

Men om jag har ganska tight budget, och drar in kanske 700 i månaden, vad är mest värt att köpa? Konsol eller PC?
Med tanke på att spelen kommer fortfarande hållas tillbaka (grafikmässigt) av konsolerna, och PC kommer limiteras grafikmässigt p.g.a detta.

Beror ju på vad du ska spela och om du behöver en dator.
Spelar nästan inga konsollports på min PC, men kommer köpa ett wii u i framtiden.

Konsoll är oftast billigare men om man redan har allt till en dator kanske man bara behöver byta grafikkort.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Shalida:

Men om jag har ganska tight budget, och drar in kanske 700 i månaden, vad är mest värt att köpa? Konsol eller PC?
Med tanke på att spelen kommer fortfarande hållas tillbaka (grafikmässigt) av konsolerna, och PC kommer limiteras grafikmässigt p.g.a detta.

En PS4 kommer hålla iaf några år. För 3500 så är det väldigt prisvärt anser jag. Du kommer inte få en PC med samma kräm för det priset.
Finns inte en chans. Så om du bara ska spela så är en konsoll billigare. Fast spelen är dyrare och ska du spela online så kostar det pengar på konsollerna.
Sen har konsollerna andra spel också än pc. Svår fråga att svara på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av MugiMugi:

Som jag skrev innan så, länka mig till ett gkort som har 6GB Video Ram bland annat. Det sagt länka mig en PC som har delad Ram mellan GPU/CPU ( fördellar detta der är bland annat för fysik beräkningar och annat som ska skes på gkorotet )

Det finns fler skillnader, en annan enormt stor är att maskinen är dedikerad, det är inte Windows och allt annat på den som behövs hanteras. Samma drivrutiner o.s.v. behöver inte tänka på att supporta ~oändligt antal kombinationer av hårdvara. o.s.v

Sedan kommer vi till det mer mjuka, det är olika API'er på systemen, detta bara i sig kan ge bättre/sämre prestanda, ingen som vet.

Bara för att processor arkitekturen nu är x86 istället för arm betyder absolut inget i slutändan.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Duger det?

Och nej, jag kan inte länka dig en PC som inte är en PC. Det skulle vara en logiskt omöjlighet...
Och det görs fysikberäkningar på grafikkort på PC sedan långt tillbaka, vet inte vart du vill komma med den biten om jag skall vara ärlig.

Att utveckla spel för PC är inte så komplicerat som du vill få det till längre. Antingen nyttjar man DirectX eller OpenGL som tar hand om alla dessa hårdvaruskillnader och drivrutiner åt dig. Det är inte spelutvecklarens uppgift att se till så att användaren har rätt drivrutiner och har aldrig varit det.
Det enda spelutvecklaren behöver tänka på är mängden minne som finns att tillgå vilket skiljer sig mellan konsoll och PC... Tyvärr spelar det ju ingen roll då konsollen är den som mest troligt har minst minne och är "boven i dramat".

Sedan kan jag ju säga samma sak som du, PS och Xbox skiljer sig åt såpass markant att spelutvecklare som vill släppa på båda plattformarna behöver ha mer koll på vad som går och inte går på de båda än de behöver på PC. På PC sätter du EN riktlinje (rekommenderade hårdvaruspecifikationer) och sedan utvecklar du mot dessa. Det är upp till användaren att möta dessa specifikationer.

Jag tycker då inte att Windows påverkar min spelprestanda såpass mycket att det är ett problem. Det är ju också lätt att bevisa då min dator klarar av att köra BF3 i 1920x1200 med bättre grafik och 100 FPS. Något som PS3 och Xbox bara kan drömma om.
Att nya konsollerna kan klara detta är ju en självklarhet då dom kommer i stort sätt vara byggda på modern PC hårdvara.

Olika API, jo för DirectX och OpenGL är ju så dåliga på grafik idag att konsollerna har jätte mycket att hämta in där... (sarkasm)

Att processor arkitekturen är x86 betyder en hel del då det nu blir extremt mycket enklare att göra spel för alla TRE plattformar.
Men du får gärna utveckla lite mer i ditt påstående så att vi vanliga dödliga som aldrig programmerat förut vet vad du pratar om... (igen, sarkasm)

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av TheCadde:

masas text

Grafikkortet du länkade kostar lika mycket som en PS4, detta är enbart en enda komponent.

Vad jag syftade med fysik beräkningar är att en maskin som delar ram mellan CPU/GPU kan flippa om vem som äger minnet på nolltid, på en PC har du PCI-E bussen som stoppar dig, detta stoppa dig rejält. SKa du skicka 100MB över PCI buffen varje sekund så får du en max hastighet på ~70 FPS på grund av tiden det tar, och då har du fakturerat ut allt annat som själva beräkningen. Detta är enbart en enda skillnad något som inte enns har med x86 att göra som jag redan nämnt.

Det finns enormt, enormt många skillnader mellan en PC, som sagt va att CPU arkitekturen är en x86 vs ARM har INGEN som helst betydelse i längden.

Och om du fortfarande inte fattar vad jag snackar om så kan du gå och läsa här: http://www.gamasutra.com/view/feature/191007/inside_the_plays...

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av MugiMugi:

Grafikkortet du länkade kostar lika mycket som en PS4, detta är enbart en enda komponent.

Vad jag syftade med fysik beräkningar är att en maskin som delar ram mellan CPU/GPU kan flippa om vem som äger minnet på nolltid, på en PC har du PCI-E bussen som stoppar dig, detta stoppa dig rejält. SKa du skicka 100MB över PCI buffen varje sekund så får du en max hastighet på ~70 FPS på grund av tiden det tar, och då har du fakturerat ut allt annat som själva beräkningen. Detta är enbart en enda skillnad något som inte enns har med x86 att göra som jag redan nämnt.

Det finns enormt, enormt många skillnader mellan en PC, som sagt va att CPU arkitekturen är en x86 vs ARM har INGEN som helst betydelse i längden.

Och om du fortfarande inte fattar vad jag snackar om så kan du gå och läsa här: http://www.gamasutra.com/view/feature/191007/inside_the_plays...

Du frågade om ett grafikkort med 6Gb, inte ett grafikkort som var billigt...
Utöver det så (som du så fint säger hela tiden) spelar det ingen roll då de 8 GB som PS4 har skall dela plats med ALLT som behöver sparas i minnet. Det är som att jämföra äpplen med apelsiner.
På en vanlig hederlig PC har man sällan nytta av så mycket minne på sitt grafikkort. Istället har med mer nytta av det billigare ram minnet för diverse PC relaterade aktiviteter som varken PS eller Xbox kommer erbjuda.
En annan dålig jämförelse är då att påstå att flyga till tyskland alltid är bättre än att ta bilen då det går snabbare. Men det är det ju inte om du skall ta med en billast och fullt släp med diverse inköp... Det kan du inte ta på flyget!

Jag nekar inte (och har redan påpekat) att konsollernas unifierade minne är det som skiljer dom från PC. Dom har mycket att tjäna i hastighet på diverse GPU <-> CPU funktioner där. Men frågan är ju dock... Hur ofta stöter ett spel emot PCI-E bussens begränsade hastighet? Det finns alternativa sätt att lösa samma problem på där man kringgår den begränsningen och är redan en standard som samtliga spelutvecklare är medvetna om.
Men igen, jag tycker det är en bra lösning. Problemet är ju bara att det inte är lätt att utöka minnet och just därför skulle jag inte vilja se den lösningen på PC då den är oflexibel.

Du borde nog läsa den artikeln du länkade själv då det inte står någonting där som inte stämmer överens med vad jag sagt så långt. Däremot står det saker som direkt går emot dina argument.
Som det här stycket:

Citat:

The PlayStation 3 was very powerful, but its unfamiliar CELL processor stymied developers. "There was huge performance there, but in order to unlock that performance, you really needed to study it and learn unique ways of using the hardware," said Cerny.

That situation led directly to the PS4's design philosophy: "The hope with PlayStation 4 was to have a powerful architecture, but also an architecture that would be a very familiar architecture in many ways."

Det han säger är alltså att dom ville ha en familjär arkitektur i PS4 och denna familjära arkitekturen är just x86 och har visst enorm betydelse i längden då utvecklare nu kan hålla sig till samma standarder som på PC.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2009

Saken är ju den att med directx så måste APIet ta hänsyn till massa olika hårdvarukonfigurationer vilket inte APIet till konsollerna behöver tänka på alls vilket gör så att man kan kräma ur mycket mer prestanda ur en konsolls hårdvara. En PC med samma hårdvara som konsollerna har kommer inte att ha en chans att prestera lika bra om spelet är bra optimerat till konsollens hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Både Xbox Uno och PS4 har åttakärniga processorer.

Ska man köpa en spelpc där multiplattformspel är huvudfokus så riskerar spelpcs att ligga efter på den sidan om spelen utvecklats för att utnyttja 6 eller fler kärnor.

Gissar på att de första två åren så kommer det bara vara exklusiva konsolspel som utnyttjar alla kärnor medans multiplattform kommer fungera minst lika bra på PC, antagligen bättre, beroende på hårdvaran. Man klarar sig med att uppgradera grafikkort och köra 4-kärnig processor första åren men bör vara beredd på att uppdatera moderkort och cpu inom två år om man vill hänga med. GPU-mässigt ligger dock PC i framkant som vanligt.

Jag har planerat att uppgradera grafikkort till vintern, eftersom CPUs i senaste generationen inte är något större framsteg förutom strömförbrukning, så kommer jag vänta ett tag med det. När det går att köpa en bra 8-kärnorsprocessor eller mer för runt 1500 kr om två år så kommer jag uppgradera min spelpc.

Kommer köpa PS4 dag ett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av TheCadde:

Du frågade om ett grafikkort med 6Gb, inte ett grafikkort som var billigt...
Utöver det så (som du så fint säger hela tiden) spelar det ingen roll då de 8 GB som PS4 har skall dela plats med ALLT som behöver sparas i minnet. Det är som att jämföra äpplen med apelsiner.
På en vanlig hederlig PC har man sällan nytta av så mycket minne på sitt grafikkort. Istället har med mer nytta av det billigare ram minnet för diverse PC relaterade aktiviteter som varken PS eller Xbox kommer erbjuda.

Hela den här artikeln handlar om hur mycket det kostar att köpa en PC med samma hårdvara som en PS4/Xbox One, Jag skrev att det är svårt att fixa ihop en sådan hårdvara.

Sedan att spel har svårt att utnyttja så mycket video ram, ja det är faktiskt svårt, då spel till PC måste ha hänsyn till alla möjliga konfigurationer, det vanligaste storleken på PC och video ram är just mellan 1 och 2GB just nu, vist kan du göra ett spel som kräver 4 eller 6GB men du kommer inte få många som kommer köpa spelet på grund av att deras datorer inte klarar av det.

Jag har aldrig någonsin påstått att du inte kan få en kraftfullare dator, utan jag snackar om vad som krävs för att få en dator som liknar en PS4, i dagsläget kan du inte få det, och vill du få en så lika som möjligt så kommer det kosta dig, väldigt väldigt mycket.

Sedan syftar jag inte enbart på PS3'ans Cell CPU som är i grund och botten en ARM med en del flyttals beräknings trådar. Tar du t.ex. Xbox 360 som är en helt vanlig 4 core ARM CPU. Överlag gör det bara lite lättare att utveckla, men det gör överlag ingen skillnad på prestanda.

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av reaperishere:

Saken är ju den att med directx så måste APIet ta hänsyn till massa olika hårdvarukonfigurationer vilket inte APIet till konsollerna behöver tänka på alls vilket gör så att man kan kräma ur mycket mer prestanda ur en konsolls hårdvara.

Nej så fungerar det inte riktigt. Den väljer en metod och använder den, det har ingen märkbar effekt på prestandan.
Däremot så har ju olika hårdvara olika prestanda. Men igen, det är inte upp till spelutvecklaren att se till så användaren har den prestanda som krävs.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av MugiMugi:

Hela den här artikeln handlar om hur mycket det kostar att köpa en PC med samma hårdvara som en PS4/Xbox One, Jag skrev att det är svårt att fixa ihop en sådan hårdvara.

Sedan att spel har svårt att utnyttja så mycket video ram, ja det är faktiskt svårt, då spel till PC måste ha hänsyn till alla möjliga konfigurationer, det vanligaste storleken på PC och video ram är just mellan 1 och 2GB just nu, vist kan du göra ett spel som kräver 4 eller 6GB men du kommer inte få många som kommer köpa spelet på grund av att deras datorer inte klarar av det.

Jag har aldrig någonsin påstått att du inte kan få en kraftfullare dator, utan jag snackar om vad som krävs för att få en dator som liknar en PS4, i dagsläget kan du inte få det, och vill du få en så lika som möjligt så kommer det kosta dig, väldigt väldigt mycket.

Sedan syftar jag inte enbart på PS3'ans Cell CPU som är i grund och botten en ARM med en del flyttals beräknings trådar. Tar du t.ex. Xbox 360 som är en helt vanlig 4 core ARM CPU. Överlag gör det bara lite lättare att utveckla, men det gör överlag ingen skillnad på prestanda.

Ja men faktum kvarstår ju att minnet på PS4 delas mellan GPU och CPU och man kan alltså säga att GPU har mellan 1 och 8 gig tillgängligt. Helt beroende på hur mycket minne som används till andra saker på CPU sidan.

Och det är inte bara på grund av olika konfigurationer. Du kan ha en jättehögupplöst textur som du sedan förminskar till den storlek som grafikkortet kan ta och matar in i minnet. Men som jag nämnt tidigare och som du nu också säger, står det "6GB graphics card" i rekommendrerade specifikationer så behövs ingen hänsyn tas till kort med 2 GB på alls då det faktiskt står 6 GB i kraven för spelet. Upp till användaren att möta kraven eller helt sonika inte kunna spela spelet.
Inte för att någon normalt funtad spelutvecklare skulle göra så utan skulle med fördel sänka upplösningen på allt och på så sätt ställa väldigt låga krav. Varpå användaren sedan kan "ställa upp kraven" igen genom att välja "ULTRA DETAIL".
Undrar vart vi känner igen det där ifrån... Ah, just det ja. Ungefär alla PC spel som finns idag!

Ja, det är ju näst intill omöjligt att bygga en egen dator som är likadan som en PS4 för du kan inte köpa Jaguar processorn och det finns inga PC lösningar med unifierat minne mellan GPU och CPU.
Däremot går det att köpa en dator som presterar lika bra i jämnförelse om man ser till spelets kvalitet och prestanda. Fast till ett högre pris då eftersom en PC har bland annat:

  • Fler funktioner som den uppfyller vilket kostar extra.

  • Inte är en enda massproducerad enhet utan en samling av enheter som produceras i mindre partier.

  • Fler komponenter i helhet

När det gäller CPU biten vet jag inte längre vart du vill komma då poängen är att PS4, Xbox One och PC nu delar samma arkitekturer. Vilket gör dom kompatibla med varandra.
PS4 har delat minne mellan GPU och CPU och det är där arkitekturen skiljer sig åt, men till skillnad från tidigare generationen konsoller är det en trivial skillnad i jämförelse.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av MugiMugi:

Hela den här artikeln handlar om hur mycket det kostar att köpa en PC med samma hårdvara som en PS4/Xbox One, Jag skrev att det är svårt att fixa ihop en sådan hårdvara.

Jag har aldrig någonsin påstått att du inte kan få en kraftfullare dator, utan jag snackar om vad som krävs för att få en dator som liknar en PS4, i dagsläget kan du inte få det, och vill du få en så lika som möjligt så kommer det kosta dig, väldigt väldigt mycket.

Att massproducera en maskin i den skala som ps4 och xboxone kommer göras sänker ju dock komponent och tillverkningskostnaden avsevärt jämfört med att du eller jag som privatperson går och köper en enstaka processor ur butik med deras påslag och annat.

Nu vet jag ju givetvis inte hur det blir med denna biten men vad jag förstått så får man ju betala för att kunna spela online, vilket också gör att man plockar in en hel del pengar som visserligen (gissningsvis) bör gå till underhåll av servrar och dylikt men en del kan ju även väga upp ett lågt utgångspris på maskinen.

Menar inte att kritisera utan bara påpeka att det möjligen finns lite mer att ta med i beräkningarna.

| Intel I7 3770K | Noctua NH-D14 | Asus P8Z77 v-pro 1155 | Corsair AX 760 | Gigabyte GTX680 WFx3 OC |
| Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro | 1TB WD | Adam A7 | Mbox 2 | Windows 8.1 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Jag är ganska less på att läsa hur folk skriver att hårdvaran till t ex PlayStation 4 i PC-delar kostar X men konsolen presterar som en dator som kostar Y. Det funkar inte så! Sedan är det alldeles för tidigt att säga hur systemen kommer att prestera då underlag för detta helt saknas.

En dator med samma specifikationer, eller åtminstone snarlikt, kostar mer än t ex PlayStation 4 och dess butikspris. Men det är ju inte för att PlayStation 4 har någon magisk hårdvara som pressar industrin - utan för att konsolens pris subventioneras i mån om att hålla priset nere och tillgängligheten hög så systemet faktiskt når ut. Det är ju spelen och tilläggstjänsterna tillverkaren och utgivaren tjänar pengar på. Detta i kombination med vansinnigt stora tillverkningsvolymer som även det pressar priserna.

Skrivet av dammskog:

Både Xbox Uno och PS4 har åttakärniga processorer.

Ska man köpa en spelpc där multiplattformspel är huvudfokus så riskerar spelpcs att ligga efter på den sidan om spelen utvecklats för att utnyttja 6 eller fler kärnor.

Gissar på att de första två åren så kommer det bara vara exklusiva konsolspel som utnyttjar alla kärnor medans multiplattform kommer fungera minst lika bra på PC, antagligen bättre, beroende på hårdvaran. Man klarar sig med att uppgradera grafikkort och köra 4-kärnig processor första åren men bör vara beredd på att uppdatera moderkort och cpu inom två år om man vill hänga med. GPU-mässigt ligger dock PC i framkant som vanligt.

Jag har planerat att uppgradera grafikkort till vintern, eftersom CPUs i senaste generationen inte är något större framsteg förutom strömförbrukning, så kommer jag vänta ett tag med det. När det går att köpa en bra 8-kärnorsprocessor eller mer för runt 1500 kr om två år så kommer jag uppgradera min spelpc.

Kommer köpa PS4 dag ett.

Jag håller inte alls med dig.
Inte att glömma är att Jaguar-processorn till de nya systemen har väldigt svaga individuella processorkärnor jämfört med dagens mellanklass-processorer, eller bitvis även mot budget-processorer. Detta medan fyra kärnor och fyra dubbeltrådade kärnor idag är ett industristandard så kommer översättningen mot standarden de nya konsolerna sätter vara lätt att möta.

Det kommer absolut inte att vara något problem för någon PC-användare med en mellanklass-dator idag att hålla stadigt tag med utvecklingen de nya konsolerna lägger fram. Då de nya konsolerna helt enkelt inte är så märkvärdigt starka och att hårdvaran som finns ute i handeln idag är märkbart mycket starkare än de nya konsolerna.

Jag får intrycket utav att många blir intimiderade utav specifikationerna de nya systemen presenterar utan att förstå dess faktiska betydelse. Åtta processorkärnor må låta mycket, men det är en svag processorarkitektur jämfört med AMD FX och Intel i5/i7. Grafikkortet kan översättas till ett HD7850, vilket inte heller det är så himla tufft. 8GB delat minne, om än snabbt GDDR5-minne, är inte heller så mycket att bry sig om - då industrins standard tycks vara att leverera 3GB dedikerat GDDR5-grafikminne och minst 4GB DDR3-minne för systemet är tidens minimum-värde.

Ändring i första paragrafen för ökad tydlighet.

Fractal Design XL R2, Gigabyte GA-Z77X-D3H, Intel i5 3570k @4,6ghz, 12GB DDR3, Sapphire HD7950 (1100/1450), Seasonic Platinum 760W, Samsung 840 Basic 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Asus Xonar DG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Mr.Borka:

Jag håller inte alls med dig.
Inte att glömma är att Jaguar-processorn till de nya systemen har väldigt svaga individuella processorkärnor jämfört med dagens mellanklass-processorer, eller bitvis även mot budget-processorer. Detta medan fyra kärnor och fyra dubbeltrådade kärnor idag är ett industristandard så kommer översättningen mot standarden de nya konsolerna sätter vara lätt att möta.

Det kommer absolut inte att vara något problem för någon PC-användare med en mellanklass-dator idag att hålla stadigt tag med utvecklingen de nya konsolerna lägger fram. Då de nya konsolerna helt enkelt inte är så märkvärdigt starka och att hårdvaran som finns ute i handeln idag är märkbart mycket starkare än de nya konsolerna.

Jag får intrycket utav att många blir intimiderade utav specifikationerna de nya systemen presenterar utan att förstå dess faktiska betydelse. Åtta processorkärnor må låta mycket, men det är en svag processorarkitektur jämfört med AMD FX och Intel i5/i7. Grafikkortet kan översättas till ett HD7850, vilket inte heller det är så himla tufft. 8GB delat minne, om än snabbt GDDR5-minne, är inte heller så mycket att bry sig om - då industrins standard tycks vara att leverera 3GB dedikerat GDDR5-grafikminne och minst 4GB DDR3-minne för systemet är tidens minimum-värde.

skulle vara jättebra om det var så. För då skulle det innebära att det blir som PCs fram tills nu, att man klarar sig väldigt länge på de processorer man köper och att spel kommer vara spelbara väldigt länge med "gammal" hårdvara. Då kan jag nog vänta ett år längre med att uppgradera processor och klara mig med min 4-kärnors processor från 2011 ett par år till. Nytt grafikkort blir det nog iaf i vinter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Aug 2010

sen när har pc någonsin legat efter konsoll ? hårdvaru utvecklingen sker hör å häpna i datorvärlden inte på konsoller.

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av ZOiDVOiD:

sen när har pc någonsin legat efter konsoll ? hårdvaru utvecklingen sker hör å häpna i datorvärlden inte på konsoller.

Konsol ligger före prismässigt och det är en självklarhet men PC slår dom aldrig som även
får uppdaterad hårdvara flera gånger om året.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Friterad:

Konsol ligger före prismässigt och det är en självklarhet men PC slår dom aldrig som även
får uppdaterad hårdvara flera gånger om året.

Och ENDA anledningen till att de slår en pc på priset är för att de säljer konsollerna med förlust i början.

DVS man skulle kunna göra samma sak med en pc burk om man hadde någon annan verksamhet å subventionera den med

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
EatWideMountains
Registrerad
Dec 2003

Klistrar in en post som jag gjorde i en annan tråd, men som är högst relevant just i denna tråd:

PC GTX Titan har runt 4.5TFlops
PS4 GPU 1.84 TFlops

Där har vi inte någon megaskillnad direkt. Fråga är nu hur mycket av denna kraft som går att få ut ur systemet. I 1080p så är Titan rätt så CPU-bundet. Detta är utan någon som hest optimering för ett grafikkort med så många CUDA-kärnor, och det enda man kan göra är att öka upplösning samt AA, dock får man inte ut så mycket grafikmässigt utan bara pressar tills kortet blir fillrate-begränsat.

Fördelen med en begränsad men gemensam hårdvara är att man kan optimera. Detta innebär att man kan maxa varje enskild del. Man ser till att all fillrate och alla texturerings-enheter använda under så mycket av tiden som möjligt. Detta är helt omöjligt på pc. Man optimerar runt en påhittade uppsättning rekommenderade komponenter, men kan inte anpassa för olika GPUer med olika mycket av och snabba delar (ROPer, allmänna beräkningsenheter, rastrerings/geometrienheter och dessa saker ). Detta gör att spel kan se mycket bättre på begränsad men allmän hårdvara, utan att för den delen vara snabbare än grafikkort som Titan.

Ett exempel är I Killzone: Shadow Fall så använder man realtidsuträknade lokala reflektioner på potentiellt varenda yta i spelet, tack vare bra computeenheter i GCN och några ljusteringar från Sony. Detta skulle aldrig vara värt i ett PC-spel än så länge många ännu inte kan använda något av det, och det är något som måste skapats ihop med alla assets.

Sedan har vi CPUn, som dock kommer vara det största hindret i den nya generationen. Men med avsevärt bättre API och ett OS som ligger mycket närmare systemet än en PC, så kan man spara väldigt mycket på hur mycket CPU-kraft som behövs bara för att mata grafikkortet. Detta ger processorn åtminstone mer tid än vad den hade fått om du satt in den i ett PC-bygge.

Detta innebär inte att den är utan tvivel snabbare än en riktigt PC. Men utvecklare kan lägga ner en jäkla massa utvecklingskraft på att få ut och balansera varenda del av grafikpipelinen för att passa precis den uppsättning delar som GPUn har.

Det finns Xbox 360-spel somm renderar över 3,180,000 trianglar per frame. Detta är det nästan inget PC-spel som gör idag (kanske nu med tesselering), eftersom att alla assets tillverkas med kännedom att detta ska kunna gå att köras alltid, på all hårdvara. På PC är detta alltså inte alls lika lätt, eftersom man har så pass olika hårdvara, och att man med den hårdvara man siktar på ändå inte kan göra några interna optimeringar för eftersom dessa inte gäller mellan AMD/NVIDIA (Nvidia har fler av vissa saker men mindre av andra osv).

Detta är från ännu en post jag gjorde i ämnet:

Tänkte också backa upp Fredag lite med att posta vad en utvecklare vid namn Timothy Lottes (skaparen av FXAA) sade för ett bra tag sen om de läckta (och nu mera konfirmerade) specsen till konsollerna:

PS4:an

Citat:

The real reason to get excited about a PS4 is what Sony as a company does with the OS and system libraries as a platform, and what this enables 1st party studios to do, when they make PS4-only games. If PS4 has a real-time OS, with a libGCM style low level access to the GPU, then the PS4 1st party games will be years ahead of the PC simply because it opens up what is possible on the GPU. Note this won't happen right away on launch, but once developers tool up for the platform, this will be the case. As a PC guy who knows hardware to the metal, I spend most of my days in frustration knowing damn well what I could do with the hardware, but what I cannot do because Microsoft and IHVs wont provide low-level GPU access in PC APIs. One simple example, drawcalls on PC have easily 10x to 100x the overhead of a console with a libGCM style API....

Xbox One

Citat:

Working here assuming the Eurogamer Article is close to correct. On this platform I'd be concerned with memory bandwidth. Only DDR3 for system/GPU memory pared with 32MB of "ESRAM" sounds troubling....If this GPU is pre-GCN with a serious performance gap to PS4, then this next Xbox will act like a boat anchor, dragging down the min-spec target for cross-platform next-generation games.

My guess is that the real reason for 8GB of memory is because this box is a DVR which actually runs "Windows" (which requires a GB or two or three of "overhead"), but like Windows RT (Windows on ARM) only exposes a non-desktop UI to the user. There are a bunch of reasons they might ditch the real-time console OS, one being that if they don't provide low level access to developers, that it might enable a faster refresh on backwards compatible hardware. In theory the developer just targets the box like it was a special DX11 "PC" with a few extra changes like hints for surfaces which should go in ESRAM, then on the next refresh hardware, all prior games just get better FPS or resolution or AA. Of course if they do that, then it is just another PC, just lower performance, with all the latency baggage, and lack of low level magic which makes 1st party games stand out and sell the platform.

Med andra ord så är det alltså inte så självklart att speciellt PS4ans prestanda kommer att ligga år bakom en PCs. Själv tror jag dock att det alltra kraftfullaste (t.ex. Titan) fortfarande kommer slå PS4an på fingrarna såklart, men jag är även medveten hur jäkla mycket skillnad det gör när det går att verkligen optimera för hårdvaran. Att minimare antalet draw calls på PCn är en av det absolut största frågan för grafikkortsoptimeringar i drivrutiner och API.

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Aug 2010

trodde de programerade mot API och inte rakt på hårdvaran ...... directx för x1 ogl för ps4 ?

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT